SEATin tuoteklinikalla asiakas on aina oikeassa

Martorell. Mies avaa auton takaoven. Sitten hän sulkee sen. Hän kuuntelee tarkasti minkälaisen äänen oven sulkeminen aiheuttaa. Hän avaa ja sulkee oven uudelleen, ja tämä toistuu vielä kaksi kertaa. Kun mies on tyytyväinen, hän kirjaa havaintonsa tablettiin. Sillä välin toisaalla, nainen istuu kuljettajan paikalla. Hän kääntää valokatkaisijaa ja astuu ulos autosta. Hän kävelee auton eteen ja tarkastelee ajovaloja. Myös hän tekee merkintöjä tablettiin. Sitten hän palaa takaisin autoon ja kytkee kaukovalot päälle. Hän nousee ulos autosta ja tarkastaa valot uudelleen ennen kuin tekee uusia merkintöjä.

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä toimenpiteistä, joita SEATin tuoteklinikan osallistujat suorittavat. He ovat kaikki potentiaalisia asiakkaita, jotka arvioivat kehitysvaiheessa olevien automallien sisä- ja ulkotiloja ennen kuin malli lanseerataan. "Tuoteklinikan tarkoituksena on saada lisätietoa niistä auton ominaisuuksista, joita ehditään vielä parantaa ennen kuin malli esitellään julkisuudessa", selventää SEATin tuotestrategiasta ja markkinatutkimuksesta vastaava Enrique Pastor.

Tuoteklinikoihin osallistuu kaiken kaikkiaan kolmestasadasta viiteensataan ihmistä, jotka on jaettu pienempiin ryhmiin. Osa heistä kiinnittää erityistä huomiota pintamateriaaleihin: "Tämä tuntuu pehmeältä", sanoo nainen, joka koskettaa ohjauspyörää. Hänen vierellään istuu mies, joka haistelee nahkaverhoilua arvostellakseen sen tuoksua. Takapenkillä mies puolestaan arvioi jalkatilaa, ja mies hänen vierellään tunnustelee istuinverhoilun materiaalia. Viides osallistuja tutkii auton tavaratilaa: "Se on tilava", hän mumisee itsekseen. Kaikki osallistujat kävelevät auton ympärillä, ja tarkastavat asiantuntevasti ja yksityiskohtaisesti auton eri osia tehden samalla merkintöjä tablettiinsa.

Uusi malli läpikäy kolme tuoteklinikkaa niiden kolmen vuoden aikana ennen kuin malli lanseerataan. Ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi konseptin toteuttamismahdollisuudet, toisessa keskitytään tuotteeseen ja viimeisessä kolmannessa vaiheessa pohditaan tuoteasemointia. Jokainen tuoteklinikka on valtavan hyödyllinen, sillä useissa tapauksissa autoon tehdyt muutokset on tehty juuri näiden mahdollisten asiakkaiden tekemien huomioiden perusteella. "Esimerkiksi eräässä kohta julkistettavassa mallissa huomattiin, että ajoasento oli liian alhaalla ja näin ehdimme tehdä muutoksia ja korottaa ajoasentoa ennen tuotannon aloitusta", kertoo Enrique Pastor. Hän jatkaa: "Jos tulokset näissä tuoteklinikoissa ovat todella huonot, malli voi joutua kokonaan hylätyksi". Hän kuitenkin jatkaa nopeasti, että "SEATilla ei ole koskaan tapahtunut tällaista".

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.