Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto: CUPRAn visio urheilullisuudesta

• CUPRA kasvaa vieläkin isommaksi SUV-coupella, jossa yhdistyvät dynaaminen ulkoasu, hienostunut sisustus ja edistyksellinen voimansiirtotekniikka
  • Konseptiautossa yhdistyy jykevän SUVin olemus urheilullisen coupén linjakkuuteen, mikä on jälleen osoitus CUPRA-muotoilun potentiaalista
  • CUPRAn konseptiautossa on kaksi sähkömoottoria – yksi etu- ja toinen taka-akselilla – yhteisteho 225 kW (306 hv).
  • Volkswagenin MEB-alustarakenteeseen pohjautuva auto on varustettu 77 kWh:n akulla, joka tarjoaa jopa 450 km toimintamatkan

CUPRA määrittelee uudestaan suorituskyvyn, kun siirrymme kohti sähköistä maailmaa. Aiemmin tänä vuonna esitellyn Formentor-konseptiauton jälkeen CUPRA ottaa uuden askeleen sähköisessä suorituskyvyssä Tavascan-konseptiautolla.

Ainutlaatuinen ja erityinen automerkki yhdistää nyt huippusuorituskykyisen DNA:nsa parhaaseen voimalinjateknologiaan ja hienostuneeseen, tunteisiin vetoavaan ja ilmeikkääseen muotoiluun. Tuloksena on konseptiauto CUPRA Tavascan, täyssähköinen SUV-coupé – auto, joka on suunniteltu vastaamaan markkinan tarpeeseen, jonka ennustetaan kasvavan 15 prosentin vuosivauhtia.

Tavascan-konseptiauto on ensimmäinen katu-CUPRA, jossa on täysin sähköinen voimalinja. Siinä yhdistyvät neliovisen crossoverin siluetti, SUV:n olemus ja urheilullisen coupén linjakkuus. Muotoilu korostaa auton sähköistä sydäntä, jonka ansiosta pakokaasupäästöjä ei tule lainkaan.

CUPRA Tavascan –konseptiauton nimi juontaa juurensa Pyreneiden vuoristossa sijaitsevasta kylästä, jonka upeat maisemat ja ympäröivä luonto ovat ainutlaatuisia.

”Olemme todistaneet teknologiset kykymme kehittämällä vuonna 2020 markkinoille tulevan CUPRA Formentorin, kaksi muuta ladattavaa hybridimallia sekä luokkansa ensimmäisen täyssähköisen kilpa-auton, CUPRA e-Racerin. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto tuo vision maanteille ja todistaa, että suorituskyky voidaan sähköistää”, sanoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths

Särmikäs ulkoasu

Auton ulkoasussa yhdistyvät suorituskyky ja tehokkuus; Tavascan tuo segmenttiin muhkeutta ja dynamiikkaa pienentäen samalla ympäristövaikutuksia. Keulan muotoilu ja matalalle sijoitettu, valaistu CUPRA-logo korostavat Tavascanin sähköistä persoonallisuutta. Muotoilu palvelee energiatehokkuutta ohjaamalla ilmavirran joko pehmeästi korin yli tai auton sisälle jäähdyttämään akkuja.

Ilmavirtaukset ovatkin konseptiauton kriittinen osa. Muhkeat lokasuojat kätkevät sisälleen 22-tuumaiset turbiinivanteet, jotka ohjaavat ilmavirtauksen häiriintymättömänä ja antavat SUV:n liukua eteenpäin vastuksen pysyessä mahdollisimman pienenä.

Takaosan diffuusorilla on toiminnallinen aerodynaaminen elementti, mutta se kertoo myös tunteisiin vetoavasti suorituskyvystä. Tätä korostaa myös elegantti, reunasta reunaan ulottuva CUPRA-logolla varustettu takavalo.

Täyssähköisessä CUPRA Tavascan -konseptiautossa yhdistyvät sen ulkoasua korostava hienostunut liquide-metallinhohtoväri sekä ilmeikkäät, toisiinsa sointuva hiilikuituiset ja hienostuneen kuparinväriset yksityiskohdat.

Sisäistä rauhaa

Konseptiauton ulkoasun veistokselliset linjat heijastuvat sen sisustukseen. Materiaali- ja teknologiakonsepteja sekä avoimuutta yhdistävässä matkustamossa on saavutettu hieno tasapaino kuljettajakeskeisyyden ja matkustusmukavuuden välillä. Huippulaatuinen matkustamo syntyy kontrastivärien, hiilikuiturakenteiden sekä dynaamisen tekniikan ja muotoilun yhdistelmästä.

Led-tunnelmavalaistus toivottaa matkustajat tervetulleiksi, kun auton ovet avataan. Sisään astuttaessa konseptiauton nahka-, hiilikuitu- ja Alcantara-pinnat vahvistavat tunne-elämystä. Veistokselliset 3D-nahkaiset kuppi-istuimet ovat sekä mukavat, toiminnalliset että turvalliset. Kojelauta näyttää kelluvan ohjaamon edessä ja luo sekä tilan tuntua että mahdollistaa kuljettajan keskittymisen olennaiseen. Kaikki tarvittavat välitetään ohjauspyörän taakse 12,3-tuumaisella digitaalimittaristolla, jota täydentää 13-tuumainen infotainment-näyttö.

Lisäksi konseptiauton sisustus on mukautuva. Suuri näyttö voidaan keskittää ja sitä voidaan liikuttaa matkustajia kohti. Kaikki matkustajat voivat nauttia auton sisätiloista kuppi-istuimiin integroitujen kaiuttimien ja älypuhelinliittimien ansiosta.

Suorituskykyä

CUPRA Tavascan -konseptiauto tarjoaa ainutlaatuisen näkymän automerkin huippusuorituskykyiseen tulevaisuuteen, jossa sähkö valjastetaan tarjoamaan ennennäkemättömiä tunne-elämyksiä ja hienostuneisuutta.

Neliovinen crossover-coupé yhdistää SUVin olemuksen coupén urheilulliseen linjakkuuteen, mutta sen estetiikka edustaa myös sen kyvykkyyttä. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto tarjoaa asiakkaiden vaatimaa suorituskykyä, dynamiikkaa ja ajettavuutta.

Auton suorastaan pysäyttävän ulkomuodon sisältä löytyy edistyksellinen, täyssähköinen voimalinja, jonka juhlallisen hiljainen ja energiatehokas teknologia tarjoaa kuljettajalle sykähdyttäviä elämyksiä.

Etu- ja taka-akseleihin integroidut moottorit tuottavat yhdessä 225 kW:n (306 hv) tehon, joka välitetään kaikille neljälle pyörälle. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto voi saavuttaa 100 km/h nopeuden alle 6,5 sekunnissa.

Kiihtyvyys on kuitenkin vain yksi osa-alue. Konseptiauton 77 kWh:n litiumioniakkuun varastoitu energia riittää jopa 450 km toimintamatkaan WLTP-testisyklillä mitattuna. Auto perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen, ja koska akku on sijoitettu lattian alle, painopiste on matalalla ja konseptiauto on ajettavuudeltaan todella dynaaminen.

Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto on tulevaisuuteen suunniteltu CUPRA, jonka maailmanensi-ilta on Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä syyskuussa 2019.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT myy autoja sekä SEAT- että CUPRA-brändillä, ja SEAT MO kattaa puolestaan kaupunkialueiden tuotteet ja ratkaisut. SEAT vie yli 80 % autoista ulkomaille, ja se on läsnä yli 75 maassa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia sekä CUPRA Formentoria. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. Lisäksi Barcelonassa sijaitsee tehtaat yhdistävä yhteinen SEAT:CODE -teknologiakeskus. SEAT investoi 5 miljardia euroa tuotekehitysprojekteihin vuoteen 2025 mennessä. Investoinnit pitävät sisällään autojen kehitystä, malliston sähköistämistä, sekä laitteiden ja tuotantolaitosten uusimista. Vuoteen 2050 mennessä SEATin Martorellin tehtaasta on tarkoitus tehdä hiilineutraali. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Vuonna 2020 Suomessa SEATeja rekisteröitiin 1 633 kappaletta markkinaosuuden ollessa 1,7 %. Vaihtoehtoisen käyttövoimien osuus rekisteröinneistä oli 42 %. SEAT oli vuonna 2020 toiseksi rekisteröidyin kaasuautomerkki ja 4. rekisteröidyin täyssähköautomerkki. Suosituin SEAT-malli vuonna 2020 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 4 76 kappaletta. SEAT Leonin uusista asiakastilauksista yli 40 % oli ladattavia hybridejä. SEATista eriytetyn itsenäisen merkin, CUPRAn rekisteröinnit vuonna 2020 olivat Suomessa puolestaan 19 kappaletta. Uusi SEAT Leon voitti AUTOBEST 2021 -kilpailun, ollen ”paras ostettava auto Euroopassa 2021”. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT/CUPRA-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.