Uudelle SEAT Aronalle viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä

/ Uusi SEAT Arona liittyy muiden uusien SEATin mallien, Atecan, Leonin ja Ibizan joukkoon, saavuttamalla Euro NCAP -kolariturvallisuutta mittaavissa testeissä täydet viisi tähteä
/ SEAT Arona suoriutui turvallisuustesteissä jokaisella alueella erinomaisesti – kiitosta saivat erityisesti aikuismatkustaja- ja jalankulkijaturvallisuus
/ Euro NCAP -kolariturvallisuustesti tarjoaa kuluttajille puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta

Uusi SEAT Arona saavutti Euro NCAPin vaativissa kolariturvallisuustesteissä parhaan mahdollisen arvosanan, viisi tähteä. Myös SEATin muut viimeisimmät uutuudet: Ateca, Leon ja Ibiza  ovat saavuttaneet viisi tähteä NCAP-testeissä. SEAT osoittaa näin tarjoavansa korkean tason turvallisuutta kaikissa malleissaan. Uusi SEAT Arona on SEAT-mallistoperheen uusin jäsen ja osa SEATin historian suurinta mallistouudistusta. Aikaisemmin tänä vuonna SEAT on jo esitellyt päivitetyn SEAT Leonin ja täysin uuden SEAT Ibizan, ja ensi vuonna markkinoille tulee SEATin uusi iso SUV.

Viiden tähden saavuttaminen Euro NCAP –kolariturvallisuustesteissä on yhä haastavampaa, sillä testien vaativuustaso on kasvanut viime kuukausina merkittävästi.  Euro NCAP laittaa markkinoille tulevat uudet ajoneuvot useisiin testeihin, joiden vaatimukset tiukentuvat koko ajan. Esimerkiksi, testatakseen lapsimatkustajan turvallisuutta luotettavalla tavalla, törmäystestissä käytetään testinukkeja, jotka simuloivat 6–10 vuotiaita lapsia. Etu- ja sivutörmäystestit jäykkään esteeseen 75 asteen kulmassa ovat myös erityisen voimakkaita törmäystestejä. Näiden lisäksi testinukkejen määrä on kasvanut ja niistä on tehty entistä todenmukaisempia, jotta todellista onnettomuustilannetta voidaan arvoida mahdollisimman objektiivisella tavalla.

SEAT Arona saavutti Euro NCAP -kolariturvallisuustestin jokaisella alueella erinomaiset tulokset, mutta erityisesti kiitosta saivat matkustaja- ja jalankulkijaturvallisuus. Aronan kuljettajaa avustavat järjestelmät arvioitiin myös erinomaisiksi. Erityisesti Front Assist -automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) toiminta erottui edukseen. Käyttäen uusinta sensoriteknologiaa yhdessä uusimman sukupolven ABS ja ESC -järjestelmien kanssa, auto havainnoi ja reagoi itsenäisesti havaitessaan muita ajoneuvoja tai jalankulkijoita. Näiden ansiosta auto pystyy jarruttamaan automaattisesti mahdollisimman turvallisesti ja nopeasti järjestelmärajoitusten puitteissa.

Vuodesta 2016 lähtien Euro NCAP -kolariturvallisuustestit ovat muuttuneet yhä vaativimmiksi sekä aktiivisen että passiivisen ja ennakoivan turvallisuuden saralla. Uudessa SEAT Aronassa on nyt esikiristyvät ja voimanrajoittimella varustetut turvavyöt etu- ja takaistuimilla. Tämä tuo useita etuja, joilla pystytään vastaamaan yhä vaativampiin haasteisiin lapsimatkustajaturvallisuudessa: kuten turvavyökiristin vähentää turvavyön löysyyttä ylävartalon ja lantion alueella törmäyshetkellä, mikä takaa parhaan mahdollisen tuen sekä aikuis- että lapsimatkustajille. Isofix  and Top Tether –lastenistuinkiinnikkeet takaistuimilla ovat vakiovaruste uudessa SEAT Aronassa, kuten myös nopeudenrajoitin, kolmas keski-istuimen niskatuki, turvavöiden turvavyömuistutin kaikilla istuimilla ja kuusi turvatyynyä.

Barcelonan lähellä, Martorellissa, valmistettava SEAT Arona käyttää hyödykseen Volkswagen-konsernin uutta MQB A0 -alustaratkaisua. Uusi SEAT Arona tarjoaa enemmän kuin nykyiset Euro NCAP -standardit vaativat. Uuteen SEAT Aronaan on saatavilla mäkilähtöavustin, automaattiset ajovalot, monitörmäysjarrutusjärjestelmä, rengaspaineiden varoitusjärjestelmä, päiväajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, kuten myös takana risteävästä liikenteestä varoittava avustin, katvealueeen varoitusjärjestelmä ja pysäköintiavustin.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.