• SEAT | K-Auto/

Uudistuneet SEAT Ibiza ja SEAT Arona saavuttivat viisi tähteä tiukentuneissa Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä

• Molemmat mallit saavuttivat huippuarvosanat useiden päivitysten saattelemana, jotka vaaditaan vaativammissa testiprosesseissa
  • Uudistuneisiin SEAT Ibizaan ja SEAT Aronaan tehtiin rakenteellisia muutoksia turvavyöjärjestelmään sekä etu- ja sivutörmäystilanteita varten
  • SEAT on sitoutunut tarjoamaan markkinoiden turvallisimpia autoja; kaikki sen mallit ovat nyt saavuttaneet viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä

Uudistuneet SEAT Ibiza ja SEAT Arona pitivät virheettömän viiden tähden statuksensa Euro NCAP -kolariturvallisuutta mittaavissa testeissä, viisi vuotta sen jälkeen kun ne ensimmäistä kertaa saavuttivat tämän tavoitteen. Tunnustus on yhä vaikuttavampi, sillä Euro NCAP -kolariturvallisuustestit ovat muuttuneet vuosien varrella yhä vaativammiksi.

Testit ovat tulleet yhä tiukemmiksi ja nyt ne sisältävät mm. osittaisen etutörmäystestin liikkuvaan esteeseen, joka korvasi vanhan kiinteään esteeseen tehdyn testin. Tämä auttaa arvioimaan matkustajien turvallisuutta auton sisällä ja kuinka auton etuosan rakenteet myötävaikuttavat tällaisessa tilanteessa.

Euro NCAP on uudistanut myös sivutörmäystestin. Nyt tässä testissä sivulta tulevan vaunun nopeus ja massa ovat erilaiset, lisäten samalla testin vaikutusta. Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä arvioidaan nyt paitsi kuljettajan saamaa suojaa myös sitä, miten törmäys vaikuttaa kuljettajaan ja vieressä istuvan istuimeen kuten esimerkiksi mahdolliseen pääkontaktiin kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä sivuttaisessa törmäystilanteessa.

“Saamme olla ylpeitä kaikista, jotka ovat työskennelleet uudistuneiden SEAT Ibizan ja Aronan kanssa – he tekivät Euro NCAP -kolariturvallisuustestien huippuarvosanat mahdolliseksi. SEAT panostaa aina turvallisuuteen mm. integroimalla uusinta teknologiaa, aktiivista tai passiivista – näin pystymme tarjoamaan markkinoiden turvallisimpia autoja”, sanoi SEATin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Werner Tietz.

SEAT menestyi yhä tiukemmissa Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä ottamalla evoluutiomaisen lähestymisen SEAT Ibizan ja Aronan passiivisiin ja aktiivisiin teknologioihin.

Sen lisäksi mitä ominaisuuksia ja järjestelmiä molemmista malleista jo löytyi, niihin lisättiin rungon muutoksia: uudelleen suunniteltu auton etuosan rakenne mukautettiin mahdollista etutörmäystilannetta varten, samoin auton rakennetta vahvistettiin sivutörmäystilannetta varten.

Molempien mallien turvavyöjärjestelmä päivitettiin myös: etuistuinten turvavöissä on nyt automaattinen kaksoiskiristysominaisuus ja matkustajatunnistus takaistuimilla. Tämän lisäksi matkustajien turvatyynyt uudistuivat.

Kolariturvallisuustestit mittaavat myös aktiivisten turvajärjestelmien toimivuutta ja sitä kuinka ne voivat joissain tapauksissa jopa estää onnettomuuksia tapahtumasta.

Molemmissa malleissa, SEAT Ibizassa ja Aronassa, on nyt uusi integroitu kamerateknologia vakiovarusteena kuten myös kaistanpitoavustin Lane Assist. Tämän lisäksi tutkapohjaiseen sensorijärjestelmään on lisätty jalankulkija- ja polkupyöräilijätunnistus.

SEAT Ibiza ja SEAT Arona: markkinoiden turvallisimpia autoja

Uudistunut SEAT Ibiza sai huippuarvosanat kaikilla testin osa-alueilla: aikuismatkustajat 83 %, lapsimatkustajat 82 %, jalankulkijaturvallisuus ja muut tiellä liikkujat 66 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 70 %.

Uudistunut SEAT Arona sai myös hyviä arvosanoja: aikuismatkustajat 83 %, lapsimatkustajat 83 %, jalankulkijaturvallisuus ja muut tiellä liikkujat 65 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 70 %.

SEAT kehittää päättäväisesti mallejaan, jotta ne menestyvät edelleen Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä, huolimatta siitä kuinka vaativaksi ne tulevat. Uudistuneet SEAT Ibiza ja Arona pitivät viiden tähden statuksensa ja liittyivät muiden malliston mallien joukkoon. Tämä on myös osoitus SEATin kyvystä ja päättäväisyydestä tarjota markkinoiden turvallisimpia autoja.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT Finland, riitta.karjalainen@seat.fi, puh. 040 578 3924.