Uudistunut SEAT Ateca: entistäkin kattavammin varusteltu

Report this content
  • Uudistuneen SEAT Atecan ennakkomyynti alkoi 25.8. – hinnat alkaen 27 391,87 euroa
  • Atecan Business-mallistoon paketoitu suomalaisten suosikkilisävarusteet
  • Kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät nostavat uudistuneen SEAT Atecan turvallisuuden ja mukavuuden täysin uudelle tasolle
  • Uusi Xperience-varustelutaso korostaa SUV:n maastoautomaista luonnetta
  • SEAT Connect tekee SEAT Atecasta täysin verkottuneen. Käytössä laajat online-palvelut ja auton tietoihin pääsee käsiksi myös etänä
  • Uudistetun SEAT Atecan edistykselliset polttomoottorivaihtoehdot – bensiini (TSI) ja diesel (TDI) – auttavat päästöjen vähentämisessä, nautinnollisesta ajodynamiikasta tinkimättä

SEAT uudisti menestyksekkään Ateca-mallinsa. Kompaktin SUV:n ominaisuudet ovat yhä tallella, mutta paljon on myös uudistettu: uusi raikas ulkonäkö ja sisustus, täydellinen liitettävyys, edistyneet turvallisuusominaisuudet sekä parantunut ajomukavuus ja taloudellisuus.

Ensimmäinen SEAT Ateca toi kompaktien SUV-mallien valikoimaan uudenlaisen ulottuvuuden: täydellinen osa kaupunkielämää – samalla tarjoten tilavat ja käytännölliset SUV:n ominaisuudet ainutlaatuisen tyylikkäässä paketissa. Alkuperäisen Atecan luonne, tunteita herättävä muotoilu ja dynaaminen persoonallisuus näkyvät myös uudistetussa versiossa.

Ulkoasu

SEAT Atecan muotoilussa yhdistyy dynaamisuus ja käytännöllisyys sekä itsevarma, välittömästi tunnistettava ilme. Uudistuneen Atecan yksityiskohtia on muokattu edelleen heijastamaan nykypäivän tarpeita ja yhdistämään tunteita herättävä ulkoasu rouheaan maastoauton asenteeseen.

Atecan mittasuhteet korostavat sen tuttuja muotoja. Uusittujen etu- ja takapuskureiden ansiosta SUV kasvaa hieman pituutta (+18 mm), 4 381 milliin, mutta leveys (1 841 mm) ja korkeus (1 615 mm) säilyvät ennallaan. Keulan ilme on uudistunut SEATin uuden muotokielen mukaiseksi uuden puskurin ja täys-led-valojen ansiosta.

Takana muotoilu korostaa kompaktin SUV:n voimakasta hartialinjaa. Uusi takapuskuri ja täys-led-takavalot dynaamisilla vilkuilla täydentävät ajoneuvon uuden ilmeen. Lisäksi Atecan nimi on nyt kohokuvioituna uudella käsinkirjoitustyylillä. Uudistetun Atecan tavaratila on yhä 510 litraa.

Varustelutasot

Uudistuneen SEAT Atecan ennakkomyynti alkoi tiistaina 25.8.2020. Tarjolla on kolme varustelutasoa – Style, Xperience ja FR.

Vakiovarustelu on entistä kattavampi ja jo Style-varustelutasossa on vakiovarusteena mm. Full led -ajovalot, Media System Plus 8,25” näytöllä, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, 17” kevytmetallivanteet ja Kessy Go -avaimeton käynnistys.

Uusi Xperience-varustelutaso korostaa auton maastoautoluonnetta mm. 18” kevytmetallivanteilla, peruutuskameralla ja SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinnalla. Urheilullisuutta korostavaan FR-varustelutasoon kuuluvat vakiona edellisten lisäksi FR-puskurit ja korin väriseksi maalatut pyöränkaaret.

SEAT Atecan normaalimalliston rinnalla on nyt tarjolla myös huippuvarusteltu Business-mallisto, jossa Xperience- ja FR-mallien varustelua on täydennetty (ilman lisähintaa) mm. 9,2” navigointijärjestelmällä, SEAT Digital Cockpit -digitaalisella mittaristolla, kauko-ohjatulla polttoainetoimisella lisälämmittimellä ja hands free -toiminnolla varustetulla sähkötoimisella takaluukulla.

Moottorit

Atecan voimalinjavaihtoehdot parantavat taloudellisuutta riippumatta siitä, valitseeko asiakas bensiinin (TSI) vai dieselin (TDI). Kaikki moottorit on suunniteltu tuottamaan huippusuorituskykyä ja tarjoamaan ajomukavuutta. Samalla vähennetään päästöjä ja tarjotaan asiakkaalle oikea malli- ja moottoriyhdistelmä juuri heidän tarpeidensa mukaisesti.

Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kolme: 1,0 litran TSI-moottori, joka tuottaa 85 kW (115hv) tehoa, 1,5 litran TSI moottori 110 kW:n (150 hv) tehoisena tai 2,0 litran TSI-moottori 140 kW:n (190 hv) tehoisena. 1,5 litran moottori on saatavissa myös 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja 2,0 litran moottori on varustettu aina 4Drive-nelivedolla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Dieselmoottorilla varustetussa versiossa on 2,0 litran TDI-moottori, joka tuottaa 110 kW (150 hv) tehoa. Dieselmoottori on aina varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla, ja se on saatavilla sekä etuvetoisena että 4Drive-nelivedolla varustettuna.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää navigointijärjestelmän GPS-tietoja ja voi mukauttaa ajoneuvon nopeuden mm. mutkat, liikenneympyrät, risteykset, nopeusrajoitukset ja tietyömaat huomioiden. Etukameran ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän avulla se voi säätää nopeutta rajoitusten muuttuessa.

Lisävarusteena saatavilla olevan Travel Assist -järjestelmän teknologian käyttöönoton myötä auto mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen. Ohjauspyörän painikkeesta käynnistettävä järjestelmä hyödyntää vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja ja pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä sekä säätää nopeuden liikennevirran mukaiseksi ruuhka-ajosta jopa 210 km/h nopeuteen asti.

Turvallisuuden sekä lainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi kuljettajan tulee valvoa järjestelmää sekä ympäristöään pitämällä ainakin toinen käsi ohjauspyörässä. Jos ajoneuvo havaitsee, että kuljettaja on irrottanut molemmat kätensä ohjauspyörästä yli 15 sekunnin ajaksi, se varoittaa asiasta äänimerkillä sekä visuaalisesti ja painaa tarvittaessa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä voi tarvittaessa pysäyttää auton.

SEAT Atecan uusi lisävarusteena saatavilla oleva järjestelmä on Exit Assist: pysäköintipaikalta poistuttaessa ajoneuvo varoittaa äänimerkillä ja visuaalisesti, jos ajon jatkuessa on riski törmätä muihin ajoneuvoihin tien puolella –  tai pyöräilijöihin tai jalankulkijoihin pientareen puolella. Tarpeen vaatiessa auto jarruttaa automaattisesti.

SEAT Atecaan on saatavilla myös Side Assist -kaistanvaihtoavustin, joka pystyy tunnistamaan autot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä peilin led-merkkivalolla.

Uudistuneeseen Atecaan on saatavilla myös Trailer Assist -teknologia, joka avustaa kuljettajaa perävaunun kanssa peruutettaessa ja pysäköitäessä. Järjestelmä on helppokäyttöinen: kuljettajan tulee vain valita peruutusvaihde, painaa pysäköintitutkapainiketta ja kääntää peilien säätökytkimellä perävaunu haluttuun suuntaan samalla käyttäen avuksi peruutuskamerakuvaa. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee ainoastaan painaa kaasua sekä jarrua ja vaihtaa vaihteita.

Uudistuneen SEAT Atecan kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät ainoastaan lisää turvallisuutta, vaan ne tekevät kompaktista SUV:sta mukavamman sekä miellyttävämmän ajaa. Valittavien ajoprofiilien – Eco, Normal, Sport ja Individual, sekä 4Drive-versiossa myös Offroad ja Snow – ansiosta ajoneuvon ajamista ja käsittelyä voidaan mukauttaa olosuhteista ja kuljettajan toiveista riippuen, mikä tekee ajamisesta entistäkin mukavampaa.

SEAT Connect

SEAT Connect -palveluissa on sisäänrakennettu eSIM-kortti, jonka ansiosta saadaan yhteys digitaaliseen maailmaan ja tarjotaan tulevaisuudessa kuljettajalle uusimmat, jatkuvasti päivitetyt infotainment-sovellukset. Näin auton omat sekä online-palvelut laajentuvat koko ajoneuvon elinkaaren ajan digitaalisen ekosysteemin laajentuessa. SEAT Connect -palvelu on ensimmäisen vuoden ajan maksuton auton varustelutasosta riippumatta.

Sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden asteen. Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennettu eSIM tarjoaa mahdollisuuden soittaa SEAT-palveluihin ”private call” -painikkeella. Tällöin palvelu tarjoaa kuljettajalle yhteyden SEAT-palveluihin omalla kielellä riippumatta siitä, missä päin maailmaa he ovat liikkeellä.

SEAT Connect -palvelut sallivat myös joidenkin infotainment-järjestelmän toimintojen reaaliaikaisten tietojen haun pilvipalveluista sisäänrakennetun eSIMin kautta. Tämä tuo uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointiin, kuten online-liikennetiedot, pysäköintipaikat, huoltoasemien sijainnit ja niiden aukioloajat sekä hinnat.

SEAT Connect -sovellus puolestaan avaa etäpalveluillaan täysin uudenlaisen mahdollisuuksien maailman. Sovellus voidaan ladata älypuhelimeen, joka toimii sitten kaukosäätimenä monissa toiminnoissa. Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Ensimmäiset uudistuneet SEAT Atecat saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuun aikana ja asiakastoimitukset alkavat lokakuussa.

Uudistuneen SEAT Atecan hinnastot ja lisävarustehinnastot: