Uusi SEAT Alhambra tarjoaa tilaa, tehoa ja taloudellisuutta

/ Jopa 15 % edeltäjämallia polttoainetaloudellisempi

Tarjolla uusia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita

Uudet SEAT Easy Connect -infotainment-järjestelmät

SEAT esitteli huhtikuussa uuden Alhambran. Ulkoisesti SEAT Alhambra on kevyesti päivitetty – SEATin ilme on helposti tunnistettavissa uudessa etusäleikössä ja uusissa led-tekniikalla toteutetuissa takavaloissa. Alhambran sisustukseen on valittavissa uusia värejä. Ohjauspyörän muotoilu on SEAT Leonista tuttu, ja mittaristoa on uusittu. Tarjolla on myös avaimeton käynnistys. SEAT Alhambra on valittavissa Reference-, Style- tai Style Advanced -varustelutasolla.

SEAT Alhambra on saanut täysin uudet moottorit, jotka täyttävät EU6-päästönormin. Dieselmoottorivaihtoehdot ovat 2,0-litraisia, ja niitä on tarjolla kahdessa teholuokassa 110 kW (150 hv) ja 135 kW (184 hv). Tehokkaimman TDI-moottorin vääntömomentti on 380 Nm. Bensiinimoottorivaihtoehdot ovat tarjolla teholuokissa 110 kW (150 hv) ja 162 kW (220 hv). Tehokkaamman vääntömomentti on 350 Nm, ja siinä on tehoa 20 hv edeltäjäversiota enemmän.  Uudet moottorit ovat aiempaa jopa 15 prosenttia polttoainetaloudellisempia, esimerkiksi TDI 110 kW -moottorin polttoaineenkulutus on vain 4,9 l / 100 km CO2-päästöjen ollessa 130 g/km. Jatkuvatoiminen 4Drive-neliveto on saatavilla 110 kW (150 hv) -dieselmoottorin yhteydessä. DSG-automaattivaihteiston saa kaikkiin moottorivaihtoehtoihin lukuun ottamatta 1,4 TSI
-moottoria. Tehokkaammassa bensiinimoottorissa DSG-automaattivaihteisto on vakiovarusteena. Uuden sukupolven DSG-vaihteiston yhteydessä on polttoainetta säästävä rullaustoiminto.

Uudessa SEAT Alhambrassa on vakiovarusteena monitörmäysjarrutus, joka hidastaa törmäyksen jälkeen automaattisesti auton vauhtia ehkäistäkseen jatkotörmäykset. Lisää turvallisuutta kaistanvaihtoihin tuo uusi lisävarusteena tarjolla oleva Blind Spot Sensor, joka tunnistaa auton takaa sivulta tulevan liikenteen ja varoittaa siitä.  Ajomukavuutta tuo uusi mukautuva alustansäätöjärjestelmä DCC, joka on saatavilla lisävarusteena. Pitkillä matkoilla matkustusmukavuutta lisäävät uudet lisävarusteena tilattavat hierovat istuimet.

Uudessa SEAT Alhambrassa on uudet SEAT Easy Connect -infotainment-järjestelmät, joihin kuuluvat mm. korkearesoluutioinen kosketusnäyttö ja uusimmat prosessorit, joiden avulla järjestelmä käynnistyy ja laskee navigointireitin nopeasti. Uudet infotainment-järjestelmät tarjoavat käyttöön myös uusimmat liitettävyyspalvelut.

SEAT Alhambra on auto ihmisille, joilla on aktiivinen elämäntapa. Alhambrassa yhdistyvät turvallisuus, ajomukavuus, innovaatiot, monikäyttöiset tilat ja hyödyllisyys. Uusi SEAT Alhambra saapuu Suomeen kesällä 2015. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

SEATilla kovan kasvun alkuvuosi

SEAT teki vuoden 2015 alussa parhaan ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa sitten vuoden 2007. Asiakastilauksiin toimitettiin 102 700 autoa tammi-maaliskuussa, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2014. Parhaan myynnin kasvun teki SEAT Leon -mallisto 14,6 prosentilla, kappaleissa Leonia myytiin 39 700 autoa. SEAT Ibizan myynti kasvoi 9,5 prosenttia 41 900 autoon. Myös SEAT Alhambran myynti kasvoi, tila-auto teki 12,2 prosentin myynnin kehityksen 5 900 kappaleeseen.

Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) mukaan SEAT on edelleen yksi nopeimmin kasvavista brändeistä Euroopan Unionin alueella. SEATin Martorellin tehtaan tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 130 700 autoon, mikä on 17 200 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin. Tuotantoa tehtaalla on kasvaneen kysynnän vuoksi laajennettu myös lauantaipäiville. SEATin tuotantomäärät kasvoivat myös Palmelan Portugalin, Bratislavan Slokavian ja Mladá Boleslavin Tšekin tehtailla 12,8 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.