Uusi SEAT Ateca vauhdittaa entisestään SEATin kasvua

SEAT-henkilöautoja on rekisteröity Suomessa tammi-elokuussa 33 % enemmän kuin viime vuonna. SEATin tammi-elokuun yhteenlasketut rekisteröinnit olivat 1583 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 1,9 prosenttia. Rekisteröinneillä mitattuna SEAT on eniten kasvaneiden merkkien joukossa, SEAT Leonin vahvan suosion vauhdittamana.

Uuden SEAT Atecan ennakkokiinnostus on ylittänyt kaikki odotukset. Asiakkaiden suosiossa on ollut erityisesti malliston kattavin Xcellence-varustelutaso, jota on ollut kaikista tilauksista yli puolet. Suosituin moottoriversio on ollut 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori DSG-automaattivaihteistolla, ja sitä on tilattu niin etu- kuin nelivetoisena. Uusi SEAT Ateca on ensiesittelyssä SEAT-jälleenmyyjillä 3.4.9.2016.

SEATin maailmanlaajuisesta myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Audilta

SEAT on vahvistanut rivejään nimittämällä Audi AG:ssä aiemmin työskennelleen Wayne Griffithsin SEATin maailmanlaajuisesta myynnistä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi 1.9. alkaen. Griffithsin tehtävänä on johtaa SEATin historian suurinta tuoteuudistusta.  Griffiths siirtyi tehtävään Audi AG:ltä Saksasta. Hän on työskennellyt Volkswagen-konsernin palveluksessa vuodesta 1989 lähtien. Wayne Griffiths otti tehtävän vastaan Andreas Offermannilta, joka puolestaan nimitettiin Bentleyn myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaavaksi johtajaksi.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.