Uusi SEAT Ibiza “Car of the Year 2018” -finaalissa

Kuusikymmentä Car of the Year -tuomariston jäsentä on antanut äänensä ensimmäisellä kierroksella ja valinnut seitsemän finalistia ”Vuoden Auto Euroopassa 2018” -kilpailussa. Uusi SEAT Ibiza on yksi finalisteista.

Kaiken kaikkiaan Car of the Year 2018 -kisassa oli 37 ehdokasta. Jokaisella tuomarilla on finaalikierroksella käytössään 25 pistettä, jotka tulee jakaa vähintään viiden ehdokkaan kesken. Valintakriteereitä ovat mm. hinta-laatusuhde, turvallisuus, taloudellisuus, mukavuus, ajo-ominaisuudet, muotoilu ja edistyksellinen teknologia.

Voittaja julkistetaan Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun 5. päivä, 2018.

Car of the Year -palkinto on jaettu vuosittain jo vuodesta 1964 alkaen. Arvostettuun tuomaristoon kuuluu 60 autotoimittajaa 23 Euroopan maasta. Suomea tuomaristossa edustaa Velimatti Honkanen Tekniikan Maailmasta.

SEAT Ibiza on ainoa auto, joka on selvittänyt tiensä kaikkien kolmen kilpailun finaaliin: Car of the Year 2018, Vuoden Auto Suomessa 2018 ja AUTOBEST 2018.

SEAT Ibiza

SEAT Ibizassa yhdistyvät suorituskyky, taloudellisuus, ajomukavuus ja turvallisuus. Saatavilla on neljä bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria sekä maa-/biokaasuversio, teholuokissa 55 kW – 110 kW. Vetotapana on aina etuveto ja vaihteistoksi voi valita joko manuaalivaihteiston tai DSG-automaattivaihteiston. Uuteen SEAT Ibizaan on saatavilla neljä vaihtoehtoista varustelutasoa: Reference, Style, Xcellence ja FR. SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinta tarjoaa neljä erilaista ajo-ohjelmaa: Eco, Normal, Sport ja Individual.

SEAT Ibizassa käytetään uutta Volkswagen-konsernin modulaarista MQB A0 -alustarakennetta ja siihen on tarjolla yksi kokoluokkansa kattavimmista valikoimista kuljettajaa avustavia järjestelmiä. SEAT Ibiza saavutti luokassaan ensimmäisenä vakiovarusteisena autona viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Uudelle SEAT Ibizalle on myönnetty myös arvostettu Red Dot 2017 -palkinto tuotemuotoilu-kategoriassa.

Ibiza tuo mukanaan myös uusimman sukupolven Easy Connect -infotainment-järjestelmät, SEAT ConnectApp -sovelluksen sekä SEAT Full Link -palvelun, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut. Ääniohjattu avustaja Amazon Alexa tulee saataville Ibizaan vuoden 2018 aikana.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.