Uusi SEAT Ibiza Vuoden Auto Suomessa 2018 -finalisti

Uusi SEAT Ibiza on yksi kuudesta finalistista Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailussa. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n tuomaristo valitsee nyt jo neljättä kertaa Vuoden Auton. Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välisenä aikana myyntiin tulleet uutuusmallit. Tänä vuonna kilpailuun osallistui ennätykselliset 39 automallia. Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä on rahalle saatava vastine. Muita valintaperusteita ovat mm. ajettavuus, mukavuus, tilat, muotoilu ja tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys.

Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä on kaksi kierrosta, joista ensimmäisellä toimittajat valitsevat kaikista uutuuksista kuusi mielenkiintoisinta toiselle kierrokselle. Ensimmäinen koeajopäivä AuLin toimittajille järjestettiin 14.11. ja finalistit koeajetaan 27.11. Vuoden Auto Suomessa 2018 julkistetaan Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa keskiviikkona 13.12. kello 18.00 alkaen.

10 faktaa uudesta SEAT Ibizasta

1. SEAT Ibizassa yhdistyvät turvallisuus, tilavuus, taloudellisuus, ajomukavuus ja suorituskyky.
  2. Tarjolla on neljä bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria sekä maa-/biokaasuversio, teholuokissa 55 kW – 110 kW. Vetotapana on aina etuveto ja vaihteistoksi voi valita joko manuaalivaihteiston tai DSG-automaattivaihteiston.
  3. Uuteen SEAT Ibizaan on saatavilla neljä vaihtoehtoista varustelutasoa: Reference, Style, Xcellence ja FR.
  4. SEAT Ibizassa käytetään uutta Volkswagen-konsernin modulaarista MQB A0 -alustarakennetta. Uuden alustarakenteen ansiosta Ibizan akseliväli on kasvanut 95 mm. Uuden SEAT Ibizan sisätilat ovat myös kasvaneet merkittävästi ja tavaratila on luokkansa suurin 355 litraa.
  5. Uuteen SEAT Ibizaan on tarjolla yksi kokoluokkansa kattavimmista valikoimista kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Vakiovarusteena on Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä. Lisävarusteena saatavilla on mm. mukautuva vakionopeudensäädin ACC, kuljettajan väsymyksen tunnistusjärjestelmä, KESSY avaimeton keskuslukitus ja käynnistys sekä uuden sukupolven korkealaatuiset etu- ja takapysäköintitutkat.
  6. Ibiza tuo mukanaan myös uusimman sukupolven Easy Connect -infotainment-järjestelmät, SEAT ConnectApp -sovelluksen sekä SEAT Full Link -palvelun, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut. Ääniohjattu avustaja Amazon Alexa tulee saataville Ibizaan vuoden 2018 aikana.
  7. SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinta tarjoaa neljä erilaista ajo-ohjelmaa: Eco, Normal, Sport ja Individual. Ajoprofiili vaikuttaa ohjaustuntumaan ja kaasupolkimen tuntumaan sekä DSG-vaihteiston toimintaan.
  8. SEAT Ibiza saavutti luokassaan ensimmäisenä vakiovarusteisena autona viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Uusi SEAT Ibiza sai huippuarvosanat jokaisella testin osa-alueella. Erityisesti korostettiin Ibizan aikuismatkustajaturvallisuutta. Myös lapsimatkustajaturvallisuudessa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä saavutettiin erinomaiset arvosanat.
  9. Uusi SEAT Ibiza on muotoilun taidonnäyte. SEATille tunnusomaisen kolmen siveltimenvedon lisäksi siinä on piirteitä, jotka vievät brändin designin uudelle tasolle. Kiistaton todiste tästä on SEAT Ibizalle myönnetty Red Dot 2017 -palkinto tuotemuotoilu-kategoriassa. Jo vuodesta 1954 alkaen Red Dot Award on ollut yksi maailman arvostetuimmista teollisen muotoilun kilpailuista, jossa jaetaan tunnustusta muotoilun laadusta ja innovaatioista.
  10. Uusi SEAT Ibiza on yksi kuudesta finalistista AUTOBESTin järjestämässä ”Paras ostettava auto Euroopassa 2018” -kilpailussa.

Uuteen SEAT Ibizaan voi käydä tutustumassa SEAT-jälleenmyyjäliikkeissä kautta maan.