Uusi SEAT Leon tuo lisää edustavuutta kompaktiin kokoluokkaan

• Selväpiirteinen, elegantti ja urheilullinen – SEATin myyntimenestys uusiutuu täydellisesti
  • Täysin uuden SEAT Leonin takaosan muotoilu luo vaikutelman nopeudesta ja korostaa auton dynaamista persoonallisuutta

Täysin uusi SEAT Leon on kohta täällä. SEATin viimeisin uutuus saapuu markkinoille uuden muotoilun saaneena mutta Leonin edellisten sukupolvien henki säilytettynä. Sen muotoilufilosofia yhdistyy täydellisesti SEATin arvoihin. Uuden sukupolven SEAT Leon erottuu edukseen uusien mittasuhteiden, rohkean etuosan, hienostuneiden linjojen ja veistoksellisen takaosan ansiosta.

SEAT Leonin voimakkaan muotoilukielen takana on sen edistynyt MQB Evo -alustarakenne, joka tarjoaa suunnittelutiimin tarvitsemaa joustavuutta ja mukautuvuutta. Täysin uuden SEAT Leonin kasvaneet mitat sekä viisiovisessa mallissa että Sportstourerissa parantavat uuden sukupolven Leonin mittasuhteita.

”Täysin uusi SEAT Leon on suunniteltu rohkeudella ja selkeydellä, ja toteutettu vahvuudella ja päättäväisyydellä. Selkeydellä, koska me SEATilla uskomme, että suurin osa asioista voidaan ilmaista vain muutamalla viivalla. Päättäväisyys ja vahvuus siksi, että ne ovat ominaisuuksia, jotka tekevät autoistamme tunnistettavia heti ensimmäisellä silmäyksellä”, sanoi SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos. ’

Täysin uuden SEAT Leonin ulkopuolen pinnat on suunniteltu uudelleen. Voimakkaammat linjat muodostavat elegantin muotoiluelementin luoden auton väriin enemmän mukautuvuutta ja sävyeroja, jotka erottuvat selkeämmin valon osuessa auton pintaan. Autosta tulee näin myös kolmiulotteisempi ja esteettisempi.

Uuden SEAT Leonin takaosan luonnetta korostetaan takavalojen välissä kulkevalla led-valojuovalla. Molemmat sekä valojärjestelmä että ilmanohjain muodostavat linjan, jotka luovat tunteen nopeudesta, vaikka auto olisi täysin pysähtyneenä.

Täysin uuden SEAT Leonin muotoilu on evoluution ja revoluution yhdistelmä. Autosta huokuu uudenlaista rohkeutta ja vahvempaa luonnetta, katsottiin autoa sitten liikenteessä, lähempää tai kauempaa.

Uusi SEAT Leon on suunniteltu ja kehitetty, ja myös valmistetaan SEATin tehtaalla Martorellissa.

Odotetun uuden SEAT Leonin ympärillä on jo kuhinaa: se tulee olemaan SEATin turvallisin, eniten liitettävyyspalveluita sisältävä ja myös sähköistä voimalinjaa hyödyntävä, muotoilukieleltään houkutteleva malli. Vielä on kuitenkin odotettava hetki, sillä neljännen sukupolven SEAT Leon esitellään kansainväliselle lehdistölle 28. tammikuuta, 2020 Martorellissa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT myy autoja sekä SEAT- että CUPRA-brändillä, ja SEAT MO kattaa puolestaan kaupunkialueiden tuotteet ja ratkaisut. SEAT vie yli 80 % autoista ulkomaille, ja se on läsnä yli 75 maassa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia sekä CUPRA Formentoria. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. Lisäksi Barcelonassa sijaitsee tehtaat yhdistävä yhteinen SEAT:CODE -teknologiakeskus. SEAT investoi 5 miljardia euroa tuotekehitysprojekteihin vuoteen 2025 mennessä. Investoinnit pitävät sisällään autojen kehitystä, malliston sähköistämistä, sekä laitteiden ja tuotantolaitosten uusimista. Vuoteen 2050 mennessä SEATin Martorellin tehtaasta on tarkoitus tehdä hiilineutraali. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Vuonna 2020 Suomessa SEATeja rekisteröitiin 1 633 kappaletta markkinaosuuden ollessa 1,7 %. Vaihtoehtoisen käyttövoimien osuus rekisteröinneistä oli 42 %. SEAT oli vuonna 2020 toiseksi rekisteröidyin kaasuautomerkki ja 4. rekisteröidyin täyssähköautomerkki. Suosituin SEAT-malli vuonna 2020 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 4 76 kappaletta. SEAT Leonin uusista asiakastilauksista yli 40 % oli ladattavia hybridejä. SEATista eriytetyn itsenäisen merkin, CUPRAn rekisteröinnit vuonna 2020 olivat Suomessa puolestaan 19 kappaletta. Uusi SEAT Leon voitti AUTOBEST 2021 -kilpailun, ollen ”paras ostettava auto Euroopassa 2021”. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT/CUPRA-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.