Verkosta estradille: SEAT esitteli Frankfurtin autonäyttelyn kohokohdat viikkoa aikaisemmin

• SEAT on paljastanut brändin tärkeimmät uutuudet verkkovideoesittelyssä viikkoa ennen Frankfurtin autonäyttelyä
• SEATin uusin luomus SEAT Arona saa julkisen debyyttinsä autonäyttelyssä
• SEAT ottaa uuden askeleen kohti puhtaampaa ja tehokkaampaa energiaa maa-/biokaasukäyttöisellä 1,0 SEAT Ibiza TGI:llä
• SEAT julkistaa suuren SUV-mallin finalistinimet
• Amazon Alexa, innovatiivinen ääniohjattu digitaalinen avustaja tarjoaa edistyneintä liitettävyyttä ja turvallisinta teknologiaa
• Leon CUPRA R, SEATin kaikkien aikojen tehokkain malli

SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo paljasti Frankfurtin IAA -autonäyttelyn tärkeimmät uutuudet verkkokonferenssissa (http://iaawebconference.seatprapp.com).

SEAT Arona ja Leon CUPRA R ovat keskipisteenä ensimmäisenä lehdistöpäivänä ja ne esitellään täysin uudella tavalla. Tiistaina 12.9. kello 12.15 järjestettävää lehdistötilaisuutta isännöi SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo, joka esittelee yrityksen tunnusluvut, uuden Aronan, Leon CUPRA R:n, Alexan sekä tulevan suuren SUV-mallin nimikilpailun finalistit. Iltapäivällä järjestetään kaksi lehdistötilaisuutta: kello 15 varatoimitusjohtajat Wayne Griffiths (myynti ja markkinointi) ja Matthias Rabe (tutkimus ja kehitys) esittelevät uuden Leon CUPRA R:n sekä tulevia CUPRA-projekteja. Kello 16.30 Amazon Alexan varapääjohtaja Ned Curic ja Matthias Rabe kertovat innovatiivisen ääniohjatun digitaalisen avustajan, Alexan, integroinnista SEAT-malleihin.

SEATilla on menossa yksi historiansa parhaista ajanjaksoista. Viimeisen neljän vuoden aikana SEAT on saavuttanut 30 prosentin kasvun. Viime vuonna sen tulos oli yhtiön kaikkien aikojen paras: se myi maailmanlaajuisesti lähes 410 000 autoa ja teki 143 miljoonaa euroa liikevoittoa. Vuonna 2017 SEAT on myynyt ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana yli 310 000 autoa, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tämä on yhtiön paras tulos vuoden 2001 jälkeen.

Vuoden 2017 liikevaihdon kasvu näkyy SEATin ensimmäisen vuosipuoliskon tuloksessa. Liikevoitto kasvoi 40,9 prosenttia vuoden alkupuoliskolla verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2016 ja nousi ennätykseen, 130 miljoonaan euroon. Samaan aikaan liikevaihto kasvoi 12,7 prosenttia ja oli vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 5 054 miljoonaa euroa.

Uusi SEAT Arona maailmanensiesittely

Uuden Aronan myötä SEATin tarjonta laajenee kompaktien SUV-mallien luokkaan. Frankfurtin autonäyttely toimii myös SEAT Aronan myynnin lähtölaukauksena, sillä uuden SUV-mallin ennakkohinnat julkistetaan heti ensiesittelyn jälkeen. Suomessa asiakkaille ensimmäiset autot toimitetaan loppuvuodesta.

Arona on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat uuden, jännittävän elementin ajokokemukseensa. Se sijoittuu SEAT-mallistossa Atecan alapuolelle ja on Ibizan jälkeen toinen malli, jossa käytetään MQB A0 -alustaratkaisua. Barcelonan lähellä Martorellissa valmistettava auto erottuu edukseen muotoilullaan, kompakteilla SUV-mitoillaan, monipuolisilla personointimahdollisuuksillaan ja edistyksellisemmällä tekniikallaan turvallisuudessa ja liitettävyydessä.

Arona jatkaa SEATin suurinta tuoteuudistusta koskaan seuraten Atecaa, uudistettua Leonia sekä uutta Ibizaa. Mallistouudistuksen viimeisessä vaiheessa ensi vuonna julkistetaan uusi suuri SUV-malli.

Matkalla maa-/biokaasuun (CNG)

SEAT esittelee Frankfurtina autonäyttelyssä myös maa-/biokaasuautojen mahdollisuuksia. Menestyksekkäiden maa-/biokaasumallien Leonin ja Miin jälkeen on uuden SEAT Ibizan vuoro. Uusi 1,0 SEAT Ibiza TGI esitellään Frankfurtissa vahvana todisteena siitä, että SEAT uskoo maa-/biokaasuun puhtaana ja tehokkaana polttoaineena. Paineistettu maa-/biokaasu on ympäristöystävällinen, perinteisten polttomoottoreiden ja sähköautojen väliin sijoittuva vaihtoehto.

Maa-/biokaasu yhdistää lisäksi dieselin ja bensiinin parhaat puolet, koska se tuottaa dieseliin verrattuna 85 % vähemmän typenoksidipäästöjä ja bensiiniin verrattuna 25 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, jonka lisäksi hiukkaspäästöt pienenevät.

Uuden modulaarisen MQB A0 -alustaratkaisun joustavuuden ansiosta 1,0 Ibiza TGI voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla muiden mallien kanssa. Sille tehdään myös täsmälleen samojen standardien mukaiset kestävyystestit sekä teknisen hyväksynnän ja laadunvalvonnan edellyttämät testit. Näillä varmistetaan Ibiza-malliston laadun ja SEAT-takuun mukaiset ominaisuudet niin turvallisuuden, liitettävyyden, muotoilun, mukavuuden kuin ajo-ominaisuuksienkin osalta.

1,0 Ibiza TGI:ssä on kolme polttoainesäiliötä: yksi bensiinille ja kaksi maakaasulle. SEAT Ibiza TGI:n toimintamatka on yhteensä 1200 kilometriä. Matkasta 390 km päästään maa-/biokaasulla, jolloin CO2-päästöt ovat vain 88 g/km. Muulla teknologialla ei päästä lähelläkään 1,0 Ibiza TGI:n polttoainetaloutta, mutta sähköautoista poiketen kuljettajan ei tarvitse pelätä akun tyhjenemistä. Maa-/biokaasun edullisen hinnan ja moottorin polttoainetalouden ansiosta 1,0 Ibiza TGI:n käyttökustannukset ovat alhaiset.

Suomen maahantuontiohjelmaan SEAT Ibiza TGI tulee loppuvuodesta.

SEATin uuden suuren SUV-mallin finalistinimet

SEATin avoin äänestys uuden suuren SUV-mallin nimestä on luonut suuria odotuksia. #SEATseekingName-kampanjan ehdotuksista loppukilpailuun valittiin yhdeksän, ja joiden joukosta valitaan nimi brändin kolmannelle, vuonna 2018 myyntiin tulevalle SUV-mallille. Kaikki 10 130 ehdotuksen joukosta valitut nimet ovat espanjalaisia paikannimiä. Finalistit valitaan 12.9. näiden nimien joukosta: Abrera, Alboran, Aran, Aranda, Avila, Donosti, Tarifa, Tarraco ja Teide.

SEAT esittelee finalistinimet 12.9. pidettävässä lehdistötilaisuudessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Eniten ääniä saanut vaihtoehto valitaan äänestyksessä, joka jatkuu 26.9. saakka osoitteissa seat.com/seekingname ja seat.es/buscanombre.

Amazon Alexa, henkilökohtainen avustaja

Frankfurtin autonäyttelyssä SEAT julkistaa uuden yhteistyökumppaninsa Amazonin. SEATin autoihin integroidaan Amazonin interaktiivinen ääniohjattu avustaja Alexa. Järjestelmä on saatavilla tämän vuoden lopulla Leoniin ja Atecaan, ensi vuonna Ibizaan ja Aronaan.

SEATin ja Amazonin yhteistyöllä pyritään tarjoamaan integroituvia älykkäitä ratkaisuja ja optimoimaan ajoaikaa. Alexa auttaa keskustellen kuljettajaa mm. löytämään määränpäähän, kuten illallispaikkaan. Tämä on vasta alkua, sillä Alexan kehitys ja integrointi SEATiin on vasta alkamassa.

CUPRA R, SEATin tehokkain ja eksklusiivisin malli – saatavilla rajoitetusti

Uusi SEAT Leon CUPRA R vetää epäilemättä huomion espanjalaisvalmistajan osastolla Frankfurtin autonäyttelyssä. SEATin historian tehokkain katuauto on myös eksklusiivisin: sitä valmistetaan ainoastaan 799 kappaletta. SEAT Leon CUPRA R on saatavana etuvetoisena ja se on varustettu joko manuaalisella vaihteistolla (310 hv) tai DSG-automaattivaihteistolla (300 hv).

Autossa on erottuvia yksityiskohtia kuten hiilikuituyksityiskohdat etu- ja takaspoilerissa, helmalevikkeet, diffuusori, sekä kuparinväriset sivupeilit ja vanteet. Pyöränkaarissa ja etuosan ilmanottoaukkojen ympärillä on uusi, voimakkaampi muotoilu. Hiilikuitu- ja kupariyksityiskohtia on myös sisällä esimerkiksi ohjauspyörässä ja vaihteenvalitsin on päällystetty Alcantaralla. Valittavissa on kolme väriä: Midnight Black, Pyrenees Grey ja ylellinen Matte Grey. Uuden Leon CUPRA R:n hienouksiin kuuluvat myös Brembon jarrut, säädettävä DCC-aktiivi-iskunvaimennus (Dynamic Chassis Control), muokattu camber-kulma ja uusi pakojärjestelmä.

SEAT Leon CUPRA R ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan.