SEB:n liikevoitto 4,2 miljardia kruunua (3,7)

• Liikevoitto ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2007 oli 4 157 miljoona kruunua. Verrattuna vastaavaan neljännekseen 2006 oli kasvua 13 prosenttia ja edellisneljännekseen verrattuna 1 prosentti. Tulos oli 3 262 miljoonaa kruunua.
  • Volyymien kasvu oli hyvä kaikilla alueilla. Hoidossa oleva varallisuus sekä luotonanto- ja talletusvolyymit saavuttivat ennätystason.
  • Tuotot kasvoivat 6 prosentilla verrattuna edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen ja olivat 2 prosenttia edellisneljännestä korkeammat.
  • Kustannukset olivat edellisvuoden vastaavan neljänneksen tasolla ja 2 prosenttia edellisneljännestä korkeammat.
  • Luottotappiot olivat edelleen alhaiset.
  • Oman pääoman tuotto oli 19,0 prosenttia (19,6) ja osakekohtainen tulos nousi 4:81 kruunuun (4:22).

Toimitusjohtajan kommentti:

2007 on alkanut myönteisesti. Suotuinen taloudellinen ilmasto on edesauttanut tuntuvasti aktiivisuutta ja voimakasta volyymien kasvua kaikilla SEB:n markkina-alueilla. Oman pääoman tuotto oli lähes 20 prosenttia ja peruspääoma vahvistui samanaikaisesti. Tuottojen kasvu oli hyvä ja osakekohtainen tulos nousi 14 prosenttia vuositasolla.

SEB on lisännyt edelleen panostustaan asiakasläheisyyteen. Lisääntynyt toiminta sekä yritysasiakkaiden ja henkilöasiakkaiden kanssa on johtanut rahoituskatteen ja palkkiotuottojen paranemiseen siitä huolimatta että osakemarkkinoiden lisääntynyt volatiliteetti on heikentänyt sijoittajien riskinottohalua. Suuret volyymit ja suhteellisen tasaiset marginaalit tukivat tuottojen kasvua.

SEB:n Ruotsin ulkopuolella olevien markkinoitten osuus liikevoitosta oli suurempi kuin koskaan aikaisemmin, 57 prosenttia. Tuloksen kasvu oli erityisen vahva Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa. SEB seuraa edelleen tarkoin Viron ja Latvian taloudellista kehitystä, ja erityinen fokus on pitkäjännitteisellä laadulla ja pääoman riskisopeutetulla tuotolla.

Edellisvuonna päätti SEB käynnistää joukon rakennetoimenpiteitä tavoitteenaan tulla johtavaksi pankiksi asiakastyytyväisyyden ja kannattavuuden suhteen. Kysymyksessä on pitkäjännitteinen sitoutuminen ja SEB on edelleen aikaisessa vaiheessa toteuttaessaan voimavarojen hyödyntämistä yhtenevässä SEB:ssä. Kolmivuotisen tehokkuussuunnitelman ensimmäisten kolmen kuukauden aikana astui voimaan uusi konsernirakenne. Se edesauttaa asiakastarjoustemme yhtenäistämistä ja lisää tehokkuutta. Tällä tavoin mahdollistetaan yhtenäiset tukitoiminnat, jotka vähentävät kaksoistoimintoja ja lisäävät tehokkuutta. HR- ja sisäänostotoiminnat ovat näin ollen yhtenäistetty konsernitasolla.
    Samanaikaisesti olemme lisänneet SEB Way:n, tuottavuuden ja laadun kohottamisohjelmamme, vauhtia. Tarkoituksena on yhtenäistää sekä asiakaspalvelu että backoffice-toimintoja sekä laajentaa asiakastarjouksia.

Baltialaisten kiinteistöjen, Union Inkasso ja ÅF Bil, myynti on myös esimerkki siitä kuinka fokusoimme ja yhtenäistämme toimintaamme.

Ensimmäisen vuosineljänneksen kehitys antaa viitteitä positiivisista näkymistä vuodelle 2007. Jatkamme sijoittamista kasvualueisiin, osittain jakamalla uudelleen voimavaroja. SEB:n kyky kasvaa orgaanisesti on vahva.

Uutta tälle vuodelle: SEB:n maakohtaiset tulokset löytyvät sivulta 14.