SEB:n operatiivinen tulos kasvoi 17,0 miljardiin kruunuun

SEB:n operatiivinen tulos vuodelle 2007 oli 17,0 miljardia kruunua, 9 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2006 tulos, joka oli 15,6 miljardia kruunua.  Oman pääoman tuotto oli 19,3 prosenttia. Samaan aikaan omaa pääomaa on edelleen vahvistettu ja vakavaraisuussuhde oli 8,6 prosenttia. Hallitus ehdottaa että osinkoa per osake korotetaan 0.50 kruunulla 6.50 kruunuun.

Tuotot kasvoivat 4 prosenttia. Luotonanto kasvoi 12 prosenttia ja talletukset 17 prosenttia. Sijoitusrahastojen ja talletusten volyymit olivat korkeammat kuin koskaan aiemmin. Toiminnan tehostamista jatkettiin ja sen avulla saavutettu kulusäästö oli 546 miljoonaa kruunua. Vuotuiset kustannukset lisääntyivät 3 prosentilla.

Velkakirjaportfolioiden arvonmenetykset koko vuodelle olivat 1.8 miljardia kruunua tuloslaskelmasta ja 0.7 miljardia kruunua omasta pääomasta. Näiden portfolioiden luottokelpoisuudet ovat edelleen erittäin korkealla tasolla.

SEB:n toimitusjohtaja ja konsernijohtaja Annika Falkengren kommentoi tulosta:

"Mennyttä vuotta leimasi korkea asiakasaktiviteetti mutta myöskin rahoitusmarkkinoiden levottomuus.  Esittelemme tänään vahvan tuloksen. Kolme neljästä liiketoiminta-alueestamme kasvoi kaksinumeroisesti. Jatkamme pyrkimyksiämme kustannustehokkaan toimintakulttuurin luomiseksi vapauttaaksemme resursseja muuhun toimintaan. SEB:n strategian mukaisesti keskitymme lisäämään palveluja asiakkaillemme, jatkuvaan toiminnan tehostamiseen sekä kasvualueille panostamiseen. Vahva pääomarakenne mahdollistaa positiivisen tuloskehityksen myös vuonna 2008.

Vuosikertomus on ladattavissa alla olevasta linkistä sekä osoitteessa www.sebgroup.com

SEB is a North European financial group serving some 400,000 corporate customers and institutions and five million private individuals. SEB has a local presence in the Nordic and Baltic countries, Germany, Ukraine and Russia, and a global presence through its international network in another ten countries. On 31 December 2007, the Group's total assets amounted to SEK 2,344bn while its assets under management totalled SEK 1,370bn. The Group has about 20,000 employees. Read more about SEB at www.sebgroup.com.
_____________________________________________
Further information information, please contact:
Per-Arne Blomquist, CFO, phone: +46 8 22 19 00
Ulf Grunnesjö, Head of Investor Relations, +46 8 763 85 01; +46 70 763 85 01