• SEB/

SEB:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2007: Liikevoitto 12,4 miljardia kruunua (11,4)

• Liikevoitto tammi-syyskuulta 2007 kasvoi 9 prosenttia 12 437 miljoonaan kruunuun. Tulos nousi 12 prosenttia 9 885 miljoonaan kruunuun.
  • Tuotot kasvoivat 6 prosenttia kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla, kulut kasvoivat 2 prosenttia ja kiinteät kulut 1 prosenttia. Asiakastoiminta oli aktiivista kaikilla alueilla.
  • Levottomuus luottomarkkinoilla kolmannella vuosineljänneksellä johti joukkovelkakirjojen arvon alenemiseen millä oli kielteinen vaikutus nettotulokseen.
  • Luottotappiot olivat edelleen alhaiset.
  • Oman pääoman tuotto oli 19.0 prosenttia (19.9) ja osakekohtainen tulos nousi 14.62 kruunuun (13.13).
SEB:n liikevoitto kolmannella vuosineljänneksellä oli 3 726 miljoonaa kruunua, 4 prosenttia alhaisempi kuin vuoden 2006 vastaavalla vuosineljänneksellä ja 18 prosenttia alhaisempi edelliseen neljännekseen verrattuna. Neljännekselle oli ominaista luottospredien leveneminen kaikilla kaupankäynnin osa-alueilla sekä varovaisuus joukkovelkakirjamarkkinoilla. Yritykset olivat silti aktiivisia. Tulos oli 3,101 miljoonaa kruunua. Oman pääoman tuotto oli 17,3 prosenttia.

SEB:n Suomen liikevoitto oli 385 miljoonaa kruunua (317) vuoden 2007 alkupuoliskolla. Se vastaa 3 prosenttia SEB-konsernin kokonaistuloksesta.

Pääjohtaja Annika Falkengrenin kommentti:
Luottomarkkinoiden vaikea tilanne vuoden 2007 kolmannella vuosineljänneksellä on ollut haasteellista pankkialalle. Pitkään jatkuneen likvidin markkinatilanteen jälkeen tapahtunut riski-tuottosuhteen korjaus ei tullut yllätyksenä mutta vaikutusten laajuus ja nopeus oli yllättävää.

Koko periodin ajan SEB säilytti vakaan likviditeettiprofiilin, vahvan pääomarakenteen ja pääomamarkkinoiden luottamuksen. Suurin vaikutus SEB:hen oli luottospredien leveneminen, joka johti velkakirjaportfolioiden arvon laskuun ja vähentyneeseen asiakasaktiviteettiin velkakirjamarkkinoilla. SEB:n analyysi velkakirjaportfolioista osoittaa että suuret luottotappiot nykyisessä markkinatilanteessa ovat erittäin epätodennäköisiä. Baltian maiden luotonannon kasvun hillitseminen jatkui.

Levottomista ajoista huolimatta on SEB laajalla tuotevalikoimallaan ja asiakaslähtöisellä organisaatiollaan pärjännyt hyvin. Vahvistunut tuottokehitys ja vakaa kustannustaso myötävaikuttivat yhdessä korkeampaan liikevoittoon.  Suunnitelma 1.5 - 2.0 miljardin tehokkuussäästöistä kolmen vuoden ajalla etenee suunnitellusti.

Pyrimme vahvistamaan asiakassuhteitamme edelleen lisäämällä proaktiivisuutta ja tarjoamalla pankin tuotteita koordinoidummin. Asiakkaan tulee huomata korkea laatu kaikessa mitä me teemme. Ykkössija uusissa rahastomerkinnöissä Ruotsissa ja johtava asema pohjoismaisessa säilytystoiminnassa ovat todisteena siitä että toimintamme tuottaa toivottua tulosta. Kolmannella vuosineljänneksellä SEB sai jälleen tunnustusta laadukkaasta palvelustaan yrityksille ja rahoituslaitoksille sekä sijoittui korkealle Baltian markkinoiden asiakastyytyväisyystutkimuksissa.

SEB.: pitkäntähtäimen strategia,"Road to Excellence" jatkuu edelleen. Tavoitteenamme on olla paras pankki Pohjois-Euroopassa asiakastyytyväisyyden ja kannattavuuden suhteen.