Päästöt kuriin sähköautoillen

Report this content

Iin kunta jatkaa vastuullisen esimerkin näyttämistä julkisissa hankinnoissa. Vuonna 2014 käynnistynyt sähköautokokeilu on ollut taloudellisesti kannattava sijoitus ja hyvien käyttökokemusten myötä Ii ottaa käyttöön henkilöstö- ja tavaraliikenteessä uudet sähköautomallit.

Työntekijöiden yhteiskäyttöön hankitut kolme täyssähköautoa ovat jatkumoa kunnan ympäristötyölle, joka tähtää 80 prosentin hiilidioksidipäästövähennykseen vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on jopa 30 vuotta EU:n tavoitetta ripeämpi.

Kunnan lisäksi kiinteistöyhtiö Iilaakso Oy ja kehitysyhtiö Micropolis Oy ovat hankkineet uudet sähköautot.

Päästöt vähentyvät ja ajoista kertyy taloudellista säästöä

Ajoneuvojen hankinta toteutettiin yhteistyössä Secto Automotive Oy:n kaksivuotisella leasingsopimuksella.

- On hienoa saada myös Iin kunta osaksi hallinnoimaamme Suomen suurinta sähköautokantaa. Ii näyttää esimerkillisillä ympäristötalkoillaan tulevaisuuden suuntaa koko kuntasektorille. Sähköautot ovat ympäristöystävällinen, kustannustehokas ja ennen kaikkea toimiva ratkaisu myös täällä pohjoisessa, ruuhkakeskusten ulkopuolella, kiittelee Secton Pohjois-Suomen aluepäällikkö Antti Suhonen.

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä lähes 60 prosenttia syntyy henkilöautoista. Kunnan kuljetuskoordinaattori Mika Kynsilehdon mukaan ajoneuvojen kilpailutuksessa on käytetty kriteereinä energiankulutusta ja EURO-päästöluokitusta. Lähitulevaisuudessa ajoneuvo- ja kuljetuspalveluiden hankinnoissa huomioidaan yhä enemmän niiden energia- ja ympäristövaikutukset, mikäli kustannustaso pysyy järkevänä. Myös kimppakyytiratkaisut ja joukkoliikenteen kehittäminen ovat osa Iin ympäristötyötä.

Pitkien välimatkojen Iin kunta hankki ensimmäiset sähköautonsa jo vuonna 2014. Uuden Hyundai IONIQ Electric automallin toimintasäde (280km) on merkittävästi edeltäjiänsä parempi, mikä mahdollistaa käyttöönoton kasvattamisen ja edelleen pienentää kunnan maksamia kilometrikorvauksia. Ajokilometrejä kertyy kunnan sähköautolle keskimäärin vuodessa noin 50 000, joka vastaa kilometrikorvauksina noin 20 500 euroa. Täyssähköllä ajettujen kilometrien hinta (50 000 km) on vuodessa 735,50 euroa ja leasing kuukausivuokra on 650 euroa.

Myös Wetteri Oy on tyytyväinen päästessään tarjoamaan täyssähköautot Iille: ”On hienoa, että asiakas löysi sopivan vaihtoehdon Hyundai Ioniq-mallistosta edistämään kunnan ympäristötyötä, jolla tavoitellaan merkittävää hiilidioksipäästövähennystä vuoteen 2020 mennessä”, kiittelee Wetteri Oy:n Oulun päällikkö Arto Tahvanainen. "Tehty kauppa on merkittävä avaus täyssähköautojen toimituksissa alueellamme. Wetteri Oy on määrätietoisesti kehittänyt toimintaansa omalla toiminta-alueellaan Pohjois-Suomessa, jotta voimme tarjota kattavan valikoiman ja erinomaista palvelua alueen asiakkaille".

Ii on myös mukana julkisen latausverkoston kehittämisessä, ja sähköautoilun kasvupotentiaali huomioidaan kunnan kiinteistöjen uudisrakentamisen ja korjauskohteiden suunnittelun yhteydessä. Iissä on tällä hetkellä Suomen tihein sähköautojen latausverkosto suhteutettuna asukaslukuun.

Iin kunta on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä, kierrättämään ja välttämään jätteiden syntyä sekä käyttämään yhteisiä resursseja maapallon kantokyvyn rajoissa. Kunnanvaltuusto hyväksyi kesäkuussa 2016 Resurssiviisas Ii -ympäristöohjelman, jonka toimenpiteillä pyritään luonnonvarojen, energian, tuotteiden, palveluiden ja tilojen viisaampaan käyttöön. Iin ilmastotyö on parhaillaan ehdolla Euroopan laajuisessa RegioStars2017-kilpailussa. Euroopan komission valitsema voittaja julkistetaan Brysselissä 10.10.2017.

Mediatiedote, julkaisuvapaa 28.9.2017 klo 12
Lisätiedot:
• Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava, p. 040 5676 700
• Kuljetuskoordinaattori Mika Kynsilehto, p. 040 4806 688

Secto Automotiven Pohjois-Suomen aluepäällikkö Antti Suhonen, p. 040 7535 050, antti.suhonen@secto.fi

Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava, p. 040 5676 700

Iin kunnan kuljetuskoordinaattori Mika Kynsilehto, p. 040 4806 688

Secto Automotive on suurin kotimainen autoleasingyhtiö. Secto lähestyy yritysautoilua asiakkaan näkökulmasta: markkinoiden laajin tuote- ja palvelutarjoama, sekä henkilökohtainen palvelu mahdollistavat aidosti asiakkaiden liiketoimintaa tukevat liikkumisen ratkaisut. Secton avoin ja joustava palvelu on koettu toimivaksi erityisesti perinteisesti omistuskeskeisissä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tämä on yksi merkittävimmistä syistä Secton vahvan kasvun takana. Nuorena ja ketteränä leasingtoimijana Secto on pystynyt reagoimaan auto- ja rahoitusmarkkinoiden muutoksiin nopeasti ja hyödyntämään muuttuneen toimintaympäristön mahdollisuudet ensimmäisten joukossa. Uusi tekniikka, vaihtoehtoiset käyttövoimat sekä älykäs liikenne tulevat muuttamaan autoilua merkittävästi jo lähitulevaisuudessa. Sähköautoilun ja yritysautoiluun liittyvän palvelumuotoilun edelläkävijänä Sectolla on vahva etunoja käynnissä olevaan muutokseen.

Avainsanat:

Pikafaktat

Iin kunta tähtää 80 prosentin hiilidioksidipäästövähennykseen vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on jopa 30 vuotta EU:n tavoitetta ripeämpi.
Tweettaa
Tweettaa