Kuopion yliopistollinen sairaala investoi Sectran digitaaliseen patologiajärjestelmään

Linköping, Ruotsi, 4. huhtikuuta 2016 – Sectran (STO: SECT B) ratkaisulla Kuopion yliopistollinen sairaala saa Suomen ensimmäisen täysin digitaalisen patologiajärjestelmän patologiakuvien tallennusta, tutkimusta ja jakamista varten. Kuopion diagnostinen kuvantamiskeskus laajentaa nykyisen radiologisten kuvien käsittelyjärjestelmänsä (PACS) käsittämään myös patologiakuvat, mikä mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön sairaalan radiologien ja patologien - tehokkaan syöpähoidon kahden avaintoiminnon - välillä.

”Tämän tyyppisellä ratkaisulla lisäämme sekä patologian että koko hoitoprosessin tehokkuutta. Tämä on tärkeä askel strategiassamme työnkulun ja diagnostiikan parantamiseksi, jotta voimme tarjota potilaillemme parempaa hoitoa.”, sanoo dosentti Vesa Kärjä, Kuopion yliopistollisen sairaalan pääpatologi.

Tehokkaampi diagnostiikka

Sectran ratkaisun myötä patologit saavat käyttöön uusia diagnostista työtä tukevia työkaluja. Keskitetyn tallennusratkaisun ansiosta kuvat ovat aina käytettävissä, minkä ansiosta näytteitä voidaan tutkia etänä ja niistä voidaan keskustella muiden asiantuntijoiden kanssa. Tämä voi olla ratkaisevaa monimutkaisissa syöpätapauksissa. Ratkaisu integroidaan sairaalan LIMS-järjestelmään (Laboratory Information Management System), minkä ansiosta patologit pääsevät käsiksi laboratoriotuloksiin, lähetteisiin, potilastietoihin ja patologiakuviin sujuvasti. Työskentelemällä täysin digitaalisesti ja hyödyntämällä järjestelmässä olevia digitaalisia työkaluja patologit voivat tehdä tutkimukset tehokkaammin ja nopeammin.

Parempi moniammatillinen yhteistyö

Sectran digitaalinen patologiaratkaisu perustuu samaan infrastruktuuriin kuin Sectran radiologiakuvien käsittelyjärjestelmä (Sectra PACS), joka on ennestään käytössä Kuopiossa. Yhteisen teknisen infrastruktuurin ansiosta järjestelmällä päästään käsiksi sekä radiologian että patologian kuviin, mikä mahdollistaa radiologien ja patologien tiiviimmän yhteistyön ja tehostaa esimerkiksi yhteisiä lääkärikierroksia. Lisäksi yhteinen ratkaisu alentaa sairaalan tietojärjestelmien hankinta- ja ylläpitokustannuksia.

Kuopion yliopistollisen sairaalan patologian osastolla työskentelee kahdeksan patologia, ja joka vuosi osastolla käsitellään yli 100 000 näytelasia - yhteensä noin 27 000 tutkimusta.

Ratkaisun toimittaa Commit, Sectran jälleenmyyjä Suomessa.

Digitaalinen primaaridiagnostiikka patologiassa parantaa syövän hoitoa

Digitaalisen patologian alalla Sectra tarjoaa primaaridiagnostiikkaan täydellisen ratkaisun, johon sisältyvät sekä paremmat tallennusratkaisut että edistyksellinen patologin työasema. Sectran patologiaratkaisu perustuu samalle alustalle kuin Sectran radiologian kuvien käsittelyjärjestelmä (Sectra PACS). Patologi ja radiologi ovat avainasemassa syövän diagnosoinnissa, ja näiden kahden erikoisalan kuvat ovat keskeisiä tehokkaan syöpähoidon kannalta. Molemmat erikoisalat ovat äärimmäisen riippuvaisia siitä, että niillä on käytettävissään riittävät kliiniset tiedot. Tällöin ne voivat antaa oikeita lausuntoja lääkäreille, kirurgeille, onkologeille ja potilaille. Yhteisen teknisen infrastruktuurin ansiosta molempien diagnostisten erikoisalojen kuvat voidaan tallentaa ja näyttää samassa järjestelmässä. Tämä mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön radiologien ja patologien välillä ja helpottaa mm. monialaisia lääkärikierroksia, jotka ovat yksi askel niin kutsutussa integroidussa diagnostiikassa.

Eurooppalaiset ja skandinaaviset patologiaosastot ovat digitalisoitumassa. Vasta muutama sairaala, joista suuri osa Ruotsissa, on ottanut käyttöön täysimittaisen patologiaratkaisun.

Lisätiedot:
Torbjörn Kronander, Sectra AB:n konsernijohtaja ja toimitusjohtaja, +46 705 235 227,
Marie Ekström Trägårdh, Sectra AB:n varatoimitusjohtaja ja toimitusjohtaja Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 708 235 610

Sectra

Sectra auttaa eri puolilla maailmaa toimivia sairaaloita tehostamaan hoitoa sekä eurooppalaisia viranomaisia ja maanpuolustushallintoja suojaamaan yhteiskunnan luottamuksellisimmat tiedot. Yritys on perustettu vuonna 1978. Sen pääkonttori on Linköpingissä. Sectralla on nykyään tytäryhtiöt 14 maassa ja myyntiä kaikkialle maailmaan yhteistyökumppanien kautta. Tilivuonna 2014/2015 liikevaihto nousi 961 miljoonaan Ruotsin kruunuun. Sectran osake on noteerattu NASDAQ Stockholmissa. Lisätietoa löydät kotisivuiltamme: www.sectra.se

Sectra kehittää ja myy lääketieteellisen IT:n alalla järjestelmiä kaikenlaisten lääketieteellisten kuvien – ensisijaisesti röntgen-, mammografia-, patologia-, ortopedia- ja muiden kuvaintensiivisten osastojen kuvien käsittelyä ja siirtämistä varten. Sectran strateginen painopiste on syövän hoidon tehostaminen. Yli 1 700 ruotsalaista ja ulkomaista sairaalaa käyttää järjestelmää päivittäin. Tämä tekee Sectrasta yhden maailman johtavista digitaalisten röntgenkuvien ja potilastietojen käsittelyjärjestelmien valmistajista. Yhtiöllä on johtava markkina-asema Ruotsissa, Norjassa, Alankomaissa ja Portugalissa. Sectra kasvaa Yhdysvalloissa ja sillä on merkittävä asema Isossa-Britanniassa. Sectra on toimittanut osan maailman suurimmista lääketieteellisistä tietojärjestelmistä. Skandinavian lisäksi Sectran järjestelmiä on asennettu Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Kauko-Idässä toimiville asiakkaillemme.