LOUNAIS-SUOMEN VANKILAN RAKENNUSTYÖT ALKOIVAT

Senaatti-kiinteistöt Tiedotusyksikkö p. 0205 811 356 3.12.2003 LOUNAIS-SUOMEN VANKILAN RAKENNUSTYÖT ALKOIVAT Turkuun rakennettavan uuden Lounais-Suomen vankilan rakennustyöt ovat ottaneet konkreettisen askeleen eteenpäin. Senaatti-kiinteistöt hankkeen rakennuttajana ja Turun kaupunki allekirjoittivat kauppakirjan Turun Saramäessä sijaitsevasta tontista tänään 3. joulukuuta 2003. Rakennuslupa on hyväksytty Turun kaupungin rakennuslautakunnassa, ja tontilla on aloitettu maarakennustyöt. Urakasta vastaa YIT Rakennus Oy. Senaatti-kiinteistöt on tarkistanut hankkeen rakennusaikataulua yhdessä käyttäjän edustajan eli Rikosseuraamusviraston kanssa. Vankilan valmistuminen siirtyy vuoden 2006 marraskuun puolesta välistä vuoden 2007 elokuun loppuun. Rakennushankkeen kustannusarvio, mikä ei sisällä tontin kustannuksia, on 61 314 000 euroa. Uusi Lounais-Suomen vankila korvaa vanhat Kakolanmäellä sijaitsevat laitokset. Vankipaikkoja uudessa vankilassa tulee olemaan yhteensä 260. Samalle vankila-alueelle tulevassa Vankimielisairaalassa on 40 potilaspaikkaa. Uusi vankila tarjoaa uudenaikaiset, turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat sekä nykyajan että tulevaisuuden vankeinhoidon esittämiin haasteisiin. Lounais-Suomen vankilahanke on Suomessa niin kooltaan kuin toiminnalliselta monipuolisuudeltaankin ainutlaatuinen. Uuteen vankilaan tullaan sijoittamaan eri ikäisiä, eri sukupuolta olevia, eripituisia rangaistuksia suorittavia, erilaista turvallisuustasoa edellyttäviä tutkinta- ja vankeusvankeja. Uuden vankilan brutto-ala noin 38 000 brm2. Vankila on maisemaansa hyvin sopeutuva ja myös sen rakentamisessa painotetaan ympäristönäkökohtia. Hankkeen toteutumisesta vastaa kiinteistön omistajana Senaatti-kiinteistöt. Vankilan ovat suunnitelleet arkkitehdit Mikko Pulkkinen ja Marko Kivistö Arkkitehtitoimisto Laiho- Pulkkinen-Rauniosta. Vankilahanke on osa laajamittaista vankilakiinteistöjen uudistamisohjelmaa, jota varten on Senaatti-kiinteistöt ja Rikosseuraamusvirasto ovat laatineet 10-vuotisen investointiohjelman. Lisätietoja antavat Rakennuspäällikkö Mauri Rinne, Senaatti-kiinteistöt p. 0205 811 241, gsm 040 545 9059 Vankeinhoitojohtaja Jari Lohi, Rikosseuraamusvirasto p. 09 - 25988471 Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka huolehtii valtion kiinteistövarallisuuden hallinnasta, kehittämisestä ja tilojen vuokraamisesta pääosin valtioyhteisölle. Senaatti-kiinteistöjen asiakkaita vankiloiden lisäksi ovat mm. valtion virastot, ministeriöt, tutkimus- ja kulttuurilaitokset, yliopistot ja puolustushallinto. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00440/wkr0002.pdf