Senaatti-kiinteistöt tiedotusyksikkö p. 0205 811 356 29.1.2004 Suomen suurimpiin vankiloihin kuuluvan Riihimäen vankilan peruskorjaus edennyt harjannostajaisiin Riihimäen vankilassa vietetään 29.1. vankilan perusparannuksen ensimmäisen vaiheen harjannostajaisjuhlia. 70 vuotta vanhoihin, kovassa käytössä kuluneisiin rakennuksiin tehdään nyt ensimmäistä kertaa täydellinen toiminnallinen ja tekninen perusparannus. Peruskorjauksen myötä vankilan turvallisuus paranee ja tilat saadaan lainsäädännön ja ihmisoikeussopimusten edellyttämälle tasolle. Peruskorjauksen rakennuttaa Senaatti-kiinteistöt. Perusparannuksen ensimmäisessä vaiheessa korjataan huonokuntoisuuden vuoksi käyttämättä ollut sellisiipi, vankilan säilytettäväksi määrätty kirkkosali ja henkilökunnan toimisto- ja valvontatiloja. Lisäksi vankilalle rakennetaan väestösuoja, joka rauhanaikana toimii pääasiassa varastotilana. Peruskorjauksessa vangeille rakennetaan myös sellikohtaiset wc- ja suihkutilat. Suunnittelutavoitteena on ollut säilyttää vankilarakennuksen historiallinen ja kaupunkikuvallinen arvo tinkimättä vankeinhoidon nykyisistä turvallisuus- ja inhimillisen kohtelun mahdollistavista vaatimuksista. Erityistä huomiota on kiinnitetty selliosastojen kokoon, palo- ja poistumistieturvallisuuteen sekä rakenteiden ja pintamateriaalien kestävyyteen. Vankila korjataan vaiheittain, jotta osa selliosastoista voi nykyisen korkean vankiluvun vuoksi olla koko työn ajan vankilakäytössä. Rakennustyöt käynnistyivät toukokuussa 2003 ja ensimmäisen vaiheen työt saadaan valmiiksi aikataulun mukaan toukokuussa 2004. Koko perusparannushankkeen laajuus on 16 608 bruttoneliömetriä ja hankkeen kustannusarvio on 27,3 milj. euroa. Arkkitehtuurista ja pääsuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen Oy. Hankkeen projektinjohtototeuttajana toimii CM-Urakointi Oy. Peruskorjaus on osa laajamittaista vankilakiinteistöjen uudistamisohjelmaa, jota varten Senaatti-kiinteistöt ja Rikosseuraamusvirasto ovat laatineet 10- vuotisen investointiohjelman. Riihimäen 224-paikkainen vankila toimii Etelä-Suomen alueelta tulevien, yli kahden vuoden rangaistuksen saaneiden vankien sijoittajavankilana. Vankilan toiminta alkoi vuonna 1929 Helsingin keskusvankilan vankisiirtolana, ja saman vuonna se muutettiin itsenäiseksi varavankilaksi. Vuonna 1939 laitoksesta tehtiin keskusvankila. Varsinaiset vankilarakennukset ovat valmistuneet eri vaiheissa vuosien 1931 - 1938 aikana. Lisätietoja: Johtaja Jaakko Kopra, Riihimäen vankila p. 019-778 8211, jaakko.kopra@om.fi Rakennuspäällikkö Mauri Rinne, Senaatti-kiinteistöt p. 0205 811 241, mauri.rinne@senaatti.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/29/20040129BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/29/20040129BIT00140/wkr0002.pdf