Vuoden 2003 rakennushanke ja Rakentamisen taidonnäyte julkistettiin

Report this content

Senaatti-kiinteistöt, tiedotusyksikkö p. 0205 811 356 Julkaisuvapaa 23.4.2004 kello 14.00 Vuoden 2003 rakennushanke ja Rakentamisen taidonnäyte julkistettiin Senaatti-kiinteistöt valitsee vuosittain valmistuneista kohteistaan Vuoden rakennushankkeen, jossa esimerkillisellä tavalla toteutuvat julkiselle rakentamiselle ja hankkeelle asetetut tavoitteet. Vuoden hanke valittiin nyt 18. kerran. Lisäksi annettiin kunniamaininta neljälle muulle erityisen hyvin onnistuneelle hankkeelle: TKK:n Tuas- talo Otaniemessä, Maasotakoulu Lappeenrannassa, Oulun yliopiston lääketieteellisen kampusalueen päärakennus sekä Pasilan Aurinkoraitti. Tänä vuonna Senaatti-kiinteistöt myönsi ensimmäistä kertaa myös Rakentamisen taidonnäyte - tunnustuksen taitavalle rakennustyön ammattitiimille. Senaatti-kiinteistöt on tilaajaorganisaatio ja haluaa tunnustuksilla kannustaa ja tuoda esiin osaavia suunnittelijoita ja tekijöitä. Arppeanum on Senaatti-kiinteistöjen vuoden 2003 rakennushanke Senaatintorin laidalla sijaitseva Carl Albert Edelfeltin suunnittelema, vuonna 1869 valmistunut Arppeanum on käynyt läpi ainutlaatuisen korjaustyön. Rakennus on restauroitu pieteetillä, arvokkaan rakennuksen historialliset piirteet säilyttäen. Ensimmäinen kerros on korjattu toimistotiloiksi valtioneuvoston käyttöön ja kolme ylintä kerrosta Helsingin yliopistomuseoksi. Jo alun perin rakennus on suunniteltu useaan käyttötarkoitukseen. Museotoiminta on jatkunut rakennuksessa tähän päivään asti. Rakennuksen suuret salit soveltuvat hyvin näyttelykäyttöön. Peruskorjauksessa rakennuksen alkuperäinen huonejako ja tilasuhteet pyrittiin palauttamaan. Arppeanumin keskeisenä tilana on Suomen oloissa ainutlaatuinen valurautaportaikko, joka peruskorjauksessa kunnostettiin huolella ja erityisellä asiantuntemuksella. Porrashuoneen komeat kivimukaelmaseinät ja koristeelliset katot on konservoitu puhdistamalla ja kiinnittämällä irtoavat maalipinnat sekä täydentämällä puuttuvia kohtia. Porras jäi korjauksen jälkeenkin aidosti vanhan näköiseksi, mikä antaa koko rakennukselle vahvan menneen ajan leiman. Peruskorjauksessa rakennuksen talotekniset järjestelmät uusittiin nykyvaatimuksia vastaaviksi. Rakennustekniikkaa on jätetty reilusti näkyviin, kuten aiemmissakin rakentamis- ja korjausvaiheissa. Peruskorjauksessa Arppeanumiin rakennettiin myös museokahvila ja - myymälä sekä hissi. Uusien toimintojen vaatimat tekniset järjestelmät ja liikuntaesteisten vaatimukset on onnistuttu sijoittamaan rakennukseen hyvin sen historialliset piirteet säilyttäen. Suojellun rakennuksen peruskorjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa on käytetty parasta arvorakennusten peruskorjauksen asiantuntemusta ja tehty kiinteää yhteistyötä Museoviraston kanssa. Hanke on toteutettu Senaatti- kiinteistöjen arvorakennusten suojelustrategian mukaisesti. Kaikilta osatekijöiltään onnistuneesti toteutettu hanke antaa kestävän taloudellisen pohjan Arppeanumin jatkuvalle ylläpidolle ja suojelulle. Arkkitehtisuunnittelu: Engel Suunnittelupalvelut Oy, Pääurakoitsija: NCC Rakennus Oy, Laajuus: 4451 bruttoneliömetriä, Käyttäjät: Helsingin yliopistomuseo ja valtioneuvosto Kunniamaininnan saivat: TKK, tuotanto- sekä automaatio- ja systeemitekniikan osastojen uudisrakennus Otaniemessä on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa. Erityistä huomiota on kiinnitetty tilojen muunneltavuuteen. Rakennus on Tekesin Terve Talo - hankkeen pilottikohteita, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa on painotettu laadukkuutta, kestävyyttä, taloudellisuutta ja terveellisyyttä. Kestävän kehityksen periaatteet näkyvät mm. energian kulutuksessa ja muunneltavuudessa sekä materiaalivalinnoissa. Rakennus jatkaa Alvar Aallon punatiilistä perinnettä Otaniemen kampusalueella, vaikka samalla sillä on voimakas oma identiteettinsä. Talon arkkitehtuuri on jämerän modernia. Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto HKP Oy, Laajuus: 18 038 bruttoneliömetriä,Käyttäjä: TKK Pasilan virastokeskuksen läpi kulkeva Aurinkoraitti on osa Itä- ja Länsi- Pasilaa sekä suunnitteilla olevaa Keski-Pasilaa yhdistävästä pääraitista. Se palvelee päivittäin suurta määrää jalankulkijoita. Väylän uudistaminen on ensimmäinen askel 1980-luvun alussa valmistuneen virastokeskuksen yleisten tilojen ja julkisivujen kaupunkikuvallisessa kehittämisessä. Uudistus on innovatiivinen esimerkki kävelytien kattamisesta ja jalankulkijoiden päivittäisen ympäristön kohentamisesta. Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoiminta Oy Kai Wartiainen, Pääurakoitsija: YIT Rakennus Oy Oulun yliopiston lääketieteellisen kampusalueen päärakennus on arkkitehtonisesti korkeatasoinen, elinkaarikustannuksiltaan edullinen sekä ekologisesti kestävä. Vähäeleisestä, ympäristöön hyvin sulautuvasta ulkoarkkitehtuurista huolimatta rakennus erottuu hyvin kampusalueen päärakennukseksi. Sisätilojen suunnittelussa on painotettu tilojen muunneltavuutta, joustavuutta ja toiminnallisuutta. Erityisesti laboratorioalueilla suunnittelu- ja tekniset ratkaisut ovat muuntojoustavia ja innovatiivisia. Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto SARC Oy, Projektinjohtokonsultti: Pohjois-Suomen Projektikonsultit Oy, Laajuus: 11 316 bruttoneliömetriä, Käyttäjät: Oulun yliopisto ja Oulun yliopistollinen keskussairaala Maasotakoulun päärakennus Lappeenrannassa on peruskorjattu vanhan kasarmin henkeä kunnioittaen Maasotakoulun tarpeisiin. Kasarmi on rakennettu vuonna 1892 alun perin varusmieskasarmiksi. Ratkaisuissa ovat onnistuneesti toteutuneet sekä Maasotakoulun tarpeet että rakennuksen museaaliset arvot. Peruskorjaus on tehty alkuperäistä tilarakennetta kunnioittaen. Miehistökäytävä ja tuvat ovat hyvin hahmotettavissa, vaikka tilojen käyttötarkoitus on täysin muuttunut. Peruskorjausinvestointi on ensimmäisiä Senaatti-kiinteistöjen investointeja Puolustusvoimien käyttöön ja on hyvä lähtökohta ja esimerkki lukuisille tuleville Puolustusvoimien tilojen tarvitsemille peruskorjauksille. Arkkitehtisuunnittelu: RE-Suunnittelu Oy, Pääurakoitsija: Skanska Itä- Suomi Oy, Laajuus: 4054 bruttoneliömetriä, Käyttäjä: Maasotakoulu Senaatti-kiinteistöjen toimitalon betoniportaikon taitava toteuttaminen sai Rakentamisen taidonnäyte -tunnustuksen Vuoden hankkeen julkistamisen yhteydessä Senaatti-kiinteistöt palkitsi ammattitiimin vaativasta betoniportaan toteuttamisesta Senaatti- kiinteistöjen toimitalossa Lintulahdenkatu 5:ssä. Proppa Oy:n ammattitiimi on toteuttanut entiseen viljasiiloon betoniportaikon, joka muodostaa yhdeksän kerroksen korkuisen betonisen taideteoksen. Paikallavalettava betonirakenne vaatii erityisen tarkkaa silmää ja taitoa laudoittajalta sekä portaan pliseeratun kaltainen pinta huolellisuutta valamiselta. Portaan karun kaunis jälki ei synny vahingossa vaan kokonaisuus on harkitun suunnittelun ja tekijän saumattoman ja toisiaan ymmärtävän yhteistyön tulos. Rakentamisessa laatu ei synny laatujärjestelmien avulla, vaan taitavien, ammattitaitoisten käsien kautta. Betoniportaan toteuttivat Erkki Tuikkanen, Mika Rinne, Timo Laine, Lars Wärnhjelm, Raimo Korkiakangas, Pentti Vuohelainen, Jukka Arvola, Jouni Vuori, Arto Nylund ja Jarno Kokko. Lisätietoja Vuoden hankkeesta ja hyvistä hankkeista: Johtava asiantuntija Tuomo Hahl, Senaatti-kiinteistöt, p. 0205 811 246, gsm 040 550 6203 Lisätietoja Rakentamisen taidonnäytteestä: Senaatti-kiinteistöt Marjatta Erwe p. 0205 811 226 Proppa Oy, toimitusjohtaja Hannu Kontiainen p. 0400 421 664 Kuvamateriaalia sähköisessä muodossa voi tilata Senaatti-kiinteistöjen tiedotuksesta Katri Tulanderilta sähköpostitse tai puhelimitse, p. 0205 811 202. Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@senaatti.fi. Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka huolehtii valtion kiinteistövarallisuuden hallinnasta, kehittämisestä ja toimitilojen vuokraamisesta ensisijaisesti valtioyhteisölle. Senaatti-kiinteistöjen asiakkaina on mm. yliopistoja ja korkeakouluja, valtion virastoja, ministeriöitä, tutkimus- ja kulttuurilaitoksia, vankilat sekä puolustushallinto. Senaatti-kiinteistöt investoi vuonna 2003 yhteensä 306 milj. eurolla. www.senaatti.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/23/20040423BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/23/20040423BIT00060/wkr0002.pdf