Seppälän S-Style-vaatesuunnittelukilpailun tulokset ovat ratkenneet

Seppälä julkisti järjestyksessään toisen S-Style-kilpailun keväällä 2005, tukeakseen suomalaista vaatesuunnittelua ja luodakseen huippuluokan käyttömuotia tuotantoon ja myyntiin saakka. Tavoitteena oli myös nostaa esiin ajatus vanhan S-Style-merkin takaa. Saman merkin, jolla Seppälä signeerasi muotia 80-luvulla. Silloin kun virallinen muoti oli Suomessa vakavaa, kallista ja harvojen ulottuvilla. Ja sitten oli Seppälä. Se ei ollut vakava eikä kallis ja se oli kaikkien ulottuvilla. Kunnes tuli lama ja toppatakit ysi-ysi-hintaan, muodin hauskuus jäi ihmisten mielissä toissijaiseksi, ja S-Style-logo jäi arkistoon. Tänä vuonna tehtävänä oli suunnitella asukokonaisuus noin 30-vuotiaalle naiselle tai miehelle, käyttöajankohtana syksy 2005. Ihmiselle, joka kertoo pukeutumisellaan, ettei hän suhtaudu muotiin tai elämään turhan vakavasti. Kilpailuun saapui 63 työtä, joista tuomaristo Jaakko Selinin johdolla valitsi oman suosikkinsa sekä kuusi finalistia, joista Suomen kansa äänesti voittajan Seppälöissä ja Seppälän nettisaitilla. Yleisön ja tuomariston valinnat Yleisöäänestys keräsi yhteensä 18 588 ääntä. Yleisön mielestä ylivoimainen ykkönen oli kilpailutyö numero 4, lahtelaisen Anniina Nurmen suunnittelema ”Pääsky”. Se sai 7 863 ääntä. Anniina ansaitsi yleisöäänestyksen voitosta 3 500 euroa. Kuluttajien ja tuomariston maku poikkesi selvästi toisistaan. Tuomaristo valitsi kisan voittajaksi asukokonaisuuden numero 5, joka on nimeltään ”Jotain kaunista” ja sen ovat suunnitelleet Emmakaisa Soisalo ja Aleksi Perälä Helsingistä. Työ sai yleisöäänestyksessä 1 063 ääntä. Tuomaristo perustelee valintaansa näin: ”Piirrettynä työ näytti varsin surrealistiselta. Siinä kiehtoivat "väärät" suhteet, liian pitkä liivi, liian suuri hame, liian tiukka jakku. Kolmiulotteinen, valmiiksi toteutettu asu miltei mykistytti tuomariston. Valinta oli selvä. Jakun kaavoitus, sen hienostuneet yksityiskohdat ja muotoilu olivat ammattilaisen käsialaa.” Erityisesti tuomarit ihastelivat liivin työstämistä. Ostetusta liituraitakankaasta oli kustomoitu siistillä ompelujäljellä raikas folklore-liivi. Runsas pussitettu hame oli tuomariston mukaan älyttömän hieno ja rohkea. Suuret taskut tekevät hameesta muhkean. Asukokonaisuus on myös iätön. Suurenmoinen, vastustamaton ja kiehtova yksityiskohta oli pieni käsinmaalattu talitintti-koru, joka oli toteutettu juuri niin, kuin se oli kilpailutyössä luonnosteltukin. Voittaja saa 3500 euroa. Kunniamaininnat Kaikki kolme kunniamainintaa, eli yhteensä 900 euroa, tuomaristo antoi työlle numero yksi. Se on nimeltään ”Liiga” ja sen on suunnitellut Tuula Kaakinen Hämeenlinnasta. ”Työ täyttää selvästi tehtäväasettelun: se on modernin 29-vuotiaan miehen huipputyylikäs asu. Kilpailutöissä oli varsin vähän neuleita, myös siksi tämä huippulaadukkaasti työstetty liivi-asu erottui joukosta. Työssä oli myös kansainvälistä meininkiä, se voisi olla jo tunnetun huippubrändin tuotos. Asu ei kuitenkaan matki tai kopioi mitään tunnettua miestenmerkkiä”, kommentoi tuomaristo. S-Style sai kiitosta tuomariston puheenjohtajalta ”Seppälän kilpailu on ainutlaatuinen mahdollisuus nuorelle suunnittelijasukupolvelle näyttää ja kokeilla taitojaan. Kilpailu on ammattimaisesti toteutettu, tuomarointi tasapuolista ja palkinnot ovat ensiluokkaisia. Tällä toisella kilpailukierroksella nopeasti huitaistut yritelmät puuttuivat lähes täysin, joten huolella piirrettyä satoa oli ilo käydä läpi. Ehkä vihdoin voidaan myöntää, että kuka tahansa ei todellakaan voi olla suunnittelija. Piirustustaito käy käsikädessä muototajun ja luovuuden kanssa. Kärkikuusikko löytyi kohtalaisen helposti. Tuomaristo ei valinnut mukaan kuitenkaan suoralta kädeltä kuutta kaikkein parasta, vaan pakkaa sekoitettiin valikoimalla joukkoon pari ehdokasta suoranaisen intuition perusteella. Jotkut kuvat eivät avautuneet heti tuomareille, mutta työt huokuivat jotain selittämätöntä ja kiinnostavaa. Tietysti ne piti valita mukaan”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Jaakko Selin. ”Hämmästyttävää oli se, että vaikka kaikista töistä vain kourallinen oli suunnattu miehille, pääsi loppusuoralle kuitenkin kaksi miestenvaatekokonaisuutta. Tämä kertoo jotain tulevista trendeistä. Nuoret miehet ovat koko ajan yhä kiinnostuneempia muodista. He ovat varteenotettava ja vaativa kuluttajakunta, jolle suunnitteleminen on varmasti varsin mielenkiintoista”, Selin jatkaa. Seppälän toimitusjohtaja lupaa kilpailuille jatkoa: "Muotibisneksessä design on avainasemassa. Seppälällä on oma mallistosuunnittelu, jonka kehittämiseen panostetaan koko ajan. Suurimpana suomalaisena muotiketjuna Seppälällä on mahdollisuus tuoda muoti kuluttajille helpoksi ostaa ja käyttää. Nämä asiat yhdistettynä koemme, että meillä on - ei ainoastaan mahdollisuus - vaan jopa velvollisuus kehittää suomalaista käyttömuodin suunnittelua. Tällainen avoin vaatesuunnittelukilpailu on siihen oiva väline. Aiomme jatkaa suunnittelukilpailun järjestämistä, sillä toivomme sitä kautta saavamme myös uutta verta omaan suunnittelutiimiimme. Löytyihän viime vuoden kilpailijakaartista uusi, lupaava suunnittelija yritykseemme", sanoo Seppälän uusi toimitusjohtaja Terhi Okkonen. Finalistit maakuntakierrokselle S-Stylen finalistien mallikappaleet lähtevät maakuntakierrokselle finalistien kotipaikkakuntien Seppälöihin seuraavalla aikataululla: 24.8.-30.8. Kauppakeskus Forum, Mannerheimintie 20, HELSINKI 6.9-13.9. Raatihuoneenkatu 14, HÄMEENLINNA 20.9-27.9. Kauppakeskus Paavola, Kauppakatu 18, LAHTI 4.10.-11.10. Kauppakeskus Myyrmanni, Iskoskuja 3, VANTAA Palkitut työt ja niiden suunnittelijat Yleisön valinta: Kilpailutyö numero 4, Pääsky Anniina Nurmi Lahdesta Tuomariston valinta: Kilpailutyö numero 5, Jotain Kaunista Emmakaisa Soisalo ja Aleksi Perälä Helsingistä Kunniamaininnat: Kilpailutyö numero 1, Liiga Tuula Kaakinen Hämeenlinnasta Muut finalistit: Kilpailutyö nro 2, Moderni Dandy Helsingistä / Soile Aho Helsingistä Kilpailutyö nro 3, Lumo / Emma Lehto Helsingistä Kilpailutyö nro 6, Rusty Rose / Henna Metso Vantaalta LISÄTIETOJA Tiina Kuusisto markkinointijohtaja Seppälä +358 50 505 1145 tiina.kuusisto@stockmann.fi www.seppala.fi Kuvat ladattavissa osoitteesta: www.dmp.fi/seppala