SeppälänS-Style-vaatesuunittelukilpailunyleisöää

Seppälän S-Style-vaatesuunittelukilpailun yleisöäänestykseen yli 20 000 ääntä S-Style oli Seppälän tapa signeerata muotia 80-luvulla. Noihin aikoihin virallinen muoti oli Suomessa vakavaa, kallista ja harvojen ulottuvilla. Ja sitten oli Seppälä. Se ei ollut vakava, ei kallis ja se oli kaikkien ulottuvilla. Kunnes tuli lama, leipäjonot ja toppatakit ysi-ysi-hintaan, muodin hauskuus jäi ihmisten mielissä toissijaiseksi, ja S-Style-logo jäi arkistoon. Keväällä 2004 Seppälä järjesti avoimen suunnittelukilpailun, nostaakseen S-Stylen taas esiin ja löytääkseen tuoreen näkemyksen siitä, mitä S- Style olisi tänä päivänä. Tarkoituksena oli myös tukea suomalaista vaatesuunnittelua ja luoda suomalaista huippuluokan käyttömuotia tuotantoon ja myyntiin saakka. Ja sitähän luotiin 92 kilpailutyön verran, joista tuomaristo valitsi 6 finalistia. "Kilpailutyöt olivat erittäin korkeatasoisia myös kansainvälisiin kilpailuihin verrattuna. Ne olivat ennakkoluulottomia, eivätkä lainkaan etukäteen arvattavia. Tämä on parasta suomalaista nuorisomuotia tällä hetkellä", kehui tuomariston puheenjohtana toiminut Jaakko Selin. Finaalitöiden joukosta lopullinen voittaja valittiin äänestämällä. Yleisöäänestys toteutettiin 4.8.-18.8. Seppälän kotisivuilla ja Seppälän myymälöissä. Ääniä annettiin yhteensä 20 215 kappaletta. "Olemme iloisesti yllättyneitä äänestysaktiivisuudesta. Varsinkin miesten äänestysvilkkaus oli odotettua suurempi. Näin runsas äänimäärä kertoo mielestämme, että ihmiset ovat kiinnostuneita kotimaisesta vaatesuunnittelusta ja haluavat aidosti vaikuttaa siihen. Ja totta kai myös me olemme varsin kiinnostuneita kilpailutöistä ja niiden suunnittelijoista", hehkutti Seppälän toimitusjohtaja Heikki Väänänen. Eniten ääniä (10 094) keräsi kilpailutyö numero kolme. Työn nimi oli "Girlish" ja sen oli suunnitellut Veera Lassila Niinikoskelta. Veera kuittasi voitosta 4000 euroa, raikuvat aplodit ja ihailevia katseita. "Voitto antaa valtavasti motivaatiota opiskeluun. Kilpailutyö oli itse asiassa yksi osa kouluun tehdystä kokonaisuudesta", Lassila kertoi. Toiseksi sijoittui kilpailutyö numero viisi "Liz & Lou". Suunnittelijana oli Mira Mallius Lahdesta. Palkintosumma 2000 euroa. Kolmanneksi eniten ääniä sai kilpailutyö numero yksi "Underground". Suunnittelijana Miia Halmesmaa Turusta. Palkintosumma 1500 euroa. Kunniamaininnat annettiin töille "College Hero", suunnittelijana Aino Vainio Helsingistä, "Just Married", suunnittelijoina Nora Fleming ja Suvi Rusi Helsingistä, "Minea 123", suunnittelijana Eva Rahikainen Vantaalta. "Seppälä tutkii jokaisen finalistityön ja arvioi pystytäänkö kilpailutöitä saattamaan tuotantoon saakka. Seppälä on kiinnostunut myös muusta mahdollisesta yhteistyöstä tekijöiden kanssa", kertoi Seppälän markkinointijohtaja Tiina Kuusisto. S-Style-finalistien mallikappaleet lähtevät "Suomen kiertueelle" finalistien kotipaikkakuntien Seppälöihin seuraavalla aikataululla: 25.- 30.8. Forum Mannerheimintie 20 00100 HELSINKI 6.-15.9. Savonlinna Pappilankatu 1 57100 SAVONLINNA 20.-29.9. Lahti, Kauppakeskus Paavola Kauppakatu 18 15140 LAHTI 4.-13.10 Turku, Kultatalo Aurakatu 12 A 20100 TURKU 18.-27.10. Vantaa, Kauppakeskus Myyrmanni Iskoskuja 3 01600 VANTAA Tuomaristossa istuivat: puheenjohtaja Jaakko Selin, taiteenmaisteri, muotiin ja tyyleihin erikoistunut toimittaja, suunnittelija Hanna Sarén, vuoden 2003 Finnish Fashion Award -voittaja, MTO vaatesuunnittelija Hammi Mettinen, New Talent CPD 2003, yliopettaja Esa Lukala, Lahden Muotoiluinstituutti, tuotejohtaja Memme Ilmakunnas, Seppälä, tuotejohtaja Anja Rissanen, Seppälä, toimitusjohtaja Heikki Väänänen, Seppälä. Lisätietoja: Tiina Kuusisto, markkinointijohtaja, Seppälä Tikkurilantie 146 01530 Vantaa +358 50 505 1145 tiina.kuusisto@stockmann.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/24/20040824BIT00030/wkr0001.pdf