Sergel Nordic Talks Oslossa: Taloudellisia näkemyksiä ja strategioita

Report this content

Tutustu keskeisiin näkemyksiin Sergelin Nordic Economic Outlook & Strategy Talks -tapahtumasta, joka pidettiin Oslossa 17. syyskuuta. Puhujina olivat muun muassa SEB:n päästrategi Amanda Sundström ja useita Sergel Groupin johtajia. Tapahtumassa keskityttiin viimeisimpiin taloudellisiin trendeihin Pohjoismaissa sekä luottokannan hallintaan ja innovaatioihin.

SEB:n Amanda Sundström esitteli viimeisimmän Nordic Outlook -raportin, jossa käsiteltiin taloudellisia trendejä ja haasteita Pohjoismaissa. Ruotsissa inflaatio on vakiintunut, mutta kotitalouksien velka on korkea ja konkurssit lisääntyvät. Norjassa heikko valuutta ja korkeat korot vaikuttavat kulutukseen. Tanskassa työttömyys on historiallisen alhainen, ja talous kasvaa vahvasti, erityisesti lääkealan ansiosta. Suomessa talousnäkymät ovat heikot, korot korkeat ja kotitalouksien haavoittuvuus lisääntynyt.

Sergel Connect laajenee Pohjoismaihin. Jörgen Karlsson esitteli palvelun, joka mahdollistaa älykkäät maksut ja viestintäkanavat. Palvelu tavoittaa 90 % vastaanottajista 45 minuutissa, ja 20 % maksetaan välittömästi.

Paneelikeskustelussa Sergelin johtajat jakoivat näkemyksiään markkinoiden kehityksestä ja tulevaisuuden strategioista.

Sven Ingebretsen, Sergel Norjan toimitusjohtaja, aloitti kertomalla yleisesti ottaen perintätapausten tasaisesta määrästä, mutta mainitsi poikkeuksena merkittävästä kasvusta

energiasektorilla. Hän ilmaisi huolensa velkaantuneiden henkilöiden kokonaismäärän kasvusta ja vakuudettoman velan yhteydestä mielenterveyteen.

Kun häneltä kysyttiin Sergelin tulevaisuudesta, Sven korosti strategisen kumppanuuden merkitystä: “Investoimme innovaatioihin ja digitalisaatioon sekä työntekijöihimme. Tämä yhdistelmä mahdollistaa korkean asiakastyytyväisyyden ja tehokkaammat perintäprosessit.” Hän painotti, että kestävät ratkaisut ja pitkäaikaiset kumppanuudet asiakkaiden kanssa ovat olennaisia Sergelille, joka pyrkii olemaan “alan välittävin perintäyhtiö.”

Louise Matell, Sergel Tanskan operatiivinen johtaja, korosti Tanskan markkinoiden positiivista kehitystä, jossa korkeammat palkat ja alhaisempi työttömyys ovat johtaneet vähempiin perintätapauksiin. Hän kuitenkin painotti markkinoiden muutoksiin sopeutumisen tärkeyttä takaisinsaannin maksimoimiseksi: “On ratkaisevan tärkeää hyödyntää markkinamuutosta ratkaisemalla tapaukset aikaisemmin prosessissa ja antamalla asiakkaillemme mahdollisuus säilyttää omat asiakkaansa.” Louise korosti myös inhimillisen tekijän merkitystä perinnässä toimimalla neuvonantajina, jotka opettavat loppuasiakkaita maksamaan velkansa mahdollisimman nopeasti ja selittävät maksamattomuuden seuraukset: “95 % loppuasiakkaista on tyytyväisiä kokemukseensa, mikä on poikkeuksellista alallamme.”

Tapio Ojamo, Sergel Suomen tuotepäällikkö, kuvaili haastavia Suomen markkinoita. Inflaatio ja korkeat korot vaikuttavat maksukykyyn ja tekevät asiakaspysyvyydestä, erityisesti tele- ja energiasektoreilla, yhä tärkeämpää. Hän korosti saumattoman asiakaskokemuksen tarjoamisen merkitystä: “Tarjoamme yksinkertaisia maksuratkaisuja, sujuvia laskujen jakelukanavia ja helppokäyttöisiä verkkopalveluja. Henkilökohtaiset prosessimme, jotka perustuvat scoringiin ja segmentointiin, mahdollistavat saatavien hallinnan tehokkuuden. Tämä luo arvoa yrityksille ja paremman loppuasiakaskokemuksen.”

Niklas Ruus, Sergel Groupin teknologiajohtaja, kertoi näkemyksen Ruotsin markkinasta, jossa velkatasot jatkavat nousuaan, vaikka inflaatio on hallinnassa: “Konkurssit ovat kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla, ja monet indikaattorit viittaavat siihen, että perintätapaukset tulevat lisääntymään.” Hän korosti myös, että tekoäly ja automaatio ovat avainasemassa loppuasiakaskokemuksen parantamisessa ja prosessien virtaviivaistamisessa: “Kehitämme sisäisiä osaamisalueitamme ja luomme kestäviä ratkaisuja, jotka hyödyttävät asiakkaita, loppuasiakkaita ja toimialaa.”

Yhdessä paneeli koosti kuvan perintäalan muutoksesta, jossa innovaatio, teknologia ja inhimillinen vuorovaikutus ovat ratkaisevassa asemassa menestyksen saavuttamisessa haastavassa taloudellisessa ympäristössä.

Seuraavat Nordic Talks Kiinnostus tapahtumaa kohtaan oli suuri, ja paneeli päätettiin keskustelemalla siitä, mitä kumppanuus keskustelijoille merkitsee, mikä onkin seuraavan Sergel Nordic Talks -tapahtuman teema marraskuussa. Niklas korosti sekä datan että asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtämisen tärkeyttä onnistuneen kumppanuuden saavuttamiseksi. Tapio korosti palveluiden mukauttamista asiakkaiden toimintatapoihin. Louise korosti rohkeuden merkitystä haastaa asiakkaita, esittää vaikeita kysymyksiä, mutta myös tarjota asiantuntijaneuvoja, kun taas Sven korosti työpajojen merkitystä asiakkaiden kanssa tehokkaampien ratkaisujen löytämiseksi. Toivomme tavataan seuraavan kerran Nordic Talks tapahtumassa, mutta sitä ennen voit katsoa videon viimeisimmästä tapahtumasta täällä!

Kontakti

Christian Hagegård
Nordic Head of Marketing
christian.hagegard@sergel.com
+46 76 141 21 05

Sergel on yksi Suomen johtavista saatavienhallinta-alan tarjoajista. Sen liiketoiminta-alueita ovat laskunvälitys-, myyntireskontra- ja perintäpalvelut. Ammattitaitomme ja sitoutumisemme kautta tavoitteenamme on pitää yllä markkinoiden tyytyväisimpiä asiakassuhteita, We Care –tunnuslauseemme mukaisesti.

Avainsanat: