Setec valmistaa Viron johtavien pankkien EMV-sirukortit

Setec valmistaa Viron johtavien pankkien EMV-sirukortit Älykorttiyhtiö Setec on voittanut kansainvälisen tarjouskilpailun EMV- sirukorttien toimittamisesta Viron johtaville pankeille Eesti Ühispankille, Hansapankille ja AS Sampo Pankille. Sopimus käsittää ensi vaiheessa yli 100 000 sirukortin toimitukset. Viron merkittävimmät pankit suunnittelevat siirtyvänsä maksukorttien uuteen EMV-standardiin seuraavien 2 - 3 vuoden aikana. Setecin valmistamien sirullisten älykorttien korttitoimitukset käynnistyvät vuoden 2003 alussa Viron suurimpien pankkien aloittaessa EMV-korttiensa lanseerauksen asiakkailleen. Eesti Ühispank, Hansapank ja AS Sampo Pank hallitsevat Viron pankkimarkkinoita yli 90 prosentin markkinaosuudellaan. Pankeilla on yhteensä noin miljoona maksukorttiasiakasta. Setecin Banking & Retail -yksikön johtajan Jarmo Rouhiaisen mukaan Viron EMV-sopimuksella on suuri merkitys yhtiölle. "Sopimus vahvistaa Setecin asemaa EMV-älykorttitoimittajana. Setec on ensimmäisiä älykorttivalmistajia, joka toimittaa Visan uusien määritysten mukaisia EMV-kortteja. Visa on hyväksynyt Smart Breakthrough EMV -korttiohjelmaansa kaikkiaan seitsemän korttivalmistajaa. Vuonna 2002 olemme toimittaneet Visa EMV -kortteja myös Koreaan, Taiwaniin ja Puolaan", Rouhiainen sanoo. Viro aloittaa EMV-siirtymänsä korteilla, joissa kortin käyttäjän tunnistaminen tapahtuu turvallisesti sirulla. Viro on Itä-Euroopan maista pisimmällä EMV-kehityksessään. Viron pankit ovat asettaneet tavoitteekseen siirtyä kokonaan sirullisiin EMV-kortteihin vuoteen 2005 mennessä. Lisätietoja: Jarmo Rouhiainen, Senior Vice President, Banking & Retail, Setec Oy Puh. (09) 89411, GSM 0400 450599 www.setec.com Setec Oy on korkean turvatason älykorttien kehittäjä ja valmistaja. Setecin tuotteet, kuten sirulliset maksukortit, GSM SIM -kortit ja sähköiset henkilökortit, mahdollistavat henkilön varman tunnistamisen sähköisessä asioinnissa ja kaupankäynnissä. Setecin suurimpia asiakkaita ovat pankit, teleoperaattorit sekä ID-dokumentteja myöntävät viranomaiset. Setecin toimipaikat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa, Singaporessa ja Thaimaassa. Konsernissa työskenteli vuoden 2001 lopussa 466 henkilöä ja liikevaihto oli 69,8 miljoonaa euroa. Keskeiset markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Eurooppa ja Aasia. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/11/20021211BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/11/20021211BIT00040/wkr0002.pdf