Seteciltä kolmannen sukupolven SIM-kortti UMTS-verkkoon

Seteciltä kolmannen sukupolven SIM-kortti UMTS-verkkoon Älykorttiyhtiö Setec Oy tuo markkinoille uuden kolmannen sukupolven SIM- kortin, eSIMtm 3G:n. Kortilla on 64 kilotavun EEPROM-muisti ja se on taaksepäin yhteensopiva myös nykyisissä GSM-verkoissa. Kortti soveltuu siten myös korttialustaksi siirryttäessä toisen sukupolven mobiilipalveluista kolmanteen sukupolveen. Setecin kolmannen sukupolven SIM-kortit tulevat markkinoille kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä. Setecin uusi kolmannen sukupolven SIM-kortti, USIM, toimii myös nykyisissä matkapuhelimissa, joten myös nykyisiä mobiilipalveluja voidaan käyttää uudella kortilla. Uuden kortin avulla operaattorit pystyvät tarjoamaan runsaasti lisäarvopalveluja kuten langatonta kaupankäyntiä, langattomia pankkipalveluja, tieto- ja viihdepalveluja sekä pelejä. Liittymän haltija voi lisäksi tallettaa kortille yhteystietoja, kuten puhelinnumeroita sekä sähköposti- ja Internet- osoitteita. eSIMtm 3G on monisovelluskortti, joka tukee sekä ETSI- ja ISO- standardeja. Tämän vuoksi yhdelle ja samalle kortille on helppo toteuttaa monentyyppisiä palveluja. Kortin käyttäjä voidaan tunnistaa lisäarvopalveluissa luotettavasti PKI:n eli julkisen avaimen turvateknologian avulla. Luotettava tunnistaminen on välttämätöntä mm. pankkipalveluissa ja muissa maksusovelluksissa. Lisäksi kortin WIM- turvaominaisuuksien (WAP Identity Module) avulla WAP-palveluita on mahdollista käyttää turvallisesti. Kortilla on myös avoin toolkit- pohjainen sovellusalusta, jolle operaattorit voivat joustavasti kehittää uusia sovelluksia ja palveluja. Johtaja Pekka Santanen Setecistä toteaa: "Kolmannen sukupolven langattomat verkot tuovat mukanaan uusia palveluita, kuten langattoman Internetin, multimedian, videoneuvottelut ja kaupankäynnin useiden päätelaitteiden välityksellä. Kaikki nämä palvelut nojaavat turvavaatimuksissaan kolmannen sukupolven SIM- korttiin, joka takaa, että operaattorit, palveluntarjoajat ja loppukäyttäjät voidaan luotettavasti tunnistaa." Lisätietoja: Setec Oy Johtaja Pekka Santanen Puh. (09) 89411, GSM 040 722 6366 Setec on näytteilleasettajana 3GSM World Congressissa Ranskassa, Cannesissa 19.-22.2.2002 Halli 2, osasto E57-58. www.setec.com Setec Oy on korkean turvatason älykorttien kehittäjä ja valmistaja. Setecin älykorttien käyttöjärjestelmä, SetCOS, lanseerattiin jo vuonna 1988, ja tällä hetkellä se on yksi maailman tiukimmin turvaevaluoiduista käyttöjärjestelmistä. Setecin tuotteet, kuten sirulliset maksukortit, GSM SIM-kortit ja sähköiset henkilökortit, mahdollistavat henkilön varman tunnistamisen sähköisessä asioinnissa ja kaupankäynnissä. Setecin suurimpia asiakkaita ovat pankit ja muut rahoituslaitokset, teleoperaattorit sekä ID-dokumentteja myöntävät viranomaiset. Setecin toimipaikat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa, Singaporessa ja Thaimaassa. Konsernissa työskenteli vuoden 2000 lopussa 458 henkilöä ja liikevaihto oli 307,9 Mmk, josta ulkomaisen myynnin osuus oli noin puolet. Keskeiset markkina-alueet ovat Eurooppa ja Kaakkois-Aasia. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00150/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00150/bit0002.pdf