• Silmäasema Fennica Oy/

Maailman Glaukooma-päivä 12.3: Maksutonta silmänpaineenmittausta Silmäasemilla 14.3. Uusia glaukooma-tapauksia Suomessa vuosittain tuhansia

Report this content

Glaukooma on sairaus, jossa kohonnut silmäpaine vaurioittaa salakavalasti ja hitaasti näköhermoa, ilman että potilaalla olisi kipuja tai vaivoja. Koska näköhermo välittää näköviestejä aivoihin, vaurioittaa glaukooma vähitellen myös näkökykyä.

Glaukooman riski kasvaa iän myötä, mutta riskitekijöitä ovat kohonnut silmänpaine, sukurasite ja likitaitteisuus. Suomessa on noin 80 000 todettua glaukoomapotilasta ja saman verran lienee diagnosoimatta. Vuosittain uusia tapauksia diagnosoidaan noin 2 500. Vielä 20 vuotta sitten glaukooma aiheutti näkövammaisuutta monelle suomalaiselle.

Silmäasema Fennican lääketieteellinen johtaja, silmätautien erikoislääkäri LT, Roope Sihvola, hoitaa glaukoomapotilaita Silmäaseman vastaanotoilla. Kysyimme Roope Sihvolalta, mitä pitäisi tehdä, jos epäilee mahdollisesti sairastuvansa glaukoomaan:

Miten glaukooman havaitsee?

Alkuvaiheessa glaukooma ei aiheuta mitään oireita. Pitkälle edenneessä taudissa näkökenttä voi kaventua ns. putkikentäksi. Kohonnut silmänpaine aiheuttaa oireita vain, jos paine nousee nopeasti hyvin korkealle. Tällöin voi tulla näön sumenemista, pää- tai silmäkipua ja pahoinvointia.

Säännölliset silmälääkärin tarkastukset ovat tärkeitä 40 ikävuoden jälkeen. Mikäli silmänpaine on todettu koholla olevaksi tai suvussa on glaukoomaa on erityisen tärkeää tutkituttaa silmät silmälääkärin vastaanotolla 2-3 vuoden välein.

Miksi säännölliset silmälääkärin tarkastukset ovat tärkeitä?

Glaukooman aiheuttamat näköhermon vauriot ovat peruuttamattomia. Hoitamattomana vaurioita voi tulla nopeasti. Glaukoomaa epäiltäessä on tärkeää käydä säännöllisesti samalla lääkärillä ja tutkia silmät samoilla tutkimusmenetelmillä.

Miten glaukoomaa tutkitaan?

Pitkälle edennyt glaukooma on silmälääkärille helppo tunnistaa näköhermonpäätä katsomalla. Sen sijaan taudin alkuvaiheessa diagnosointi voi olla hankalaa ja diagnoosin tekemiseen tarvitaan silmälaboratoriotutkimuksia ja seurantaa.

Maailman Glaukooma-päivää vietetään 12.3.

Maailman Glaukooma-päivää vietetään lauantaina 12.3. Teemapäivän tarkoitus on tuoda ihmisten tietoisuuteen taudin vakava luonne, mutta myös sen hoitomenetelmät.

Silmäasemat kautta maan tarjoavat maksutonta silmänpaineenmittausta sekä informaatiota glaukoomasta ja tutkimusmenetelmistä.

Lisätietoja:

Roope Sihvola, silmätautien erikoislääkäri LT, puh. 050-501 1920