Carl Zeiss Vision on optisen alan uusi jättiyritys

Silmäaseman tuotevalikoima vahvistuu entisestään Optisen alan suuryritykset, saksalainen Zeiss Opto AG ja yhdysvaltalainen SOLA, ovat fuusioituneet. Uuden emoyhtiön nimi on Carl Zeiss Vision, joka on kansainvälisillä markkinoilla yksi suurimmista silmälasilinssien tuottajista ja jälleenmyyntiverkostoista. Fuusiolla on positiivista vaikutusta myös Suomen optisen alan tukkutoimintaan.

Carl Zeiss Visionin liikevaihdon arvioidaan nousevan noin 800 miljoonaan euroon. Uusi yritys työllistää maailmanlaajuisesti yhteensä 9000 henkilöä. Suomessa Zeiss-tuotteita tuo maahan ja jälleenmyy Silmäaseman tytäryhtiö M-Opto Oy. ”Fuusio on meille positiivinen uutinen”, kertoo M-Opto Oy:n toimitusjohtaja Marko Hietanen. ”Euroopassa tunnettu huippubrändi laajentuu uuden yrityksen myötä maailmanlaajuiseksi. Lisäksi Zeiss vahvistuu entisestään, kun tuotekehitykseen ja markkinointiin panostetaan entistä enemmän.” Silmäasema-ketju omistaa Zeiss-kulutusoptiikkaa edustavan M-Opto Oy:n. Zeissin myynti kasvaa Suomessa nopeaa tahtia, ja markkinaosuus kasvoi viime vuoden aikana 500 prosenttia. Tällä hetkellä kaikista myydyistä silmälasilinsseistä Zeissin osuus on reilu 15 prosenttia. Silmäasema-ketju on Zeiss-tuotteiden pääostaja Suomessa. ”Zeissin ja SOLAn yhdistyminen vahvistaa tuotevalikoimaa Silmäaseman jäsenliikkeissä. Voimme myös entistä paremmin vastata kuluttajien tarpeisiin ja muokata tuotepalettiamme kansainvälisten trendien mukaisesti”, kommentoi Silmäasema-ketjun toimitusjohtaja Petri Hämäläinen fuusiota. Lisätietoja: Marko Hietanen toimitusjohtaja M-Opto Oy Puh. 0500 495 786 S-posti: marko.hietanen@silmaasema.fi