Optisen alan jätit Carl Zeiss ja SOLA fuusioituvat

Optisen alan jätit Carl Zeiss ja SOLA fuusioituvat Silmäaseman tuotevalikoima vahvistuu entisestään Optisen alan suuryritykset saksalainen Zeiss Opto AG ja yhdysvaltalainen SOLA fuusioituvat. Vuoden 2005 alkupuolella toteutuva fuusio synnyttää kansainvälisille markkinoille yhden maailman suurimmista silmälasilinssien tuottajista sekä jälleenmyyntiverkostoista. Fuusiolla on positiivista vaikutusta myös Suomen optisen alan tukkutoimintaan. Uuden yrityksen liikevaihto tulee olemaan noin 800 miljoonaa euroa ja henkilöstöä maailmanlaajuisesti yhteensä 9000. Suomessa Zeiss-tuotteita tuo maahan ja jälleenmyy Silmäaseman tytäryhtiö M-Opto Oy. ”Fuusio on meille positiivinen uutinen”, kertoo M-Opto Oy:n toimitusjohtaja Marko Hietanen. ”Euroopassa tunnettu huippubrändi laajentuu fuusion myötä maailmanlaajuiseksi huippubrändiksi. Lisäksi Zeiss vahvistuu entisestään: tuotekehitykseen ja markkinointiin panostetaan entistä enemmän.” Silmäasema-ketju osti Zeiss-kulutusoptiikkaa edustavan M-Opto Oy:n vuosi sitten. Kaupan ansiosta Zeiss on kasvattanut kuluneen vuoden aikana markkinaosuuttaan Suomessa 500 prosenttia. Tällä hetkellä kaikista myydyistä silmälasilinsseistä Zeissin osuus on reilu 15 prosenttia. Silmäasema-ketju on Zeiss-tuotteiden pääostaja Suomessa. ”Zeissin ja SOLAn yhdistyminen vahvistaa tuotevalikoimaa Silmäaseman jäsenliikkeissä. Voimme myös entistä paremmin vastata kuluttajien tarpeisiin ja muokata tuotepalettiamme kansainvälisten trendien mukaisesti”, kommentoi Silmäasema-ketjun toimitusjohtaja Petri Hämäläinen fuusiota. Lisätietoja: Marko Hietanen toimitusjohtaja M-Opto Oy Puh. 0500 495 786 S-posti: marko.hietanen@silmaasema.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=59775&fn=wkr0001.pdf