Silmäasema-ketju tavoittelee markkinajohtajuutta yritysostoin

Silmäasema-ketju hakee markkinajohtajuutta hankkimalla maahantuontiyrityksiä omistukseensa. Aiemmin ostamansa silmälasilinssien maahantuontiin keskittyneen M-Opto Oy:n lisäksi ketju hankki 100 prosenttiseen omistukseensa silmälasikehyksiä maahantuovan Silmäasema Import Oy:n. Kauppa vahvistettiin 1. huhtikuuta 2005. Tällä hetkellä Silmäasema on Suomen optiikkamarkkinoiden kakkonen 21 %:n osuudellaan. Kotimaisista ketjuista se kuitenkin on jo suurin.

Silmäasema Import Oy tuo Suomeen muun muassa Calvin Klein, Nike ja Fendi -merkkisiä kehyksiä. Omistamillaan maahantuontiyrityksillä ketju välttää perinteisen tukkuportaan ja sen myötä kuluttajahinnat saadaan huokeammiksi. Ketju hakee kasvua myös avaamalla uusia ja ostamalla liikkeitä ympäri Suomea. Tällä hetkellä ketjussa on yhteensä 115 liikettä, mutta tavoitteena on, että vuoden lopulla luku on yli 120. ”Silmäasema Import Oy:n osto on strategiamme mukainen. Haemme aktiivisesti markkinajohtajuutta, ja sen saavuttamiseksi kuluttajahintojen ja valikoiman on oltava kohdallaan. Liikkeemme myyvät huippubrändejä sekä linsseissä että kehyksissä. Maahantuontiyritysten ostoilla varmistamme, että valikoima laajenee ja kuluttajahinta pysyy kurissa. Lisäksi silmä- ja aurinkolasien käyttäjät saavat todellisia merkkituotteita perinteisten hinnalla”, Silmäasema-ketjun toimitusjohtaja Petri Hämäläinen toteaa. ”Ketjumme kasvaa tasaiseen tahtiin. Uusien liikkeiden perustamisessa sekä liikkeiden ostamisessa keskitymme kasvukeskuksiin, mutta emme tule sulkemaan liikkeitä pieniltäkään paikkakunnilta. Suomalaisuus, paikallisuus ja kuluttajan lähellä oleminen ovat aina olleet arvojamme”, Hämäläinen jatkaa. Toinen ketjun maahantuontiyhtiöistä, M-Opto Oy, tuo maahan tunnettua ja arvostettua Zeiss-linssibrändiä. Zeiss tunnetaan silmälasilinssien lisäksi myös Sonyn digitaalisten kameroiden ja videokameroiden linssinä. Tulevaisuudessa Zeiss on myös Nokian kamarakännyköiden optiikassa. Silmäaseman kehyshyllyistä löytyvät kaikki maailman tunnetut brändit, kuten Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Gucci, Ray Ban, Polo Ralph Lauren ja Valentino. Lisätietoja: Petri Hämäläinen toimitusjohtaja Silmäasemat Marketing Oy Puh. 0400 819 657 E-mail: petri.hamalainen@silmaasema.fi