Silmäasemalle yksinoikeus Carl Zeiss -linsseihin Suomessa

Ketjuuntuminen kiihtyy optiikkamarkkinoilla Kansainvälisten markkinoiden yksi suurimmista silmälasilinssien valmistajista, Carl Zeiss Vision, ja Silmäasema-ketjun maahantuontiyritys, M-Opto Oy, solmivat 27.9.2005 sopimuksen, jonka mukaan M-Opto saa yksinoikeuden jättiyrityksen arvokkaimpaan Carl Zeiss -brändiin Suomessa. Sopimus koskee Carl Zeiss -silmälasilinssien maahantuontia sekä Suomen myyntiä ja markkinointia.

Allekirjoitettu sopimus on voimassa vuoteen 2010 saakka. Carl Zeiss Visionin ja M-Opto Oy:n välinen aikaisempi sopimus olisi päättynyt vuonna 2007, ja koska yhteistyö on sujunut erittäin hyvin, haluttiin sopimusta jatkaa jo nyt. Zeissin myynti on nousukiidossa Suomessa, ja se on kasvattanut markkinaosuuttaan nopeaan tahtiin. Tällä hetkellä Zeissin markkinaosuus kaikista myydyistä silmälasilinsseistä on runsaat 15 prosenttia. Uudistetun sopimuksen myötä Carl Zeiss -brändi näkyy yhä selvemmin Silmäaseman oman tuotemerkin rinnalla. ”Olemme erittäin tyytyväisiä sopimukseen maailman huippu-brändin kanssa. Carl Zeiss on maailman parhaita ja arvostetuimpia linssivalmistajia sekä tuotteidensa, tuotekehityksensä että organisaationsa näkökulmasta”, kertoo toimitusjohtaja Marko Hietanen M-Opto Oy:stä. Silmäasema-ketju on Zeiss-tuotteiden pääostaja Suomessa. ”Tavoitteemme on, että Zeiss on lähivuosina arvostetuin ja myydyin silmälasilinssi Suomessa. Carl Zeiss Visionin kanssa tekemämme sopimuksen ansiosta linssien matka tuotannosta asiakkaalle lyhenee, ja tämä näkyy kuluttajille tietysti kilpailukykyisempinä hintoina. Uskomme myös tämän vauhdittavan Zeissin markkinaosuuden kasvua tulevaisuudessa”, Hietanen sanoo. Optiikkamarkkinat ovat keskittyneet pitkälti ketjuihin tällä hetkellä: ketjujen markkinaosuus koko alan kakusta on jo 80 prosenttia. Silmäasema-ketju on markkinoiden kakkonen reilun 20 prosentin osuudellaan. ”Tehty Zeiss-sopimus on keskeisessä asemassa Silmäasema-ketjun kasvutavoitteiden saavuttamisessa, sillä sopimuksen myötä toimintamme tehostuu huomattavasti. Selkeä kasvutavoitteemme on saavuttaa alan markkinajohtajuus jo lähi vuosina. Tällä hetkellä olemme jo kotimaisista ketjuista suurin”, toteaa Silmäasema-ketjun toimitusjohtaja Petri Hämäläinen. ”Keskittyminen alalla jatkuu edelleen, sillä ketjut pystyvät tuottamaan asiakkaille mielenkiintoisia palvelu- ja tuotekokonaisuuksia. Ketjut pystyvät myös neuvottelemaan paremmin sopimuksia kehys- ja linssivalmistajien kanssa, josta kuluttajat puolestaan hyötyvät muun muassa laajan ja laadukkaan tuotevalikoiman ja asiakasystävällisten hintojen muodossa”, jatkaa Hämäläinen. Carl Zeiss Vision kuuluu Carl Zeiss Groupiin, joka on edustettuna yli sadassa maassa ja jolla on toimipisteet yli 30 maassa. Yhtiö työllistää noin 14 000 työntekijää, joista reilut 9000 työskentelee Carl Zeiss Visionissa. Carl Zeiss on maailman merkittävimpiä toimijoita optiikan kaikilla alueilla avaruustekniikasta kameroiden linsseihin. Lisätietoja: Marko Hietanen, toimitusjohtaja M-Opto Oy Puh. 0500 495 786 S-posti: marko.hietanen@silmaasema.fi Petri Hämäläinen, toimitusjohtaja Silmäasema-ketju Puh. 0400 819 657 S-posti: Petri.hamalainen@silmaasema.fi