Sinebrychoffista johtava olutpanimo Suomessa

Report this content

Sinebrychoffista johtava olutpanimo Suomessa Pohjoismaiden ja samalla Suomen vanhin teollisesti toimiva panimo on noussut oluiden markkinajohtajaksi 44 prosentin markkinaosuudellaan. Luku perustuu Suomen Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaan myyntiä koskevaan tilastoon vuodelta 2002. Sinebrychoff on markkinajohtaja edelleen myös voimakkaasti kilpailluilla siiderimarkkinoilla 53,3 prosentin osuudella sekä virvoitusjuomissa 49,1 prosentin osuudella. Oluiden markkinajohtajaksi määrätietoisella toiminnalla ja markkinan uusjaolla Sinebrychoff on viimeisen kymmenen vuoden aikana (1992-2002) kasvattanut oluiden markkinaosuuttaan noin 16 prosenttiyksikköä. - Kasvumme vetureina ovat olleet Karhu- ja Carlsberg-oluet. Carlsberg nousi samalla Suomen myydyimmäksi kansainväliseksi olutmerkiksi. Itse markkinahan kasvoi vuonna 2002 vain runsaan prosentin Sinebrychoffin osuuden kasvaessa samaan aikaan runsaat neljä prosenttia, painottaa toimitusjohtaja Johan Furuhjelm - Kasvu painottuu lisäksi päivittäistavarasektorille, jossa kilpailuympäristö on erityisen haastava. Päivittäistavarakauppa kattaa Suomen olutmarkkinasta kaksi kolmannesta, Furuhjelm jatkaa. Sinebrychoff markkinajohtaja myös siidereissä ja virvoitusjuomissa Sinebrychoff onnistui pitämään hallussaan edelleen yli puolta siiderimarkkinoista (53,3 %) huolimatta laskevista markkinoista ja voimakkaasti kiristyneestä kilpailusta. Sinebrychoffin markkinaosuus virvoitusjuomien osalta on 49,1 %. Yhtiön markkinaosuus kasvoi vuoden aikana tältä osin kahdeksan prosenttia alan keskimääräisen kasvun ollessa 4,6 %. Kymmenessä vuodessa juomien kokonaisvolyymi kaksinkertaistunut Sinebrychoffin Keravan panimo täytti viime syksynä 10 vuotta. - Viimeiset kymmenen vuotta ovat olleet yhtiöllemme määrätietoista ja voimakasta tuotekehityksen ja toimintapojen kehittämisen aikaa, toimitusjohtaja Furuhjelm toteaa. - Yhtiömme on markkinosuuden kasvattamisen ohella samanaikaisesti jatkanut mittavia investointeja sekä tuotannollisten että hallinnollisten tilojen laajennuksiin että valmistus-, täyttö- ja pakkauslaitteistoihin niin Keravan kuin Porin tuotantolaitoksilla. Sinebrychoffin valmistamien juomien kokonaisvolyymi on kyseisenä ajanjaksona lähes kaksinkertaistunut: noin 208 milj.litrasta (1992) -> noin 407 milj.litraan (2002). Lisätiedot: Johan Furuhjelm, toimitusjohtaja puh. 09 294 991 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/24/20030124BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/24/20030124BIT00020/wkr0002.pdf