Jouluolutta, jouluista siideriä – ja nyt myös piparista lonkeroa

Sinebrychoffin Jouluolutta on valmistettu jo neljännesvuosisata. Tänä vuonna tämän lähioluen ohra tulee kolmelta tilalta Etelä-Suomesta. Kurkon versio joulunajan tuotteesta on piparin makuinen lonkero. Joulua odotellessa maistuu myös tuttu kausisiideri Golden Cap Winter Apple.

Sinebrychoffin Jouluoluen ohra tulee kolmelta tilalta Etelä-Suomesta

Sinebrychoffin Jouluoluen Barke-mallasohra on jäljitettävissä kolmelle eteläsuomalaiselle tilalle. Nämä hyvin onnistuneet mallasohran viljelijät ovat Kari Erkkilä Sarkolasta, Jarmo Valaja Rengosta ja Pekka Heininen Ruskosta. Kuluttajat voivat lukea ohran alkuperästä olutpullon etiketistä. Jouluolutta on tehty Sinebrychoffilla jo neljännesvuosisata.

Valajan tila Rengossa on Kanta-Hämettä, 15 kilometrin päässä Hämeenlinnasta. Erkkilän tila on Pirkanmaalla Sarkolassa, josta Nokian keskustaan on matkaa 20 km. Heinisen viljelykset sijaitsevat Ruskossa Varsinais-Suomessa, aivan Turun läheisyydessä.

Mallasohran viljely on vaativa laji, sillä laatuvaatimukset ovat korkeat. Viljely onnistuukin vain kokeneilta viljelijöiltä. Mallasohra tulee yleensä aina Etelä-Suomesta, jossa viljelykausi on riittävän pitkä. Sinebrychoffin Jouluoluen ohra saapui Raision mallastamolle keväällä. Se mallastettiin elokuussa ja toimitettiin Sinebrychoffille oluenpanoa varten. Syyskuun lopussa olut oli valmista pullotettavaksi.

Suomalainen lähiolut sopii jouluiseen ruokapöytään. Sen maku on täyteläisen maltainen ja vahva, ja Saazer-humala antaa mahonginväriselle oluelle hienostuneen aromin. Jouluolut maistuu myös valkosipulilla maustettujen ruokien ja porsaanliharuokien kanssa.

Jouluolut 4,6 til-% on kaupoissa, huoltoasemilla ja kioskeissa 33 cl lasipullossa ja kaupoissa myös kuuden pullon pahvikääreessä. Vahvempi 6-prosenttinen olut myydään Alkoissa jouluisessa 6-packissa. Jouluolutta on tarjolla myös ravintoloissa. Jakelu alkaa tänä vuonna jo lokakuun alussa 3.10.

Piparin makuinen lonkero

Oluissa ja siidereissä loppuvuoden kausimaut ovat jo vuosia piristäneet myyntiä. Kurkon versio joulunajan tuotteesta on Kurko Pipari. Se tarjoaa vaihtelua lonkeron ystäville jo lokakuussa.

Kurko Pipari 4,7 til-% on nimensä mukaisesti piparkakun makuinen lonkero. Käymisteitse valmistettu, maukas ja rapea lonkero yhdistää mausteisuuden ja raikkauden juuri sopivalla tavalla. Nautitaan kylmänä ilman jäitä tai jäiden kera. Myynnissä päivittäistavarakaupoissa 50 cl tölkissä 3.10. alkaen.

Joulua odotellessa maistuu tuttu kausisiideri

Golden Cap Winter Apple on Suomen ylivoimaisesti suosituin joulusiideri. Se ilahduttaa tänä jouluna jo 14. kerran.

Puolikuiva Golden Cap Winter Apple- omenasiideri on makeutettu sokerilla. Omenalta, kanelilta ja inkivääriltä maistuva kausisiideri sopii joulunajan seurustelujuomaksi raikkaan kylmänä tai lämmitettynä glögin tapaan — ja maistuu hyvältä myös jouluisten jälkiruokien kanssa.

Päivittäistavarakaupoissa 3.10. alkaen.

TUOTETIEDOT

Sinebrychoff Jouluolut 4,6 til-%

Ainesosat: vesi, ohramallas, ohratärkkelys ja humala.
Oluttyyppi           lager
Alkoholi              4,6 til-%
Kantavierre       12,6 %Plato
Väri                     40 EBC
Katkerot             20 EBU
Energia              200 kJ / 50 kcal
Proteiini             0,4 g
Hiilihydraatit      4,5 g
Rasva                0 g

Sinebrychoff Jouluolut 6,0 til-%

Ainesosat: vesi, ohramallas, ohratärkkelys ja humala.
Oluttyyppi           lager
Alkoholi              6,0 til-%
Kantavierre       14 %Plato
Väri                     45 EBC
Katkerot             21 EBU
Energia              220 Kj / 55 kcal
Proteiini             0,4 g
Hiilihydraatit      3,7 g
Rasva                0 g

Kurko Pipari

Ainesosat:Vesi, glukoosisiirappi, sokeri, hiilidioksidi, aromit, appelsiini- ja sitruunamehutiiviste, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaineet (kaliumsorbaatti ja natriumbentsoaatti), makeutusaineet (aspartaami ja asesulfaami K), stabilointiaine (arabikumi). Sisältää sokeria, makeutusaineita ja fenyylialaniinin lähteen.
Alkoholi               4,7 til-%
Energia               170 Kj / 40 kcal
Proteiini              0 g
Hiilihydraatit       3,1 g
Rasva                 0 g
Pakkaus            50 cl tölkki

Golden Cap Winter Apple

Ainesosat: Vesi, maustettu hedelmäviini, sokeri, omenamehutiiviste, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaineet (kaliumsorbaatti ja natriumdisulfiitti), värit (kasviuute ja sokerikulööri), aromit.
Alkoholi                              4,7 til-%
Energia                              190 kJ/45 kcal
Proteiinit                            0 g
Hiilihydraatit                      5,0 g