Juhlavuonna kolme kiinnostavaa olutuutuutta Sinebrychoffilta

Sinebrychoff täyttää ensi vuonna 190 vuotta ja tarjoaa sen kunniaksi tammikuussa kolme uutuusolutta. Kotimaiset uutuudet ovat Karhu Korpisavu ja Nikolai Vehnä Lager. Kolmas olut on Brooklyn-panimon Local 1 New Yorkista.

Karhu Korpisavu on tukeva 6-prosenttinen erikoisolut. Siinä maistuu ja tuoksuu häivähdys savua, joka tuo mieleen mökkisaunan lämmityksen ja leiripaikan nuotiotulet. Nikolai Vehnä Lager, keskiolutvahvuinen pohjahiivaolut, on yhtiön perustajan Nikolai Sinebrychoffin nimikkotuoteperheen viides premium-olut. Brooklyn Local 1 on belgialaisvaikutteinen 9-prosenttinen Golden Ale, syntynyt panimomestari Garrett Oliverin käsissä New Yorkissa pitkän tuotekehityksen tuloksena.

Karhu Korpisavu — lupaus lämmittävästä nuotiosta

”Idea savuoluesta syntyi Porin Karhupanimomme tuotteiden kautta ja tuntui heti houkuttelevalta — tarttui niin sanotusti Karhun turkkiin. Karhupanimo pystyy ottamaan valikoimaansa monia erikoisoluita, mutta valmistusmäärät ovat pieniä. Halusimme kehittää ravintolakanavaan jotain uutta, joka pääsee valtakunnalliseen jakeluun”, markkinointipäällikkö Teemu Tommila kertoo.

Karhu Korpisavun vanhempi ja vahvempi veli on Tosi Vahva Karhu, doppelbock-olut. Jälkimmäisen vahvuus syntyy korkeasta kantavierteestä ja alkoholiprosentista, Korpisavun vahvuus on aromaattisuudessa.

”Saksalaiset valmistavat paljon rauchbieriä, savuolutta. Sen reilu savun maku tuo mieleen savustetun ruoan, jopa savukinkun. Korpisavu on kuitenkin ensisijaisesti olutta ja vasta toissijaisesti lievästi savuun vivahtavaa mallasjuomaa”, panimomestari Tapio Kangas-Heiska luonnehtii.

Tumman kuparin värinen olut maistuu huurteisen kylmänä pullon suusta tai lasiin kaadettuna, jolloin savun tuoksu ja maku nousevat vahvemmin esiin. Paras tarjoilulämpötila on 8-12 astetta, jopa 14 astetta, jos haluaa savun maun korostuvan.

Karhu Korpisavu pullotetaan 33 cl lasipulloon, joka on myynnissä ravintoloissa tammikuun alussa. Olutta saa lisäksi tammi-huhtikuun ajan hanasta noin 80 olutravintolassa. Tuote tulee mahdollisesti myös Alkon valikoimiin helmikuun alussa.

Karhu Korpisavu
Ainesosat vesi, ohramallas, tärkkelys, humala, aromi
Oluttyyppi lager
Alkoholi 6,0 til-%
Kantavierre 14 %Plato
Väri 20 EBC
Katkerot 21 EBU
Energia 60 kcal / 240 kJ
Proteiini 0,4 g
Hiilihydraatit 4,9 g

Nikolaille viides nimikko-olut

Nikolai Vehnä Lager on Sinebrychoffin perustajan, Nikolai Sinebrychoffin mukaan nimetyn tuoteperheen viides premium-olut. Se on tuoksultaan ja maultaan miellyttävän hedelmäinen lager, jolle valmistuksessa ohramaltaan lisäksi käytetty vehnä ja humala-aromi antavat erityisen raikkaan makuprofiilin.

Nikolai Vehnä Lager on kevyempi premium-ruokajuoma, joka maistuu kanan, kalan ja itämaisen mausteisen ruoan kanssa. Se sopii myös sushiin, pastaan ja äyriäisiin. Hyviä yhdistelmiä kannattaa etsiä myös juustotarjottimelta.

”Erityisen mielelläni nauttisin Nikolai Vehnän kuumana kesäpäivänä laiturilla tai merellisen ruoan kaverina. Se on hyvä janonsammuttaja. Vehnän maun saa parhaiten esille, jos oluen antaa hetken lämmetä suussa”, Teemu Tommila ehdottaa.

Olut myydään 50 cl tölkissä. Tölkin taustakuviointina on Nikolai Sinebrychoffin keisarilliselle uudisrakennuskomitealle vuonna 1819 kirjoittama anomuskirje, jolla hän anoi Helsingistä tonttia panimonsa rakennuspaikaksi. Jokaisesta tölkistä löytyy Nikolain signeeraus.

Nikolai Vehnä Lager
Ainesosat vesi, ohramallas, vehnä, tärkkelys, humala, aromi.
Oluttyyppi lager
Alkoholi 4,5 til-%
Kantavierre 10,7 %Plato
Väri 8 EBC
Katkerot 12 EBU
Energia 40 kcal /170 kJ
Proteiini 0,3 g
Hiilihydraatit 2,9 g

Brooklyn-panimon Local 1 pian Suomessa

New Yorkissa sijaitsevan Brooklyn-panimon yhdeksänprosenttinen Brooklyn Local 1, lanseerattiin vuosi sitten USA:ssa. Olut on pullotettu 75 cl profiililasipulloon ja suljettu samppanjakorkilla. Pelkistetyn etiketin takana on mies nimeltä Milton Glaser — graafikko, jonka käsialaa on myös klassinen I Love NY -logo. Glaser on suunnitellut ja suunnittelee edelleen kaikki Brooklyn-panimon etiketit.

Brooklyn Local 1 on belgialaisvaikutteinen, kullanvärinen vahva ”Golden Ale”. Se on tasapainoinen olut, jonka aromikirjosta löytyy sherrymäisyyttä, appelsiinia, toffeeta, pähkinää ja karpaloa. Maku on moniulotteinen ja lämmittävä. Olutelämyksen kruunaa runsas vaahto.

Oluen valmistuksessa käytetään saksalaista mallasta ja humalaa, Mauritiukselta tuotua aromaattista raaka-sokeria ja belgialaista hiivaa. Käymistekniikka on nykyisin harvinainen; oluen toinen käyminen tapahtuu pullossa.

”Local 1 on todellinen oluiden Rolls Royce. Kokemukseni mukaan jokainen olutta maistanut yllättyy sen hienostuneesta makukirjosta. Olut sopii maisteltavaksi sellaisenaan tai nautittavaksi ruokajuomana. Se täydentää hienosti kala- ja äyriäisruokia sekä juustoja ja makeita jälkiruokia”, tuotepäällikkö Mika Kauppinen luettelee.

Olutta voi tiedustella tammikuun alussa laajan olutvalikoiman ravintoloista. Se tulee myös Alkon myyntiin tammikuun aikana ja löytynee 50-100 myymälästä kuluttajakysynnän ja suosion mukaan.

Brooklyn Local 1
Ainesosat vesi, humala. ohramallas, aromaattinen raakasokeri, hiiva.
Oluttyyppi belgialaisvaikutteinen vahva ’Golden Ale’
Alkoholi 9,0 til-%
Kantavierre 18,5 %Plato
Väri 13,2 EBC
Katkerot 26 EBU
Energia 70 kcal/290 kJ
Proteiini 0,5 g
Hiilihydraatit 3,7 g
Rasva 0 g

Markkinointipäällikkö Teemu Tommila / Karhu & Nikolai, gsm 040 587 0755, teemu.tommila@koff.fi
Tuotepäällikkö Mika Kauppinen / Brooklyn, gsm 040 566 5495, mika.kauppinen@koff.fi
Panimomestari Tapio Kangas-Heiska, gsm 040 737 9281, tapio.kangas-heiska@koff.fi
Viestintäpäällikkö Terttu Niutanen, puh (09) 2949 9411, gsm 040 747 5687, terttu.niutanen@koff.fi
______________________________________________________________________

Oy Sinebrychoff Ab on Suomen johtava oluiden ja siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Yhtiön liikevaihto on 350 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.koff.fi www.houseofbeer.fi www.brooklynbrewery.com

TAUSTAA

Karhupanimon suosio jatkuu
Sinebrychoffin Porin panimon tontille heinäkuussa avatun Karhupanimon oluita menee niin paljon kuin olutmestari Heikki Vuokko ehtii keittää. Niitä pääsee maistelemaan Sedu Koskisen saksalaistyyppisessä Schönes Fräulein -ravintolassa. Valikoimassa on kaksi Karhupanimon peruslageria: Kirjurin Vaalea ja Mustakarhu. Syyskuussa kypsyi panimon ensimmäinen kausiolut, Oktoberfest, joka joulun alla antaa tilaa Karhupanimon vahvalle Jouluoluelle (6,5 til-%). Schönes Freulein ottaa vastaan pikkujoulu- ja joululounasvarauksia, puh. 020 775 9447 tai 020 775 8535.

Nikolain tarina
Sinebrychoffin perustaja, Nikolai Sinebrychoff, rohkea visionääri ja innovatiivinen liikenero, huusi itselleen huutokaupassa oluen yksinvalmistusoikeuden Helsingissä ja anoi sen jälkeen Hietalahden torin eteläpuolista, rakentamatonta korttelia panimonsa rakennuspaikaksi. Vuosi oli 1819 ja Nikolai 31-vuotias. Vastuun perheen liiketoimista ja elatuksesta hän oli ottanut jo 17-vuotiaana isänsä kuoltua. Monipuolista yrittäjää odotti menestys. Hän näki visioissaan kaksi liiketoimia kantavaa voimaa: tuotteiden korkean laadun ja kuluttajien palvelun.
Nikolai Sinebrychoff sai nimikko-oluen syntymänsä 200-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 1988. Nikolai Sinebrychoff IV A oli Suomen ensimmäinen premium-olut. III-olut tuli vähittäiskauppoihin vuonna 1991. Sen jälkeen tuoteperhe on kasvanut Tummalla Lagerilla 2006 ja kahdella täysin alkoholittomalla oluella: Nikolai 0,0 % täydensi valikoimaa vuonna 2004 ja Alkoholiton Tumma Nikolai vuonna 2008.

Vehnäolut vai vehnälager?
Perinteisesti vehnäoluet ovat yleensä pintahiivamenetelmällä valmistettuja oluita. Ne voivat olla suodatettuja tai suodattamattomia. Sinebrychoffin valikoimassa on viisi pintahiivamenetelmällä valmistettua vehnäolutta: kolme Franziskaner-vehnäolutta Saksasta, belgialainen Hoegaarden ja tanskalainen, belgialaistyylinen Jacobsen Bramley Wit.
Nikolai Vehnä sen sijaan on pohjahiivamenetelmällä valmistettu lagerolut, jonka raaka-aineena on käytetty sekä ohramallasta että vehnää.

Olutkulttuuria yli Atlantin
New Yorkin Brooklyn on tunnettu oluistaan. Saksalaiset toivat panimotaidon sinne 1800-luvulla. Vielä 100 vuotta sitten Brooklynissa toimi 48 panimoa, jotka kuitenkin lopettivat toimintansa yksi toisensa jälkeen 1900-luvulla.
Vuonna 1987 olut saatiin takaisin New Yorkiin. Uutistoimisto AP:n kirjeenvaihtaja Steve Hindy jätti päivätyönsä ja perusti Brooklyn Breweryn yhdessä alakerran naapurinsa Tom Potterin kanssa. Panimon ensimmäinen tuote oli Brooklyn Lager. Nyt valikoimassa on toistakymmentä oluterikoisuutta, joista osa kausituotteita.
Arvostettu newyorkilainen panimomestari Garrett Oliver, alkuperäiseltä ammatiltaan filmintekijä, palkattiin taloon 1994 viemään panimon uuteen aikakauteen. Sen hän on oluillaan tehnytkin. Olutasiantuntijat ympäri maailman arvostavat Brooklyn-panimon tuotteita, joista löytyy sopivasti makua ja luonnetta. Intohimoisena oluen puolestapuhujana tunnettu Oliver on olut- ja ruokalähettiläänä tehnyt maailmanlaajuisesti vahvaa työtä olutkulttuurin hyväksi. Hänen olut- ja ruoka-aiheinen kirjansa The Brewmaster’s Table julkaistiin vuonna 2003.