KEVYTOLUET TULEVAT SUOMEEN

Kuvat: www.koff.fi/media
Yhdysvalloissa kevytoluet ovat jo tuttu juttu. Norjassa niiden markkinaosuudet ovat jatkuvassa kasvussa. Sinebrychoff lanseeraa KOFF Lite ja Carlsberg Lite -oluet huhtikuun alussa. Käynnistävätkö ne Suomen kevytolutbuumin?

KOFF Lite ja Carlsberg Lite ovat alkoholipitoisuudeltaan ja maultaan aitoja keskioluita, mutta niissä on valmistustapansa ansiosta energiaa 30 % vähemmän kuin vastaavissa normaalioluissa - usein jopa vähemmän kuin yleisimmissä ykkösoluissa.

”Kevytoluet valloittivat Yhdysvallat jo useita vuosia sitten eikä niiden asema ole hiipumassa, päinvastoin. Niiden osuus keskioluiden kokonaismyynnistä kasvoi vuosina 2001-2005 noin 10 prosentilla (Canadean Ltd). Useampi kuin joka toinen USA:ssa myyty keskiolut on tänä päivänä kevytolutta. Uskomme, että tälle trendille on selkeästi omat kuluttajansa myös täällä Suomessa”, markkinointijohtaja Tapio Finér arvioi.

Kevytoluita on myynnissä jo useissa Euroopan maissa, ja ne ovat ottaneet hyvän startin. Pohjoismaiden ensimmäinen Lite-lanseeraus tehtiin Norjassa vuonna 2006. Ringnes Lite ja Tuborg Lite valloittivat ensimmäisen vuoden aikana 5 % maan keskiolutmarkkinasta. Kevytolut maistuu erityisesti aikaansa seuraavalle kaupunkilaiselle; Oslossa markkinaosuus on jo lähes 10 % (Nielsen ScanTrack 01/2008).

Keveydestä on tullut tuotteen ominaisuus - maun, tuoksun ja värin ohella. Kevyttuotteita löytyy useimpien peruselintarvikkeiden, mutta myös monien herkuttelutuotteiden valikoimista. Juomissa kevytsiiderit ovat ottaneet jo noin puolet Suomen siiderimarkkinasta ja virvoitusjuomat kolmanneksen.

Normaalia pidempi käymisprosessi

Lite tulee sanasta light, kevyt. Elintarvikelain määritelmän mukaan kevytoluen sisältämän kalorimäärän pitää olla vähintään 30 % alhaisempi kuin samanmerkkisen normaalioluen.

Lite-oluen alhaisempi energiasisältö on saatu aikaan käyttämällä valmistuksessa kevyempää kantavierrettä, josta pidemmälle viedyn käymisprosessin avulla on saatu muodostumaan lähes sama määrä alkoholia kuin vastaavassa normaalioluessa.

”Prosessi on pidempi myös keittohuonetyöskentelyssä, koska olemme pyrkineet muuntamaan normaalia suuremman osan maltaan sisältämästä tärkkelyksestä käymiskelpoisiksi sokereiksi. Ei kuitenkaan kaikkea, sillä käymättä jääneet sokerit tasapainottavat oluen makua ja saavat aikaan miellyttävän suutuntuman”, panimomestari Tapio Kangas-Heiska selittää.

KOFF Lite on kehitetty Sinebrychoffin Keravan panimolla ja Carlsberg Lite Tanskassa. Carlsberg lanseeraa tanskalaisoluen vuoden 2008 aikana myös Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Kanadassa

KOFF Lite
KOFF Lite on kansainvälisesti palkitusta perinteisestä KOFFista kaloreiltaan 30 % kevyempi versio. Se on kantavierteeltään kevyt, pehmeän makuinen ja kevyesti humaloitu aromaattinen olut, jonka väri on kullankeltainen, vaahto tiivis ja jälkimaku puhdas.

Ainesosat: vesi, ohramallas, tärkkelys, humala
Oluttyyppi: lager
Alkoholi: 4,2 til-%
Kantavierre: 7,4 %Pl
Väri: 6 EBC
Katkerot: 16 EBU
Energia: 25 kcal (110 kJ) /100 ml
Proteiini: 0,2 g/100 ml
Hiilihydraatit: 0,3 g/100 ml
Rasva: 0 g/100 ml
Pakkaukset: 0,5 l tölkki (pt-kauppa) ja 0,33 l lasipullo (pt-kauppa ja ravintolat)

Carlsberg Lite
Carlsberg Lite on aito tanskalainen olutnautinto, 30 % vähemmillä kaloreilla. Tuote on raikas ja siinä maistuu tuttuun Carlsbergin tapaan erityinen Carlsbergin humala.

Ainesosat: vesi, ohramallas, humala
Oluttyyppi: lager
Alkoholi: 4,1 til-%
Kantavierre: 7,4 %Pl