KOFFista Baltikan lisenssiolut Venäjän markkinoille

Sinebrychoffin KOFF-olut on tullut myyntiin Pietarin ja Moskovan alueen kauppoihin.  Kyseessä on ainoa suomalainen olut, jota tehdään lisenssillä Venäjällä. Olut on valmistettu Pietarissa Carlsbergin Baltika-panimolla, joka on Euroopan suurin. Suomalaiset tuotteet kiinnostavat laatutietoisia venäläisiä, joten myös oluella on kysyntää.

Olut tuli Venäjällä myyntiin 6.12., Suomen itsenäisyyspäivänä. Aluksi kauppoihin tulivat puolen litran tölkit, helmikuun alussa hyllyiltä löytyvät myös 0,44 litran lasipullot. Ruskeat lasipullot on suunniteltu varta vasten KOFFille. Venäjän olutmarkkinoilla lasipullo on tärkeämpi pakkausmuoto kuin tölkki, toisin kuin Suomessa. Tilavuudeltaan 0,44 l pullo on lähellä Venäjän standardipulloa 0.5 l, mutta muistuttaa myös alkuperäistä pulloa.

"Sinebrychoffin tuotteiden menekki Venäjällä on kasvanut tasaisesti 90-luvulta alkaen. Tavoitteena on luoda miljoonien litrojen vuosimenekki KOFFille. KOFFia myydään Pietarin ja Moskovan talousalueilla, joilla asuu 15 miljoonaa ihmistä. Sinebrychoffilla olemme todella ylpeitä siitä, että Suomen perinteikkäimmän panimon olut on pääsemässä näin suurille naapurimarkkinoille. Lisäksi toteutimme koko projektin vain neljässä kuukaudessa ajatuksesta kaupan hyllylle saakka", Sinebrychoffin vientijohtaja Jukka Leskinen kertoo.

KOFF-oluen brändi pysyy samana kuin Suomessa, tölkki näyttää suomalaisia tekstejään myöten täysin samalta kuin kotimaassa. Toki pakkauksessa on venäjänkielinen ainesosaluettelo.

"KOFF on jo nyt viennin ansiosta Pietarin alueella tunnettu olutbrändi. Suomalaisilla tuotteilla on täällä hyvä maine, puhutaan sitten muodista, keittiötarvikkeista tai elintarvikkeista. Modernin Suomen lisäksi brändissä puhuttelee side venäläissyntyisen Nikolai Sinebrychoffin tarinaan," Markkinointipäällikkö Igor Moschuk Baltikalta kertoo.

Sinebrychoffin panimomestari Tapio Kangas-Heiska on valvonut keskiolutvahvuisen 4,5 %:n KOFFin valmistusprosessia ja hyväksynyt valmiin tuotteen. Aikaisemmin Sinebrychoffin Nikolai-olutta on valmistettu myös lisenssillä Venäjällä.

Uusi lisenssituotanto korvaa tämänhetkisen 5,2 % Export-KOFFin viennin Venäjän markkinoille. KOFFin lisäksi Sinebrychoffin tuotteista Venäjän markkinoilla ovat Battery Energy Drink, Karhu-olut, Golden Cap -siideri ja Sinebrychoff Long Drink. Kauppojen ohella KOFF on suunnitteilla saada myyntiin myös ravintoloihin.

vientijohtaja Jukka Leskinen, jukka.leskinen@sff.fi, puh 040 834 9156
viestintäpäällikkö Timo Mikkola, timo.mikkola@sff.fi, puh. 040 830 7176

193-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Yhtiön liikevaihto 2011 oli 375 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.

www.sinebrychoff.fi — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.facebook.com/olutjaruoka