Kotimainen pienpanimo-olut Käki Sinebrychoffin House of Beer -valikoimaan

Suomalainen pienpanimo-olut Käki täydentää Sinebrychoffin House of Beer
-valikoimaa. Se tulee vähittäis- ja ravintolamyyntiin maaliskuussa. Käki on Lammin Sahdin kehittämä pintahiivaolut, joka valmistetaan ja pullotetaan Saimaan Panimossa Lappeenrannassa.

Kuvat: www.koff.fi/media

Käen mallasseos koostuu ohrasta ja rukiista. Mäski suodatetaan katajapedin läpi, mikä antaa olueen katajaisen aromin. Katajaa on käytetty vuosisatoja erityisesti sahdissa tasapainottamaan makeutta ja parantamaan säilyvyyttä. Käkeen tarvittavat katajanoksat kerätään Lammilta maanomistajan luvalla.

Sinebrychoff kokosi vuoden 2006 alussa maahan tuomansa kansainväliset laatuoluet House of Beer -konseptin alle. Valikoimaa on sen jälkeen täydennetty useaan otteeseen, viimeksi tammikuussa tsekkiläisillä Budějovický Budvar -oluilla.

Aloite Sinebrychoffilta

Aloite Käen ottamiseksi House of Beer -valikoimaan tuli Sinebrychoffilta.

”Valikoimassamme on monentyyppisiä erikoisoluita. Halusimme joukkoon kotimaisen pienpanimo-oluen vahvistaaksemme sen avulla suomalaista olutkulttuuria ja kasvattaaksemme kuluttajien oluttietoisuutta”, Sinebrychoffin toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo.

Käki saa Sinebrychoffin jakelun kautta huomattavasti aiempaa laajemman näkyvyyden päivittäistavarakaupoissa ja ravintoloissa. Käki ei kilpaile Aron mukaan Sinebrychoffin omien tuotteiden kanssa. Se tuo kuitenkin lisäarvoa molemmille osapuolille.

”Käessä miellyttää koko sen konsepti: itse olut, etiketti, sen valmistus käsityönä - ja Lammin Sahdin tarina. Se on pieni, suomalainen erikoisuus”, Aro tiivistää.

Hauska etiketti on Ilta-Sanomien pilapiirtäjänä tunnetun taiteilija Jarmo ”Kätsy” Koivusen käsialaa. Nimen keksi Sirpa Kääriäinen, kun ensimmäisen vierteenkeiton aikana käki sattui kukkumaan lähistöllä.

Tuotanto kolminkertaistuu

Lammin Sahdin toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen on tyytyväinen.

”Käen tuotanto kolminkertaistuu tämän yhteistyön ansiosta”, Kääriäinen toteaa. ”Nyt pääsemme samalle lähtöviivalle tuontioluiden kanssa. Jakelutien järjestäminen kun on monelle pienpanimolle ylivoimaista, vaikkakin periaatteessa mahdollista. On hienoa, että markkinajohtaja on näissä asioissa edelläkävijä.”

Käki-olut on esimerkki pienpanimoiden yhteistyöstä, onhan sen tuotannossa vahvasti mukana myös Saimaan Panimon panimomestari Pirkko Näätänen.

Pienpanimoiden oluterikoisuuksilla on tärkeä rooli kuluttajien innostuksen ja tuntemuksen kasvattamisessa.

”Tulevaisuudessa suomalaiset oluterikoisuudet ja pienpanimot saattavat lisääntyä, kun kuluttajat haluavat nauttia makumaailmaltaan yhä haastavampia oluita”, Kääriäinen ennustaa.

Palkittu olutmies

Pekka ja Sirpa Kääriäinen perustivat maatilalleen Lammin Sahdin 1985 ja saivat valmistusluvat 1987, kun Alko lopulta näytti vihreää valoa. Pekka Kääriäinen teki Helsingin Kauppakorkeakoulussa lopputyönsä sahdin kaupallisesta valmistuksesta ja rakensi työnäytteenä jopa pienen mittakaavan panimolaitteet.

Kääriäisten historiaan kuuluu myös ajanjakso Lappeenrannan Panimoa. Siellä valmistettiin 1993-96 Rakuuna-lageria ja Husaari-pintahiiva-alea noin kolme miljoonaa litraa vuodessa.

Yritykseen kuuluu nykyisin ravintoloita Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Tuotantoa on Lammin ja Lappeenrannan lisäksi Tuuloksen kauppakeskuksessa, jossa on myös sahdin ulosmyyntipiste. Sahdin lisäksi valmistetaan Käki- ja Puhti-katajaoluita sekä kuivaa Kottarainen-omenasiideriä oman tuoremehuaseman mehusta ja makeaa Pulu-mansikkasiideriä.

Pekka Kääriäinen toimii aktiivisesti olutjärjestöissä. Hän on sekä Pienpanimoliiton että Suomen Sahtiseuran puheenjohtaja. Ensimmäisenä suomalaisena hän sai ansioistaan Olutliiton Hyvän Tuomaan palkinnon.

Käki-katajaoluen tekniset tiedot

Alkoholi 4,5 %
Kantavierre 11 % Plato
Katkeroaineet 20 EBU
Väri 35 EBC

Valmistusaineet: vesi, ohra- ja ruismallas, kataja, humala ja pintahiiva.
Valmistuspaikka: Lammin Sahti Oy:n toimesta Saimaan Panimo, Lappeenranta
____________________________________________________________________