Mallasohran viljelykilpailun voitto Hollolaan

Sinebrychoff, Viking Malt ja Raisioagro käynnistivät jo toisen kerran mallasohran viljelykilpailun, jonka tavoitteena on lisätä kotimaisen mallasohran tunnettuutta ja nostaa suomalaisen oluen arvostusta. Kilpailun voitti maanviljelijä Juha Uotila, joka viljelee Kylä-Tikkalan tilaa Hatsinan kylässä Hollolassa. Hänen laadukkaasta Barke-mallasohrastaan valmistuu tänä syksynä Sinebrychoffin Jouluolut.

Jouluoluen mallasohran viljelijäkilpailun voitti maanviljelijä Juha Uotila Hollolasta. Hän vastaanotti diplominsa Sinebrychoffin taidemuseossa Helsingissä.
Palkinnonjakotilaisuuden jälkeen voittajalle tarjottiin ”kylmää kyytiä” Sinebrychoffin jyllantilaishevosten Thuren ja Pintin vetämissä vankkureissa.

Kilpailuun osallistui yhdeksän Viking Maltin ja Raisioagron sopimusviljelijää. Voittajan valinnassa korostui mallasohran laadun lisäksi viljelijän asenne ja innostus suomalaisen olutkulttuurin rakentamiseen. Palkintona on muun muassa näkyvyys Sinebrychoffin Jouluoluen 2013 kuluttajapakkauksissa. Edellisen, vuonna 2011 ensimmäistä kertaa järjestetyn mallasohran viljelykilpailun voittivat Ari ja Maarit Ojamäki Lammilta.

Mallasohraa 50-luvulta

Juha Uotilan Kylä-Tikkala on kantatila, jonka historia on jäljitetty vuoteen 1690. Se on säilynyt samalla suvulla koko ajan. Juha Uotilalle, Kylä-Tikkalan 11. isännälle, vastuu tilanpidosta siirtyi sukupolvenvaihdoksen kautta vuonna 1990. Voittoisan Barke-mallasohran lisäksi Uotilalla on viljelyksessä leipävehnää ja rypsiä sekä noin kerran 10 vuodessa ruista. Viljeltyä pinta-alaa on vuokramaiden kanssa yhteensä 60 hehtaaria, metsää hiukan enemmän. Tilalta on toimitettu mallasohraa aluksi Lahden Polttimolle, nykyisin Viking Maltille aina vuodesta 1958.

”Sateinen kesä ja vielä sateisempi syksy olivat haastavia viljelylle. Onneksi peltomaamme ovat kantavia ja läpäiseviä. Lisäksi syksyyn sattui muutama poutainen puintipäivä, niin että saimme ohran kuivuriin. Laatukin osui voitosta päätellen kohdalleen”, Uotila hymyilee tyytyväisenä.

Juha Uotila hoitaa tilansa työt pääasiassa yksin. Talvisin hän tekee myös lvi- ja muita huoltotöitä Huoltoparoni-yrityksensä nimissä.

Suomalaista olutta suomalaisesta ohrasta

Sinebrychoffin panimolla valmistetaan vuosittain noin 200 miljoonaa litraa olutta. Olut valmistetaan kotimaisesta mallasohrasta, jota Viking Maltin ja Raisioagron sopimusviljelijät tuottavat. Panimoteollisuus työllistää Suomessa välittömästi ja välillisesti noin 30 000 ihmistä, joista Sinebrychoff noin puolet.

”Sopimusviljely mahdollistaa raaka-aineen jäljityksen ohrapellolle asti. Syksyllä valmistuvaa Jouluoluttamme voi hyvällä syyllä kutsua lähiolueksi. Sen reitti kulkee Uotilan pelloilta Hollolasta Lahden kupeesta Viking Maltin mallastamolle Lahteen ja sieltä edelleen Sinebrychoffin panimolle Keravalle”, panimomestari Tapio Kangas-Heiska toteaa.

Sopimusviljelyllä pitkät perinteet

”Viking Malt käyttää vuosittain noin 100 000 tonnia pääasiassa mallasohraa erilaisten maltaiden valmistukseen. Tavoitteemme on hankkia ohra mahdollisimman läheltä mallastamoa. Kotimaisten ja ulkomaisten asiakaspanimoiden laatuvaatimukset ohjaavat lajikevalintaamme, ja lajikkeiden on oltava hyviä myös viljely- ja mallastusominaisuuksiltaan. Tänä vuonna mallasohra kasvatti kunnollisen kokoisen jyvän ja sateisesta kesästä huolimatta sadosta tuli kohtuullisen hyvä. Se riittää kotimaisiin tarpeisiin, liikeneepä siitä vientiinkin”, viljan hankintapäällikkö Sanna Kivelä toteaa.

Maanviljelijä Juha Uotila, 040 587 5577, juha.uotila@elisanet.fi

Panimomestari Tapio Kangas-Heiska, Sinebrychoff, 040 737 9281, tapio.kangas-heiska@sff.fi
Markkinointipäällikkö Johan Jakobsson, Sinebrychoff, 050 345 8656, johan.jakobsson@sff.fi
Viljan hankintapäällikkö Sanna Kivelä, Viking Malt, 044 739 1722, sanna.kivela@vinkingmalt.com