Nikolai Tumma Lager — laatuleima olutnautintoon

Nikolai Sinebrychoff (1788-1848) oli rohkea visionääri ja innovatiivinen liikenero. Hän osasi nähdä kuluttajien tarpeet. Nikolai teki meistä suomalaisista hyvän oluen ystäviä. Nikolain vaalean nimikkolagerin lisäksi voit nyt nauttia Tumman Nikolain pehmeästä mausta. Laatulagereita molemmat!

Premium on jotain vähän enemmän. Sillä periaatteella on vuonna 1988 lanseeratun Nikolai Premium Lagerin rinnalle pantu uusi Nikolai Tumma Lager. Se on tiivisvaahtoinen ja pehmeänmakuinen lager-olut, jonka runsaaseen maltaisuuteen yhdistyy makua tasapainottava raikas juotavuus. Värissä on vivahde punertavaa kastanjaa. ”Nikolain uudella Tummalla Lagerilla olemme hakeneet piirun verran täyteläisempää, mutta kuitenkin raikasta makuelämystä. Halusimme kehittää oluen, joka innostaa lagerin ystävätkin kokeilemaan jotain uutta”, tuotepäällikkö Salla Eklund sanoo. Vaalea ja Tumma Nikolai löytyvät uusissa puolen litran tölkeissä kaupan hyllyiltä syyskuun alussa. Tölkin taustakuviointina on Nikolain keisarilliselle uudisrakennuskomitealle vuonna 1819 kirjoittama kirje, jolla hän anoi Helsingin Hietalahden torin eteläpuoleista korttelia panimonsa rakennuspaikaksi. ”Halusimme nostaa esiin Nikolai Sinebrychoffin tarinan, se on suomalaiselle panimoperinteelle oikea aarre. Viestimme pakkauksessa kuka teki, mitä teki ja milloin teki. Jokaisessa tölkissä on laadun takeena Nikolain signeeraus”, Eklund selventää. Nikolai Sinebrychoff muutti janon nautinnoksi Nikolai Sinebrychoff (1788-1848) oppi jo lapsena kaupanteon alkeet isältään Peteriltä Ruotsinsalmen linnoituksessa Kotkan edustalla. Menestyvän panimon perustanut isä kuoli 45-vuotiaana vuonna 1805. Nikolai otti 17-vuotiaana vastuun hänen liiketoimistaan ja perheen elatuksesta. Markkinat romahtivat, kun venäläisten rykmentti siirrettiin Suomen sodan seurauksena Viaporiin eli nykyiseen Suomenlinnaan. Mutta Nikolai ei aikaillut: hän muutti asiakkaidensa perässä ja aloitti kapakoitsijana Länsi-Mustasaarella Suomenlinnassa vuonna 1817. Helsingin Punavuoren asukkaat kävivät Viaporissa pyytämässä Nikolaita panemaan heillekin olutta. Nuori ja taitava liikemies näki kasvavat markkinat ja tiesi, että kaupankäynti kaupungissa oli arvostetumpaa kuin varuskunnassa. Helsingistä oli tullut vuonna 1812 Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki. Sitä rakennettiin edustuskelpoiseksi ja väkiluku kasvoi. Rohkeaa yrittäjää odotti menestys. Nikolai Sinebrychoff näki visioissaan kaksi menestystekijää: tuotteiden korkean laadun ja kuluttajien palvelun. Hän huusi itselleen huutokaupassa oluen yksinvalmistusoikeuden Helsingissä ja jätti sen jälkeen, lokakuun 6. päivänä 1819, Helsingin keisarilliselle uudisrakennuskomitealle anomuskirjeen: Jalosukuinen Herra Todellinen Valtioneuvos ja useiden ritarikuntien Ritari sekä Keisarillisen Uudisrakennuskomitean kunnioitetut Herrat Jäsenet. Julkisessa huutokaupassa olen huudollani saanut oikeuden perustaa suuremman Panimo-Tehtaan kaupungin tarpeita varten sillä ehdolla, että tehdas on perustettuna ja valmiina yhden vuoden kuluessa, ja on Maistraatti kehottanut minua anomaan Keisarilliselta Uudisrakennuskomitealta soveliasta paikkaa sanotun tehtaan perustamista varten; ja koska tämä tehdas vaatii paljon tilaa sekä paikan jossa vettä on saatavissa, saan kaikkein nöyrimmin anoa Keisarilliselta Uudisrakennuskomitealta, että rakennuksen paikaksi annettaisiin Hietalahden torin eteläpuolella oleva rakentamaton kortteli. Suosiollisinta päätöstä odottaen minulla on kunnia olla Jalosukuisen Herra Todellisen Valtioneuvoksen ja Ritarin sekä keisarillisen Uudisrakennuskomitean Nöyrin Palvelija Nikolai Sinebryhoff Viikon kuluttua hän sai vastauksen: Päätös. Keisarill. Uudisrakennuskomitea katsoo aiheelliseksi luovuttaa kauppias Sinebrukoffille kysymyksessä olevan paikan Panimotehtaan perustamista varten lunastushinnasta, joka tullaan määräämään suoritettavan arvioinnin yhteydessä, ja on Komitea samalla määrännyt asiamiehensä Herra Kollegiasessori Kocken ensi tilassa mittaamaan ja maastoon paaluttamaan sanotun paikan. Helsingissä 13. lokakuuta 1819. Keisarill. Uudisrakennuskomitean puolesta A. Ehrenström Joh, Abrah, Logrén Historiallista päivää 13.10.1819 vietetään edelleen Oy Sinebrychoff Ab:n syntymäpäivänä ja suomalaisen oluen juhlapäivänä. Nikolai III Tumma Lager Kantavierre 12,6 %Pl Alkoholipitoisuus 4,5 til-% Energiasisältö 200 kJ/100 ml, 45 kcal/100 ml Hiilihydraatteja 4,7 g/100 ml Väri 55 EBC Katkerot 15 EBU Pakkaus 50 cl kierrätettävä tölkki Nikolai-valikoima Nikolai III Premium Lager, 50 cl tölkki Nikolai III Tumma Lager, 50 cl tölkki Nikolai IV A, 50 cl lasipullo Alkoholiton Nikolai 0.0%, 33 cl tölkki __________________________________________________________ Lisätiedot: Tuotepäällikkö Salla Eklund, puh. (09) 2949 9277, gsm 040 5932 664 Panimomestari Tapio Kangas-Heiska, puh (09) 2949 9281, gsm 040 7379 281 Viestintäjohtaja Marja-Liisa Virtanen, puh (09) 2949 9240, gsm 040 7276 730 Kuvat: www.koff.fi/media ________________________________________________________ Poimintoja premium-olut NIKOLAIN historiasta Nikolai Sinebrychoff sai vuonna 1988 nimikko-oluen syntymänsä 200-vuotisjuhlan kunniaksi. Nikolai Sinebrychoff IV A oli tuolloin Suomen ensimmäinen ja ainoa premium-olut. Sitä oli aluksi saatavilla Uudenmaan läänin Alkoissa ja ravintoloissa. Matkailijat olivat saaneet maistaa uutta olutta jo kesällä tax free -tölkeistä. Kolmosolutmarkkinat kasvoivat voimakkaasti. Nikolai Sinebrychoff III tuli odotettuna uutuutena vähittäiskauppoihin 33 cl ruskeassa kiertopullossa maaliskuussa 1991. Lokakuussa 1991 Nikolai Sinebrychoff III voitti tunnustuspalkinnon Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailussa – ensimmäisenä tässä mittelössä palkittuna oluena. Tammikuussa 2005 Sinebrychoff toi markkinoille aina sallitun olutnautinnon: täysin alkoholittoman, pehmeän ja kullanvaalean Nikolai 0.0% -oluen 33 cl kierrätettävässä tölkissä. Vaalean Nikolain rinnalle tulee syksyllä 2006 Nikolai Tumma Lager 50 cl kierrätettävässä tölkissä. ___________________________________________________________ Oy Sinebrychoff Ab on Suomen johtava oluiden ja siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Yhtiön vuosituotanto on noin 400 miljoonaa litraa. Laadukkaat juomat syntyvät osaavien ammattilaisten käsissä, lähes 200 vuoden kokemuksella ja jatkuvan kehitystyön tuloksena. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg Breweries A/S -panimokonsernia. www.koff.net — www.karhu.fi — www.carlsberg.com — www.goldencap.fi — www.kurko.net — www.hyvaapaivaa.net — www.batterydrink.com — www.coca-cola.fi — www.houseofbeer.fi