• Sinebrychoff/

Pyhän Patrickin viikonloppu ja maanantai 14. - 17.3.2014   - maailman suurin ja ystävällisin ravintolatapahtuma

Irlannin kansallispyhimykselle omistettu Pyhän Patrickin päivä 17.3. on irlantilaisten kansallinen juhlapäivä ja maailman suurin ravintolatapahtuma. St Patrick's Dayn vietto on yleistynyt myös Suomessa. Tänä vuonna päivä osuu maanantaille, mikä tekee myös sitä edeltävästä viikonlopusta juhlaviikonlopun.

Guinness vaahtoaa Pyhän Patrickin kunniaksi noin 200 000 ravintolassa, noin sadassa maassa. Juhlapäivän aikana nautitaan noin 13 miljoonaa tuoppia Guinnessia. Dublinissa juhlinta kestää neljä päivää. Viime vuonna tapahtumaa juhli noin 70 miljoonaa ihmistä.

Perimätiedon mukaan Patrick syntyi noin vuonna 390 Walesissa ja joutui 16-vuotiaana orjaksi Irlantiin.  Hänen oikea nimensä oli Maewyn Succat. Hän oppi keltin kielen ja ammensi pakanallisissa oloissa voimia kristinuskosta. Kuuden vuoden kuluttua Patrick pakeni Eurooppaan ja opiskeli luostarissa papiksi. Paavi Celestine vihki hänet piispaksi ja lähetti käännytystyöhön Irlantiin noin vuonna 432. Patrick perusti kirkkoja ja luostareita, vihki satoja pappeja ja hävitti pakanauskonnot sekä tarinan mukaan myös käärmeet Irlannista. Pyhän Patrickin hauta on Downpatrickin katedraalissa Pohjois-Irlannissa.

Suomessa Pyhän Patrickin päivää ja olutta juhlistetaan kymmenissä irlantilaispubeissa - ja myös Suomessa juuri Guinness on päivän suosituin juoma. Suomessa Guinness on Sinebrychoffin valikoimassa.

Guinness on erinomainen ruokajuoma ja reseptien ainesosa. Guinness- ja muita olutreseptejä löydät osoitteesta www.houseofbeer.fi tai Facebookista www.facebook.com/olutjaruoka.

Linkkejä:
www.guinness.com
www.sinebrychoff.fi

www.finnish-irish.fi (Suomi-Irlanti-seura)

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Timo Mikkola. Sinebrychoff , 040 830 7176, timo.mikkola@sff.fi
tuotepäällikkö Juhani Åström, Sinebrychoff , 040 715 0684, juhani.astrom@sff.fi
tuoteaktivointipäällikkö (ruoka ja juoma) Aniko Lehtinen, Sinebrychoff, 040 738 1670, aniko.lehtinen@sff.fi

St. Patrick’s Day –ravintoloita Suomessa 2014

Toppari
Shamrock
Old Story Tikkurila

Tänä syksynä 195 vuotta täyttävä Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Yhtiön liikevaihto 2012 oli 369 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.kohtuullisesti.fi

Avainsanat: