• Sinebrychoff/

Sinebrychoff aloittaa juhlavuotensa olutuutuuksilla – Karhu Korpisavu, Nikolai Vehnä Lager ja Local 1 markkinoille tammikuussa

Ensi vuonna 190 vuotta täyttävä Sinebrychoff tuo Suomen suosituimman oluen, Karhun, rinnalle uuden savunmakuisen Karhun, Karhu Korpisavun. Pohjoismaiden vanhin panimo laajentaa myös Nikolai-oluiden perhettä vehnäisellä lagerilla. Juhlavuoden alussa Suomen markkinoille tuodaan myös uusi amerikkalainen laatuolut, Brooklyn Local 1. Vuonna 2009 Sinebrychoffin lahjoituskohteet ovat Aseman Lapset ry:n Walkers-toiminta, Keski-Uudenmaan lasten ja nuorten hyvinvointi sekä Sinebrychoffin taidemuseo.

Suomalaista savua ja vehnää – sekä Amerikan herkkua Brooklynista

Suomen suosituin olut Karhu saa tammikuussa lajikumppanin, Karhu Korpisavun. Karhu Korpisavu on tumman kuparin värinen, maultaan normaalia täyteläisempi savuarominen lager. Lasipulloissa ja ravintoloiden hanoista myytävän Karhu Korpisavun alkoholiprosentti on 6,0.

Myös Nikolai Sinebrychoffin nimikko-oluen tuoteperhe kasvaa. Tumma Lager ja Vaalea Lager saavat seurakseen Nikolai Vehnä Lager -oluen. Vehnä Lager on helposti lähestyttävä ja raikas. Vehnä Lager on saatavilla puolen litran tölkissä.

Juhlavuoden ensimmäinen House of Beer -lanseeraus on amerikkalaisen Brooklyn-panimon panimomestarin Garrett Oliverin Local 1 -olut. Oluiden Rolls Royceksikin luonnehdittu 9 % vahvuinen saksalaisesta maltaasta ja mauritiuslaisesta raakasokerista valmistettu pintahiivaolut myydään 75 cl:n näyttävässä lasipullossa, aidolla korkilla.

Lahjoituskohteina lasten ja nuorten hyvinvointi ja Sinebrychoffin taidemuseo

Sinebrychoffin lahjoituskohteet on perinteisesti julkistettu Oluen päivänä. Vuonna 2009 Sinebrychoff jatkaa Aseman Lapset ry:n ja Sinebrychoffin taidemuseon tukemista, molempia 50 000 eurolla.

Aseman Lapset ry:ssä kehitetty vapaaehtoistoimintaan perustuva Walkers-toiminta on saanut merkittävän jalansijan suomalaisena nuorisotyön muotona. Walkersit käynnistivät vuonna 2008 YksKaksKolme-projektin, joka jatkaa koulutuksen, rekrytoinnin ja yhteistoiminnan kehittämistä erityisesti motivoinnin näkökulmasta. Motivointi on tärkeää Walkers-toiminnassa, koska ilman vapaaehtoistyöntekijöitä ei voi olla koko toimintaa. Sinebrychoff on tukenut Aseman Lapsia vuodesta 2005.

Sinebrychoffin taidemuseo kunnioittaa Sinebrychoffin tulevaa 190-juhlavuotta näyttelyillä Kapakat ja Kansanhuvit ja Sinebrychoffin mainontaa (17.9. – 31.12.2009). Kapakat ja kansanhuvit -näyttely esittelee hollantilaisia 1600-luvun maalauksia taverna- ja kapakkainteriööreineen sekä muine hollantilaista elämänmenoa esittelevine maalauksineen. Sinebrychoffin mainontaa -näyttely tutustuttaa panimon ja virvoitusjuomatehtaan mainonnan vaiherikkaisiin vuosiin noin sadan vuoden ajalta.

Lisäksi Sinebrychoff lahjoittaa 40 000 euroa Keski-Uudenmaan lasten ja nuorison hyvinvointiin. Kohde täsmentyy vielä tänä vuonna.

Vaahtokukka kruunaa laadun

Sinebrychoff ja Viisi Tähteä -julkaisu ovat kuluvan vuoden aikana tehneet yhteistyötä löytääkseen Suomen ensimmäisen Olutmestarin. Kilpailuun ovat voineet osallistua oluttarjoilun ammattilaiset kaikista suomalaisista ravintoloista. Oluen oikealla tarjoilulla halutaan kiinnittää huomiota oluen kokonaisvaltaiseen elämykseen, johon kuuluu hyvän tuotteen lisäksi oikea lasi, oikea kaato, oikea tarjoilutapa ja juuri sopiva vaahtokukka kruunaamaan olut – ja suojelemaan sen aromeja. Finalistien joukosta valittava Suomen Olutmestari 2009 ratkeaa tänä iltapäivänä ravintola Klaus K:ssa, Helsingissä. Voittaja kilpailee 28.10. Belgian Leuvenissa muiden maiden huippujen kanssa koko maailman Olutmestari-tittelistä.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström, gsm 040 7276 730, marja-liisa.weckstrom@koff.fi
Viestintäpäällikkö Timo Mikkola, gsm 040 830 7176, timo.mikkola@koff.fi

_________________________________________________________________________________

Oy Sinebrychoff Ab on Suomen johtava oluiden ja siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Yhtiön liikevaihto on 350 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.koff.fi