Sinebrychoff tukee nuorisotyötä

Sinebrychoff tukee lapsia ja nuoria sekä valtakunnallisesti että paikallisesti toimipaikallaan Keravalla. Keravalaiset 7-17-vuotiaat voivat hakea harrastestipendiä kevääksi 2010. Valtakunnallisesti yhteistyö Aseman Lasten Walkers-toiminnan kanssa jatkuu kuudetta vuotta. Lisäksi Sinebrychoffin taidemuseo saa 50 000 euroa.

”Kuluva vuosi on Sinebrychoffin 190. juhlavuosi. Vuodesta 1993 lähtien olemme olleet keravalainen yritys. Juhlavuoden kunniaksi haluamme tukea keravalaisia lapsia ja nuoria harrastestipendillä. On tärkeää, että jokainen nuori voi kehittää itseään. Onnistumisen kokemukset antavat itseluottamusta, ja harrastuksen parista voi löytää uusia kavereita. Ohjattu harrastustoiminta lisää myös osallisuuden tunnetta”, Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen toteaa. Harrastestipendiä voi hakea 7-17-vuotias keravalainen nuori esimerkiksi musiikki-, kuvataide- tai liikuntaharrastukseen kevääksi 2010. Stipendi on tarkoitettu ohjattuun harrastetoimintaan urheiluseurassa, kansalaisopistossa tai taiteen perusopetusta antavassa oppilaitoksessa, esimerkiksi musiikkiopistossa, sana- tai kuvataiteen oppilaitoksessa tai tanssiopistossa. Valintaperusteina ovat lapsen ja perheen elämäntilanne ja taloudelliset resurssit. Sinebrychoff valitsee stipendien saajat yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa. Walkers-toiminta tarjoaa nuorille turvallisia aikuisia ”Sinebrychoff on ollut valtakunnallisen Walkers-toiminnan merkittävimpiä tukijoita vuodesta 2005. Sinebrychoffin tuella Walkers-toiminta on voinut jatkaa kehittymistään ja pystynyt vastaamaan ajankohtaisiin haasteisiin nuoriso- ja ennaltaehkäisevässä työssä. Hienointa on, että kysyntää on myös uusilla paikkakunnilla. Lisää kahviloita on kenties syntymässä tulevina vuosina”, Walkers-vastaava Minna Lahtela iloitsee. Lahjoitus käytetään muun muassa 16-17-vuotiaille nuorille suunnatun kehittämisohjelman pilotointiin. Tämänikäiset nuoret eivät enää käy nuorisotaloilla yhtä aktiivisesti kuin ennen, ja nuorisotyöntekijät ovat jo pitkään olleet huolissaan heidän tavoittamisestaan ja riittämättömistä palveluista. Samalla tutkimukset kuitenkin osoittavat, että koulun yläasteen päättäneet ovat entistä halukkaampia vapaaehtoistyöhön. Projektin avulla on tarkoitus tavoittaa juuri tämä ikäryhmä ja luoda heille omaa vapaaehtoistoimintaa ja koulutusta. Tähän mennessä Walkers-vapaaehtoiseksi on voinut kouluttautua vasta 18 vuotta täytettyään. Vuonna 2010 valtakunnallisen Walkers-toiminnan kokonaisbudjetti on 150 000 euroa, josta Sinebrychoffin tuki 50 000 euroa. Yhteistyö jatkuu kuudetta vuotta, ja Sinebrychoffin lahjoitusten kokonaissumma nousee nyt puoleen miljoonaan euroon, Sinebrychoffin harrastestipendi Hakuaika on 1.12.2009-15.1.2010. Hakulomakkeen voi tulostaa netistä www.sinebrychoff.fi/stipendi tai www.kerava.fi/avustukset.asp. Lomakkeen voi hakea myös Keravan kaupunginkirjastosta, Paasikivenkatu 12. Hakulomake palautetaan osoitteella: Keravan Liikuntapalvelu, Metsolantie 3, 04200 Kerava. Liikuntapalvelun toimisto sijaitsee jäähallin yhteydessä. Kuoreen merkintä: Harrastestipendi. Walkers Walkers-toiminta on Aseman Lapset ry:n vapaaehtoistoimintaan perustuvaa nuorisotyötä. Walkers-kahviloita on 17 paikkakunnalla Suomessa. Walkersit tarjoavat nuorille vapaaehtoisten aikuisten turvallista läsnäoloa. Tavoitteena on tunnistaa ongelmat varhain ja estää ala-ikäisten alkoholin- ja päihteidenkäyttö sekä syrjäytyminen. Uusin Walkers-kahvila avattiin elokuun lopussa Kamppiin, vanhan Helsingin linja-autoaseman rakennukseen, joka oli aikoinaan ns. Turun kasarmin talousrakennus. Turun kasarmin urakoi 1830-luvun alkuvuosina Sinebrychoffin panimon perustaja, liikemies Nikolai Sinebrychoff. www.walkers.fi _____________________________________________________________________ Lisätietoja Viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström, Sinebrychoff, gsm 040 727 6730 Virastopäällikkö Pertti Rantanen, Keravan kaupunki, Vapaa-aikavirasto, gsm 040 318 2055 Walkers-toimintavastaava Minna Lahtela, Aseman Lapset, gsm 040 777 8683 _____________________________________________________________________ 190-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fi