Sinebrychoff työllistää kesällä – alan työtilanne turvattava

Sinebrychoff työllistää kevät-kesäsesongin aikana 160 kesätyöntekijää. Kesä on panimoteollisuuden suurin sesonki ja kesän aikana nautitaankin suurin osa koko vuoden juomista. Työntekijöillä on siten suuri vastuu, josta he vuosittain selviävät hienosti. Panimoalan toimintaympäristön muutokset ovat kuitenkin suuri haaste alan työllisyydelle, joka on laskusuunnassa.

Touko-elokuun aikana nautitaan noin 60 % panimojuomista. Sesonki on siten merkittävä. Suuri osa sesongin juomista valmistetaan keväällä jo ennen kesätyöntekijöiden tuloa, mutta sinebrychoffilaisten jäätyä kesälomille heinä-elo-syyskuun juomat valmistetaan pitkälti sesonkityöntekijöiden avulla.

Tyypillinen Sinebrychoffin kesätyöntekijä on yli 20-vuotias Uudellamaalla asuva mies. Yhä useampi kesätyöntekijä on nainen. Parikymppisten lisäksi joukossa on kolme-nelikymppisiäkin panimoalalle tulijoita. Tehtäviä ovat esimerkiksi tuotannon operaattori, myyntipalvelun palveluassistentti ja logistiikkatyöntekijä – ja erikoisuutena viidettä kesää Sinebrychoffin puistoa elävöittävä Park Rangers –työpari.

”Uudet kesätyöntekijät tulevat meillä kovaan paikkaan, he vastaavat työpisteessään kesämme onnistumisesta. Perehdytyksen jälkeen vastuu on heillä – monella ensimmäisessä työpaikassaan. Vastuullisesta työstä myös pidetään, sillä noin puolet palaa seuraavana vuonna,” kertoo HR-koordinaattori Ari Kemppainen Sinebrychoffilta.

Moni Sinebrychoffin kesätyöntekijä on jäänyt taloon tekemään uraa, mainittakoon vaikka tuotantojohtaja Bo Ranta ja pääpanimomestari Tapio Kangas-Heiska, jotka tänään vastaavat koko panimotuotannon ja juomien valmistuksen johtamisesta.

Panimoala työllistää Suomessa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Ala on yksi maan vanhimmista ja jalostusarvoltaan elintarviketeollisuuden neljänneksi suurin. Panimoteollisuus työllistää pellolta pöytään
26 000 suomalaista ja sen alueellinen merkitys on suuri tuotantopaikkakunnilla.

”Jokaista sinebrychoffilaista kohden työllistyy 12 suomalaista, esimerkiksi ohranviljelijöitä tai ravintolatyöntekijöitä. Kahdessa viime vuodessa panimoalan luomista työpaikoista on kadonnut noin 10 %, 3 000 kpl. Tämä on seurausta alan verotuksesta, lisääntyvästä Viron tuonnista ja muista toimintaympäristön muutoksista. Myös Sinebrychoffilla väki on vähentynyt noin viidenneksen tällä vuosikymmenellä. Uudelta hallitukselta odotammekin ratkaisuja tilanteen kääntämiseksi. Esimerkiksi Viron ja Suomen alkoholiverojen eroa pitää kaventaa,” sanoo Sinebrychoffin talous- ja henkilöstöjohtaja Ari Jattu.

Sinebrychoff on julkaissut myös vuoden 2014 yhteiskuntavastuukatsauksensa Kansalainen Sinebrychoff 2014, jossa lisää tietoa yhtiön viime vuodesta. Henkilöstön osalta viime vuonna mm:

- Käynnistimme työturvallisuuden osalta kunnianhimoisen Road to Zero Accident –ohjelman.
- Koulutimme työntekijöitämme peräti 14 000 tuntia 3800 oppimistilanteessa.
- Jatkoimme ”Hyppy hyvään oloon” –kunto-ohjelmaamme.

Kansalainen Sinebrychoff 2014 -katsaus on ladattavissa osoitteessa www.sinebrychoff.fi/vastuullisuus

* http://www.panimoliitto.fi/tutkimus-panimo-ja-virvoitusjuomateollisuus-tyollistaa-suomessa-lahes-30-000/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, puh 040 830 7176, email: timo.mikkola@sff.fi

Kuvia: www.sinebrychoff.fi/Media/kuvapankki

195-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on The Coca-Cola Companyn lisenssiyhteistyökumppani Suomessa ja osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.facebook.com/olutjaruokawww.kohtuullisesti.fi