Sinebrychoff uskoo ravintoloihin ja Karhuun

Huolimatta juomateollisuuteen ja ravintolaliiketoimintaan kohdistuvista sääntelypaineista Sinebrychoff satsaa suomalaisiin ravintoloihin Karhu-brändillään voimakkaasti vuosien 2014 ja 2015 aikana.

Sinebrychoff brändää tämän ja ensi vuoden aikana 1500 suomalaista ravintolaa uudistuneella Karhu-oluttuotemerkillään. Brändäyksen taso vaihtelee ”flagship”-ravintoloista pienempiin toteutuksiin. Ensimmäiset Karhu-brändätyt ravintolat ovat jo auenneet Lahdessa (Armas ja Vanha Mestari) ja Helsingissä (Chaplin).

”Karhu-ravintolat ovat meille miljoonaluokan satsaus. Karhu on suomalaisten suosikkiolut, joten on luonnollista, että käytämme sen vahvaa brändiä yhteistyössä ravintola-asiakkaidemme kanssa. Lisääntynyt matkustajatuonti ja kotisohvat ovat vieneet ravintolaliiketoiminnasta kymmeniä miljoonia litroja. Kaikkien etu olisi se, että juomiamme nautittaisiin hyvässä seurassa valvotuissa olosuhteissa,” sanoo Sinebrychoffin ravintolaliiketoiminnan On-trade-kanavajohtaja Juha Helminen.

Karhu on ollut Suomen pidetyin olut jo vuosia (*1) ja se on toivottu tuotemerkki ravintoloissa. Tähän mennessä ei ole ollut yhtenäistä linjaa siitä, miten Karhu näkyy pubeissa ja kapakoissa, ruokaravintoloissa tai yökerhoissa. Karhun ravintolailmeen on suunnitellut luova toimisto Bond. Ilmeessä ovat mukana skandinaavinen suoraviivainen design, puu, Karhun voimakas logo monin innovatiivisin tavoin ja yksityiskohdat, kuten ravintolatiskeille kahlehditut Karhu-pullot.

Karhu-olut uudistuu hieman myös tuotemerkkinä designiltaan. Muutos on ollut jo näkyvissä mm. kadunvarsi- ja televisiomainoksissa. Pääasiaan eli olueen keskittyvät mainokset ovat saaneet paljon positiivista palautetta. Karhun pakkaukset, niin tölkit, pullot kuin monipakkauksetkin, saavat myös uuden kuosin vuoden aikana. Mainonnassa yhteistyökumppanina on Hasan & Partners, pakkaussuunnittelusta vastaa Design Bridge London.

”Alkoholin mielikuvamainontaa säännellään ensi vuoden alusta monin uusin rajoituksin ja tiukennuksin. Näin tehdään kotimaisten brändien kehittäminen verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihinsa entistä vaikeammaksi. Muutokset mainonnan lainsäädäntöön esimerkiksi Tanskassa tai Norjassa ovat näyttäneet, että varsinaiseen alkoholinkulutukseen mainonnan rajoittamisella tai sallimisella ei ole juuri merkitystä. Suomessa ollaan menossa hyvään suuntaan nuorten käyttäytymisessä ilman rajoituksiakin, esimerkiksi THL:n kouluterveyskyselyn perusteella nuorten alkoholin käyttö on vähentynyt,” sanoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen.

Jo aiemmin on julkaistu Newsbrokers-yhtiön tekemä tutkimus suomalaisesta kapakkakulttuurista, ”Onnellisten kapakka” -reportaasi kertoi, että suomalaiset eivät käy ravintoloissa humaltuakseen vaan tavatakseen muita ihmisiä. (*2)

Sinebrychoff on julkaissut myös IRO Researchillä teettämänsä saunatutkimuksen, josta selviää muun muassa se, että suomalaiset juovat saunomisen yhteydessä mieluiten olutta, keskimäärin kaksi tölkkiä ja että suosituin saunaolut on – Karhu.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, 040 830 7176, timo.mikkola@sff.fi

Kuvat: www.sinebrychoff.fi/media/kuvapankki ->Ajankohtaista

*1 Millward Brown Brand Tracker 2005 – 2013

*2 IRO:n Saunatutkimus ja Newsbrokersin Onnellisten kapakka -tutkimus: www.sinebrychoff.fi/media/aineistopalvelu -> Linkit oikealla

*3 Marketing Clinic Alcohol Survey 2013

Tänä syksynä 195 vuotta täyttävä Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819  — www.kohtuullisesti.fi

Avainsanat: