Sinebrychoffin hyvinvointijuoma Vuoden Tähtituote 2006

Sinebrychoffin tammikuussa lanseeraama Voimistava Hyvää Päivää - Maukas Marjajuoma on valittu Vuoden Tähtituotteeksi 2006 vähittäiskauppatuotteiden sarjassa ’Juomat’. Tähtituotteet julkistettiin 9.5. Elintarvikepäivän 2006 yhteydessä. Palkinnot jakoi tasavallan presidentti Tarja Halonen.

Kilpailun 10-henkisen raadin ensisijaisena valintaperusteena oli tuotteen uutuus- ja innovaatioarvo. Lisäksi raati arvioi markkinointia, kaupallistamismahdollisuuksia ja hintatasoa kilpaileviin tuotteisiin nähden. Raati tutustui myös tuotteiden makuun, rakenteeseen ja ulkonäköön sekä pakkauksen ulkoasuun ja käytettävyyteen. Hyvää Päivää - Maukas Marjajuoman valintaa Vuoden Tähtituotteeksi raati perusteli näin: ”Marjat tuovat uusia ominaisuuksia voimakkaasti kasvavaan hyvinvointijuomien ryhmään. Maku marjainen, hiilihappoa sopivasti. Juoman rautalisästä terveydellistä hyötyä niille, jotka muutoin saavat vähän rautaa. Vahva brändi, hyvä tuoteperhe.” Voimistava Hyvää Päivää - Maukas Marjajuoma on makeutettu hedelmäsokerilla ja siinä maistuvat kotimaiset mustikat sekä vadelmat. Lisämakua antavat omena-, seljanmarja- ja sitruunamehut. Juoman täysmehupitoisuus on 16 %, josta metsämustikkamehua 4 %. Juoma sisältää elimistölle tärkeitä kivennäisaineita: rautaa (0,84 mg/100 ml) ja magnesiumia (18 mg/100 ml). Molempia kivennäisaineita on yhdessä annoksessa eli puolessa pullollisessa (250 ml) 15 % päivän saantisuosituksesta. Rauta on lisätty juomaan rautapyrofostaattina, joka on tutkitusti hyvin siedetty ja hyvin imeytyvä rautavalmiste. Ylimääräinen magnesium puolestaan poistuu elimistöstä aiheuttamatta haittavaikutuksia. Lisättyjen kivennäisaineiden vuoksi juomaa suositellaan kuitenkin nautittavaksi 1-2 annosta (enintään yksi pullo) päivässä. Juomaa ei suositella alle 12-vuotiaille lapsille. Elintarviketeollisuusliitto ry järjesti ensimmäisen Vuoden Tähtituote -kilpailun vuonna 1988. Kilpailun tavoitteena on tehdä tunnetuksi kotimaisia elintarviketeollisuuden uutuuksia ja innovaatioita. Tänä vuonna viiteen vähittäiskauppatuotteiden sarjaan ja yhteen suurtaloustuotteiden sarjaan osallistui 55 tuotetta tai tuotesarjaa, yhteensä 127 yksittäistä tuotetta. Hyvinvointi on nouseva trendi ”Kuluttajien terveystietoisuus saa yhä uusia muotoja. Se on kehittymässä asenteesta elämäntavaksi ja sitä toteutetaan yhä enemmän mukavuudesta ja nautinnosta tinkimättä”, markkinointipäällikkö Jori Manninen toteaa. Ei siis ihme, että hyvinvointijuomat on voimakkaasti kasvava tuoteryhmä, joka päivittäistavarakaupassa yltää 1,8 miljoonan litran vuosivolyymillaan 6,9 miljoonan euron myyntiin. Hyvää Päivää -tuoteperhe on pysynyt tiukasti mukana kasvussa. Myynnin arvo kasvoi 12,5 %, kun koko hyvinvointijuomaryhmän kasvu oli vastaavasti 4,7 %. (AC Nielsen Scan*Track 52 viikkoa 24.4.06 vs 23.4.05) Hyvää Päivää -tuoteperheen ensimmäinen hyvinvointijuoma, kuitupitoinen Hyvää Päivää Vitaminoitu Hedelmäjuoma (kalsium - vitamiinit - kuidut), tuli markkinoille huhtikuussa 1999. Tuoteperheeseen kuuluvat myös virkistävä Hyvää Päivää Kevyt Sitrusjuoma (luonnollinen kofeiini - C-vitamiini - virkistävät yrtit), painonhallintaan kehitetty Hyvää Päivää Kevyt Hedelmäjuoma (vähäkalorinen - fruktoosi - kuidut) sekä tammikuussa lanseerattu Hyvää Päivää Maukas Marjajuoma (mustikka - rauta - magnesium). Pakkaus: 50 cl kierrätettävä muovipullo. Hyvää Päivää -hyvinvointijuoma on noussut Vuoden Tähtituote -finaaliin jo neljä kertaa. Edellinen voitto on vuodelta 2003. ____________________________________________________________________ Lisätiedot Markkinointipäällikkö Jori Manninen, puh. (09) 294 99 469, 0400 826 628 Tutkimuspäällikkö Hanna TalviOja, puh. (09) 294 99 508, 040 593 9508 ____________________________________________________________________ Oy Sinebrychoff Ab on Suomen johtava oluiden ja siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Yhtiön vuosituotanto on noin 400 miljoonaa litraa. Laadukkaat juomat syntyvät osaavien ammattilaisten käsissä, lähes 200 vuoden kokemuksella ja jatkuvan kehitystyön tuloksena. Juomavalikoima monipuolistuu kuluttajien tarpeiden ja uusien makusuuntausten mukaan. Oluiden rinnalle ovat tulleet siiderit ja long drink -juomasekoitukset, energia- ja hyvinvointijuomat sekä laatikkoviinit. Yhtiö valmistaa myös Coca-Cola-tuotteet: maailman suosituimmat virvoitusjuomat, kivennäisvedet ja urheilujuomat. Kansainvälisesti tunnetut Schweppes-mikserit sekä Evian-kivennäisvesi täydentävät valikoimaa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg Breweries A/S -panimokonsernia. www.koff.net — www.karhu.fi — www.carlsberg.com — www.goldencap.fi — www.kurko.net — www.hyvaapaivaa.net — www.batterydrink.com — www.coca-cola.fi