Sinebrychoffin uusi visuaalinen ilme on perinteisesti moderni

Sinebrychoff on Suomen vanhin elintarvikealan yritys ja Pohjoismaiden vanhin panimo. Se on tarjonnut työtä ja nautintoja jo 190 vuoden ajan. Juhlavuoden kunniaksi yhtiö julkistaa uuden liikemerkkinsä.

Vuonna 1819 perustettu Sinebrychoff on 1950-luvulta lähtien laajentunut perinteisestä oluenvalmistajasta moderniksi panimoksi, joka tekee myös siidereitä, long drink -juomia, hyvinvointijuomia, vesiä sekä virvoitus- ja energiajuomia.

”Sinebrychoff on menestynyt 190 vuotta kehittämällä tuotteitaan ja palvelujaan asiakkaiden ja kuluttajien tarpeiden sekä uusien makusuuntausten mukaan. Olemme nyt saaneet liikemerkin, joka kuvastaa meitä ja tapaamme toimia. Haluamme olla avoimia ja helposti lähestyttäviä pitäen mielessämme ydintehtävämme: tehdä juomillamme päivittäin miljoonista hetkistä nautittavia”, toimitusjohtaja Pekka Tiainen sanoo.

”Yhtiön nimi on ajan mittaan lyhentynyt puhekielessä Koffiksi. KOFF on yksi hienoista päätuotemerkeistämme. Haluamme kuitenkin selkeyttää käsitteitä ja vahvistaa uudella yritysilmeellä yhtiömme identiteettiä. Nostamme nimen Sinebrychoff kruunuksi kaikkien merkkituotteidemme ylle. ”

Samalla yhtiö ottaa käyttöön sähköpostiosoitteen etunimi.sukunimi@sff.fi ja verkkosivujen osoitteen www.sinebrychoff.fi.

Juuret historiassa, tavoitteet tulevaisuudessa

Kaksi panimohevosta ja kruunu muodostavat Sinebrychoffin linjakkaan liikemerkin. Toinen hevonen katsoo taaksepäin, yrityksen historiaan. Toinen katsoo eteenpäin, tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

Sinebrychoffilla on kautta aikojen ollut hevosia. Hevosvoimia tarvittiin pitkään sekä tuotannossa että jakelussa. Sinebrychoff vaalii edelleen vanhaa ja arvokasta panimohevosperinnettä ainoana Suomessa.

Hevoset muistuttavat shakkipelin ratsuja. Shakin tapaan liiketoiminta kilpailluilla markkinoilla edellyttää hyvää pelisilmää.

Sinebrychoffin juomat kruunaavat arjen ja juhlan. Uudessa liikemerkissä kruunun muotoja on pelkistetty, ja sen sisälle on sijoitettu kaksi hevosenkenkää tuomaan onnea liiketoimintaan. Kruunun päällä on pieni humalankukka, koska olut on liiketoimintamme ydin.

Päävärit sininen ja kulta

Yritysilmeen sininen väri symboloi suomalaisen työn lisäksi luotettavuutta sekä juomatuotannon pääraaka-ainetta, puhdasta vettä.

Sininen sisältyy jo Sinebrychoffin nimeen. Perimätieto kertoo, että eräs yhtiön perustajan, Nikolai Sinebrychoffin, venäläisistä esi-isistä kehittyi erinomaiseksi kyyhkysten jalostajaksi. Hän pääsi harrastuksessaan niin pitkälle, että onnistui jalostamaan sinirintaisen kyyhkysen. Menestyksen myötä hän sai ottaa käyttöönsä tähän lintuun viittaavan sukunimen: Sinebrjuhov (suom. sinimaha). Lupa oli merkittävä arvostuksen osoitus, sillä muutoin sukunimeä saivat tuolloin käyttää vain ne tsaarin alamaiset, joista oli liiketoimiensa ansiosta tullut veronmaksajia.

Kruunu on kullanvärinen. Kulta on jalometalleista jaloin. Se symboloi aitoutta ja huippulaatua.

Part of the Carlsberg Group

Sinebrychoff kuuluu kansainväliseen Carlsberg-perheeseen. Siksi Sinebrychoff-nimen alla ovat sanat Part of the Carlsberg Group. Carlsberg-konsernin palveluksessa on yli 40 000 henkeä, ja sillä on toimintaa 100 eri maassa. Carlsberg-olutta myydään yli 150 maassa.

Tanskalaista designia

Sinebrychoffin liikemerkin uudisti tanskalainen design-toimisto Kontrapunkt A/S, joka vastaa myös vuonna 2007 julkistetusta Carlsberg-konsernin visuaalisesta ilmeestä.

Vuonna 1985 perustettu Kontrapunkt on Pohjoismaiden suurin kansainvälinen design-toimisto. Se on erikoistunut yritys-, brändi- ja palveluidentiteettien suunnitteluun ja konsultointiin. Työntekijöitä on 75. Kontrapunkt ja sen luova johtaja Bo Linnemann ovat voittaneet töillään kymmeniä kansallisia ja kansainvälisiä palkintoja.

Kontrapunktin asiakkaita ovat mm. Carlsberg, Adidas, Microsoft, LEGO Group, B&O, BMW, Danske Bank sekä useat tanskalaiset järjestöt, ministeriöt ja muut julkishallinnon yksiköt kuten Kuninkaallinen teatteri ja kirjasto, Kansallismuseo ja Kööpenhaminan kaupunki.

______________________________________________________________

Viestintä- ja lakiasiainjohtaja Marja-Liisa Weckström, 040 727 6730, marja-liisa.weckstrom@sff.fi

Taustatietoa: www.sinebrychoff.fi/uutiset
Kuvia: www.sinebrychoff.fi/media