Suklainen olutnautinto, aito lähiolut ja erikoisuus New Yorkista

Sinebrychoff tuo lokakuussa kolme kiinnostavaa olutta markkinoille: suklaa-aromisen lagerin, samppanjakorkkisen vahvan pintahiivaoluen Brooklyn-panimolta ja jouluoluen, jonka koko tuotanto on tänä vuonna lähiolutta.

Suklainen olutnautinto

Sinebrychoff Suklainen Lager on miellyttävästi suklaa-arominen olut, jonka pehmeä maku tuo nautintoa talven kylmiin kuukausiin ja lämpenevään alkukevääseen.

Keskitumma, samettisen pehmeä olut sopii talvikauteen, jolloin nautitaan maukkaita, tummia oluita. Suklainen Lager maistuu pataruokien, lohen, paistien, riistaruokien sekä nauta- ja lammasruokien kanssa ja täydentää hienosti kahvikakkujen ja suklaisten jälkiruokien makua. Se on myös erinomainen nautiskeluolut vaikkapa aterian jälkeen. Houkutteleva tuoksu, viipyilevä vaahto ja maukas jälkimaku kruunaavat olutnautinnon. Parhaimmillaan Suklainen Lager 4,7 % on 8-12-asteisena. Vahvempi olut saa olla vielä hiukan lämpimämpää, 10-14-asteista.

Sinebrychoff Suklainen Lager 4,7 % on myynnissä vähittäistavarakaupoissa lokakuun lopussa. Vahvempi 8-prosenttinen olut on ravintoloissa tammikuussa ja Alkoissa helmikuun lopussa. Myyntipakkaus on 33 cl lasipullo.

Sinebrychoffin Jouluoluen ohra viljelty panimon naapurissa

Sinebrychoffin laboratoriopäällikön Kaisa Tapanin työmatka on lyhyt. Hänen sukutilaltaan Tuusulasta on vain 13 kilometriä panimolle. Sinebrychoffin Jouluolut on tänä vuonna valmistettu Tapanin tilallaan viljelemästä ohrasta. Kuluttajat voivat lukea lähioluttarinan olutpullon etiketistä.

Sinebrychoffin Jouluolutta valmistettiin ensimmäistä kertaa viime syksynä Kaisa Tapanin sukutilan Barke-mallasohrasta. Tänä vuonna sekä keskiolutvahvuinen että 6-prosenttinen Joululuolut valmistetaan Tapanin tilan viimevuoden ohrasadosta, joka oli runsas ja erittäin hyvälaatuinen. Mallastuksen jälkeen ohrasta pannaan Jouluolutta, jonka tuotantoketju "pellolta pulloon" on tässä tapauksessa vain 13 kilometriä. Suomen mittakaavassa oluesta voidaan yleensäkin puhua lähiruokana, mutta tässä tapauksessa Jouluoluen raaka-aineet tulevat vielä erityisen läheltä.

Myös Jouluoluen etiketti on syntynyt panimon lähellä tuusulalaisen taiteilijan Marleena Ansion kynästä.

Tapanin tilan mallasohra läpäisi hyvin mallastamon tiukat laatukriteerit. Oluen valmistusprosessin seuranta on tiukkaa myös panimolla, jossa näytteenotto alkaa vierteen valmistuksesta ja päättyy valmiin oluen analysointiin. Yksikään olut ei lähde asiakkaille ja edelleen kuluttajille, ellei sitä ole testattu kymmenin analyysein prosessin eri vaiheissa.

Suomalainen lähiolut kruunaa joulupöydän. Sen maku on täyteläisen maltainen ja vahva. Saazer-humala antaa mahonginväriselle oluelle hienostuneen aromin. Jouluolut sopii erinomaisesti myös valkosipulilla maustettujen ruokien ja porsaanliharuokien kumppaniksi.

Keskiolutvahvuinen Jouluolut on kauppojen, huoltoasemien ja kioskien valikoimassa 33 cl lasipullossa ja kaupoissa myös kuuden pullon pahvikääreessä. Vahvempi 6-prosenttinen olut myydään Alkoissa jouluisessa 6-packissa. Jouluolutta on tarjolla myös ravintoloissa. Jakelu alkaa 25.10.

Tapanin tila on Siippoon kylän kantatiloja
Kaisa Tapani aloitti Tapanin sukutilan pidon 2008. Hän viljelee pääasiassa mallasohraa, mutta myös vehnää, rypsiä ja kauraa. Tapanin tilan historia ulottuu 1500-luvulle. Nykyisellä omistajasuvulla se on ollut vuodesta 1871 lähtien. Tapani on työskennellyt Sinebrychoffilla yli 10 vuotta, aluksi tutkimus- ja kehitystehtävissä, viime vuodet laboratoriopäällikkönä.

Brooklyn-panimon Local 2 syksyllä Suomeen

Sinebrychoffin viime vuonna maahan tuoma Brooklyn Local 1 kiinnosti kuluttajia. Tämä oluiden Rolls Royce saa syksyllä arvoisensa seuraajan, kun New Yorkissa sijaitsevan Brooklyn-panimon yhdeksänprosenttinen Brooklyn Local 2 lanseerataan Suomessa.

Local 2 on edeltäjänsä tavoin pullotettu 75 cl profiililasipulloon ja suljettu samppanjakorkilla. Käymistekniikka on harvinainen; oluen toinen käyminen tapahtuu pullossa. Pelkistetyn etiketin takana on Milton Glaser, graafikko, jonka käsialaa on myös klassinen I Love NY -logo. Glaser on suunnitellut ja suunnittelee edelleen kaikki Brooklyn-panimon etiketit.

Brooklyn Local 2 on belgialaisten ale-oluiden inspiroima, tumma pintahiivaolut, joka yhdistää eurooppalaisen maltaan ja humalan yhdysvaltalaiseen olutperinteeseen. Valmistuksessa on käytetty saksalaista pilsner-mallasta ja englantilaista suklaamallasta. Humalointi on tehty kolmella eri humala-lajikkeella, Perlellä, Auroralla ja East Kent Goldingilla, jotka antavat oluelle hienostunutta katkeruutta. Villikukkahunaja ja tumma sokeri tuovat hienovaraisen makeaa aromia. Mausta löytyy myös mausteisuutta, hedelmäisyyttä ja tumman suklaan aromi. Kaiken kruunaa lämmittävä maku ja runsas vaahto.

Brooklyn Local 2 on tasapainoinen olut, joka sopii niin hyvään seuraan kuin ruokapöytäänkin. Se maistuu liha- ja pataruokien, rasvaisen kalan, paistien ja kypsytettyjen juustojen kanssa sekä aterian jälkeen. Olut on parhaimmillaan 7-12-asteisena.

Brooklyn Local 2 tulee Alkon valikoimaan 25.10. ja löytynee useista kymmenistä Alkon myymälöistä kuluttajakysynnän ja suosion mukaan. Olutta on saatavilla rajoitetusti myös ravintoloista.

TUOTETIEDOT

Sinebrychoff Suklainen Lager 4,7 %
Ainesosat: vesi, ohramallas, tärkkelys, humala, väri sokerikulööri, suklaa-aromi.
Alkoholi 4,7 til-%
Kantavierre 12,6 %Plato
Energia 200 kJ/50 kcal
Hiilihydraatit 4,4 g

Sinebrychoff Suklainen Lager 8 %
Alkoholi 8 til-%
Kantavierre 16,8 %Plato
Katkerot 28 EBU
Energia 270 kJ/65 kcal
Proteiini 0,5 g
Hiilihydraatit 3,4 g
Rasva 0 g

Sinebrychoff Jouluolut 4,6 %
Ainesosat: vesi, ohramallas, ohratärkkelys ja humala.
Alkoholi 4,6 til-%
Kantavierre 12,6 %Plato
Väri 40 EBC
Katkerot 20 EBU
Energia 200 kJ/50 kcal
Hiilihydraatit 4,5 g

Sinebrychoff Jouluolut 6,0 %
Ainesosat: vesi, ohramallas, ohratärkkelys ja humala.
Alkoholi 6,0 til-%
Kantavierre 14 %Plato
Energia 220 kJ/50 kcal
Hiilihydraatit 3,7 g

Brooklyn Local 2
Ainesosat: vesi, ohramallas, humala, hiiva, villikukkahunaja, tumma kandisokeri, appelsiininkuori.
Oluttyyppi tumma belgialaisvaikutteinen ale
Alkoholi 9,0 til-%
Kantavierre 18,2 %Plato
Väri 37 EBC