Talven uudet tuontioluet USA:sta ja Belgiasta

Sinebrychoffin talven uutuudet ovat neworkilaisen Brooklyn-panimon 10-prosenttinen Black Chocolate Stout sekä luostarityyliset vahvat belgialaisalet Grimbergen Blonde ja Grimbergen Dubbel.

Nyt ensimmäistä kertaa Suomessa!

Black Chocolate Stout on Brooklyn-panimon erikoisuus, jota panimo on valmistanut jo useita vuosia kausiolueksi lokakuulta maaliskuulle. Nyt tätä 10-prosenttista imperial stoutia saa ensimmäisen kerran myös Suomesta.

Brooklyn Black Chocolate Stoutin paahteisessa maussa korostuvat herkullisen tumman suklaan ja kahvin aromit. Olut sopii suklaisuutensa vuoksi myös joulun ja pääsiäisen juhlaruokiin. Se maistuu suklaisten jälkiruokien, juustokakkujen, hedelmäpiiraiden, vaniljajäätelön ja vahvanmakuisten juustojen kanssa. Ja on upea jälkiruoka myös sellaisenaan. Brooklynin panimomestarit lupaavat, että olut ikääntyy kauniisti. Nauti se siis tuoreena ja säästä osa ensi talven nautinnoksi.

Tuote löytyy rajallisen saatavuuden vuoksi vain muutamista kymmenistä ravintoloista joulukuun alusta alkaen. Alkoissa helmikuun 2012 alussa.

Brooklyn Brewery on kasvattanut myyntivolyymiaan vuodesta toiseen. Viime vuonna volyymi kasvoi +25 %, ja tänä vuonna kasvun arvioidaan olevan +28 prosentin luokkaa. Panimon tuotteita myydään USA:ssa 25 osavaltiossa ja lisäksi jo 17 muussa maassa. Suomessa Sinebrychoff on myynyt Brooklynin oluita vuodesta 2006, ja niiden myynti on viidessä vuodessa kolminkertaistunut. Valikoimassa on Brooklyn Lagerin 5,2 til-% ja Brooklyn American Alen 4,5 til-% lisäksi vuosittain vaihtuva sesonkiolut, joka tänä vuonna on Brooklyn Black Chocolade Stout.

Grimbergen-oluiden historia ulottuu vuoteen 1128

Sinebrychoff toi syyskuun alussa talvikauden hanatuotteeksi ravintoloihin Grimbergen Dubbelin, luostarityylisen ale-oluen. Nyt tätä belgialaista tummaa herkkua, samoin kuin vaaleampaa Grimbergen Blondea, voi ostaa myös pullossa.

Grimbergen Blonde 6,7 til-% on kauniin kullanvärinen ale, jonka tasapainoinen, kevyen hedelmäinen maku pyöristyy runsaan maltaiseksi. Olut maistuu erityisesti porsaanlihan, BBQ-ruoan ja juustojen sekä simpukoiden kanssa.

Grimbergen Dubbel 6,5 til-% valmistuu nimensä mukaisesti kahden käymisen kautta. Tummasta ja lämmittävästä oluesta löytyy herkullinen makean toffeen maku ja sen aromissa voi aistia rusinaa, appelsiinia ja kanelia. Olut sopii mainiosti nautiskeltavaksi sellaisenaan ja esimerkiksi liharuokien ja pitkään kypsytettyjen juustojen kumppaniksi. Se sopii hyvin myös joulupöytään.

Tuotteiden jakelu ravintoloihin alkoi 23.11. Grimbergen Blonde löytyy myös Alkoista. Kuluttajapakkaus 33 cl lasipullo.

Grimbergenin luostari nousi tuhkasta kuin feenikslintu
Grimbergenin kuuluisa vuonna 1128 perustettu luostari sijaitsee samannimisessä kylässä, joka on nykyisin osa Brysselin esikaupunkialuetta. Luostari tuhoutui monta kertaa sodissa, mutta rakennettiin aina uudelleen. Munkit valitsivatkin feenikslinnun symboliksi valmistamansa oluen etikettiin, kuvaamaan luostarin nousua tuhkasta. Vaikka Grimbergeniä ei enää valmisteta luostarissa, oluen pitkä historia on vielä tänä päivänä tärkeä asia luostarille ja sen munkeille.

TUOTETIEDOT

Brooklyn Black Chocolade Stout
Ainesosat: vesi, ohramallas, humala, hiiva.
Oluttyyppi imperial stout
Alkoholi 10,0 til-%
Kantavierre 24 %Plato
Väri 270 EBC
Katkerot 50 EBU
Energia 376 kJ / 90 kcal
Proteiini 1,05 g
Hiilihydraatit 7,6 g
Rasva 0 g
Pakkaus 35,5 cl lasipullo

Grimbergen Dubbel
Ainesosat: vesi, ohramallas, vehnä ja ohra, hiiva, humala, sokeri, hapettumisenestoaine (askorbiinihappo).
Oluttyyppi luostarityylinen tumma ale
Alkoholi 6,5 til-%
Kantavierre 14,7 %Plato
Väri 65 EBC