Terästehtaan olut – Brooklyn Hecla Iron Ale

Brooklyn Breweryn uutuus Suomessa, Hecla Iron Ale, on tumma ja kevyt pintahiivaolut, 3,4 %. Oluttyypiltään Hecla on Dark Session Ale. Kuten toinen Brooklynin kevyemmistä oluista, Brooklyn Half Ale, myös Hecla toimii hienosti ruoka- ja seurustelujuomana.

Hecla Iron Ale kunnioittaa brooklynilaista Hecla Iron Works –rautatehdasta, jonka vanhassa rakennuksessa Brooklyn Breweryn panimo sijaitsee Williamsburgissa. Tehdas nimettiin Islannin aktiivisimman tulivuoren Heklan mukaan. Tehtaan perustivat tanskalainen Niels Poulson ja norjalainen Charles Eger, ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajat. Tehtaan rautatuotanto 1800-1900-lukujen vaihteen New Yorkin rakennustyömaille oli merkittävä, joidenkin arvioiden mukaan puolet. Esimerkiksi New Yorkin pörssi tai Sohon pilvenpiirtäjät on rakennettu Hecla-tehtaan raudasta.

Hecla Iron Ale –olut on puolestaan rakennettu paahteisen mallasvalikoiman ja sitkeiden yrttihumalalajikkeiden kannattelemaksi - yhtä aikaa kevyt ja vahva olut.

Maltaina toimivat Light Munich, Dark Munich, Dark Carafa, Crystal-150 ja tumma ohra. Humalina on käytetty Willametteä, Summitia, Amarilloa ja Bravoa.

”Heclan kanssa sopivat erityisesti padat, grillattu liha ja kana, paahdetut vaahtokarkit, pinaattisalaatit ja cheddarjuusto”, kertoo Sinebrychoffin olut ja ruoka –asiantuntija Anikó Lehtinen.

Sinebrychoff on tuonut Brooklyn Breweryn oluita Suomeen jo vuodesta 2006 alkaen. Brooklynin oluiden suosio on kasvanut tasaisesti, mutta viime vuosien aikana ne ovat todella nousseet oluenystävien huulille. Tällä hetkellä Sinebrychoffin Brooklyn-valikoimassa onkin jo kahdeksan erilaista olutta. Brooklynin valikoimassa Suomessa on myös toinen alkoholiprosentiltaan kevyt olut, Brooklyn Half Ale, joka on vaaleampi makupari Heclalle.

”Vuoden 2006 jälkeen Brooklyn-oluiden menekki Suomessa on yli nelinkertaistunut. Vuonna 2015 oli Brooklynin suuri vuosi Suomessa, volyymi kaksinkertaistui. Kuluttajille maistuvat niin tutut Brooklynit, kuten Brooklyn Lager, mutta myös uutuudet saavat nopeasti faneja”, kertoo Sinebrychoffin oluiden markkinointipäällikkö Johan Jakobsson.

Hecla Iron Alen jakelu alkaa päivittäistavarakauppoihin ja ravintoloihin 22.8. Heclan lisäksi syksyllä 2016 muita Brooklyn-uutuuksia Sinebrychoffin valikoimassa ovat Local 1 0,75 l kierrätyslasipullossa ja Sorachi Ace 0,355 kierrätyslasipullossa.

BROOKLYN HECLA IRON ALE

Ainesosat:    Vesi, ohramallas, humala, hiiva.

Oluttyyppi:   Dark Session Ale, tumma ja kevyt pintahiivaolut

Alkoholi:       Alc. 3,4 % Vol.

Kantavierre   8,2 %

Väri               90 EBC

Katkero         35 EBU

Ravintosisältö per 100 ml:

energia         135 kJ

rasva             0 g

josta tyydyttynyttä 0 g

hiilihydraatit 3 g

josta sokereita 3 g

proteiini       <0,5 g

suola             0 g

Pakkaus:       0,355 l kierrätyslasipullo