Towel Power myös Suomen playoffseihin

Vancouver Canucksin 1980-luvun alussa synnyttämä Towel Power –ilmiö saapuu nyt myös Suomen playoffs-jäille. KOFF-olut tekee yhteistyöseurojensa, niiden faniklubien ja cheerleadereiden kanssa peliaktivoinnin, jossa jokaiselle joukkueelle teetetään omat Towel Power –pyyhkeet. Fanit voivat pohjoisamerikkalaiseen tapaan heiluttaa pyyhkeitä siivittääkseen oman joukkueensa voittoon.

Cheerleaderit ja promootiotiimi jakavat pyyhkeitä täysi-ikäisille katsojille ja antavat ohjeet, miten Towel Power toimii. Myös käsiohjelmissa ja muualla jäähalleissa kerrotaan, mistä on kysymys. Myös cheerleaderit käyttävät pyyhkeitä huiskien sijaan. Sinebrychoffilla on SM-liigassa viisi yhteistyöseuraa: HIFK, Blues, Ilves, TPS ja Ässät, joista HIFK ja Ässät selvittivät tiensä jatkoon.

”Perinteen jalkauttamisella haluamme auttaa kahdeksan parhaan joukkoon selviytyneiden yhteistyöjoukkueidemme faneja kannustamaan joukkueitaan entistä näkyvämmin ja tuoda lisää playoff-huumaa halleille. Nyt jos koskaan tarvitaan reilua peliä ja rehtiä kannustusta. KOFF on jo pitkään ollut vahvasti jääkiekossa eri tavoin mukana ja pyrimme kehittämään yhteistyössä kumppaniseurojemme kanssa aina uusia tapoja tehdä lajin seuraamisesta ja otteluelämyksistä entistäkin mielenkiintoisempia. KOFFin pitkäaikaisen Parhaat Paikat -perinteen mukaisesti pyrimme tarjoamaan ystävillemme myös ainutlaatuisia elämyksiä jääkiekon ympärillä ja tähän liittyen onkin sopivaa että pyyhkeitä heiluttamassa olleiden keskuudesta lähetämmekin siihen liittyvän kilpailun voittajat perinteen syntypaikalle Vancouveriin kokemaan miltä Towel Power –tunnelma siellä tänä päivänä tuntuu,” KOFF-oluen tuotepäällikkö Harri Rantala kertoo.

”Kun aloitin NHL:ssä minulla ei ollut hajuakaan tästä traditiosta, ja koko playoff-tunnelma oli muutenkin aivan omaa luokkaansa, sitä ei voi sanoin kuvailla. Ja kun playoffseissa koko katsomo oli yhtä pyörivää pyyhettä, se teki kyllä vaikutuksen. Olisi hienoa jos Towel Power saataisiin juurtumaan myös SM-liigaan, sehän on faneista ja seuroista kiinni haluavatko ottaa tradition omakseen,” Vancouveriin kuluttajien palkintomatkalle isännäksi lähtevä pitkän uran Vancouverissa tehnyt Jyrki Lumme toteaa. Kiekkopyhätön lisäksi Jyrki lupaa viedä voittajat ihailemaan upeita Vancouverin maisemia läheisille vuorille.

Miten kaikki alkoi? Kaudella 1981 – 1982 Vancouver Canucks selvisi runkosarjan jälkeen NHL:n playoffseihin. Läntisen konferenssin finaaleissa heitä vastaan tuli Chicago Blackhawks. Pelin aikana tuomari puhalsi monen mielestä kyseenalaisia, Canuckseille haitallisia tuomioita. Canucksin valmentaja Roger Neilson turhautui mielestään luokattomaan tuomarityöskentelyyn ja mietti sopivaa tapaa protestoida asiaa ja saada sille huomiota. Vaihtopenkillä oli tarinan mukaan jo mietitty muitakin erilaisia tapoja, mutta Roger halusi tehdä jotain erilaista ja ratkaisuna löytyi antautumista symboloiva ele jossa hän nosti valkoisen pyyhkeen mailan päässä ylös ja useat pelaajat toistivat eleen hänen perässään. Canucksien yllätykseksi pyyhkeiden pyöritys jäi elämään, fanit nappasivat idean heti ja antautumissymbolista tulikin villi kannustusilmiö, tuhannet fanit ottivat pyyhkeet mukaan peleihin ja pyörittivät niitä kannustaakseen Canucksit voittoon. Canucks voitti kolme seuraavaa ottelua ja eteni finaaliin asti.

Nykyään perinteen syntyä kunnioitetaan Vancouverissa jopa niin paljon että Canucksin kotihallin pihalle on pystytetty Roger Neilsonin patsas jossa hän nostaa pyyhettä mailalla.  Towel Power on levinnyt myös muihin Pohjois-Amerikan peleihin ja joukkueisiin – nyt on vuorossa Suomi!

Lisätietoa:
tuotepäällikkö Harri Rantala, Sinebrychoff, 050 404 0088, harri.rantala@sff.fi
viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, 040 830 7176, timo.mikkola@sff.fi

193-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Yhtiön liikevaihto 2011 oli 375 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fi — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.facebook.com/olutjaruokawww.kohtuullisesti.fi