Uusi makukokemus: Suomen ensimmäinen hiilihapoton siideri

Suomen myydyin premium-siideri Crowmoor tarjoaa jotain Suomen markkinoilla ennennäkemätöntä: englantilaistyyppisen hiilihapottoman maalaissiiderin kahden litran hanapakkauksessa.

Täyteläinen ja aromikas Crowmoor Country Cider Still 4,5 % on englantilaisen maalaissiiderin tyyppinen hiilihapoton, kuiva omenasiideri. Tuotteen makua dominoi vahvasti raikas puraiseva omenaisuus, joka pyöristyy pehmeän hapokkaasti hieman tallimaiseen vivahtavassa jälkimaussa. Hiilihapottomuus korostaa maun vivahteikkuutta – kuplien puuttuessa maun syvyys ja hapokkaan omenaisuuden eri kerrokset pääsevät erinomaisesti esille. Väriltään siideri on punertavan kullankeltainen.

”Testasimme uutuuden kuluttajatesteissä ennen lanseerauspäätöstä. Kuluttajat pitivät ideaa täysin uudenlaisena ja innovatiivisena. He arvostivat sitä, että hanapakkauksesta on helppo laskea lasiin juuri sopivan kokoinen annos. Hankinta todettiin helpoksi, koska siiderin hanapakkauksen voi ostaa ruokakaupasta. Mieto 4,5-prosenttinen alkoholi koettiin myös vastuulliseksi valinnaksi”, markkinointipäällikkö Salla Eklund kertoo.

Testeihin osallistuneet kuluttajat pitivät pakkausta käytännöllisenä ja arvostivat brändiä (Lähde: IR0 Research 10/2013):

— Pakkaus on helppo hävittää. Ei tarvitse viedä tölkkejä tai pulloja takaisin kauppaan.
— Sopivan kokoinen pakkaus. Lähtee helposti mukaan eikä näytä suurelta määrältä. Mahtuu hyvin jääkaappiin.
— Crowmoor on ainoa brändi, joka tämän voisi tuoda markkinoille.

Golden Capin vauhti jatkuu

Viime vuonna näkyvästi uudistunut Golden Cap tarjoaa keväällä uuden kiinnostavan tölkkipakkauksen ja tuo markkinoille kuluttajien toivoman maku-uutuuden.

Perinneherkun paluu
Kuluttajat saivat Golden Capin Facebook-sivuilla äänestää, minkä oman suosikkinsa menneiden vuosien siidereistä haluaisivat nähdä kauppojen hyllyillä keväällä 2014.
”Suosikiksi nousi Golden Cap Vadelma Light. Kehitimme sen makua vastaamaan tämän päivän siiderikuluttajien makumieltymyksiä ja tuloksena oli vadelmainen ja kevyt maustettu omenasiideri Golden Cap Raspberry Soda Light. Se ei sisällä lainkaan sokeria, joten kaloreita on vain 30 desilitrassa. Uutuus toimii mainiona makuparina Golden Cap Lemon Sodalle, joka oli vuoden 2013 myydyin maku-uutuus siidereissä”, Salla Eklund toteaa.

Erilainen tölkki
Hieman yli puolet siiderin juojista on naisia. Erityisesti naiset pitivät tutkimuksen mukaan sleek-tölkistä, joka on normaalia hiukan kapeampi ja korkeampi. Se on heidän mielestään erilainen ja hauska ja tuo vaihtelua pakkaustarjontaan (Kopla pakkaustutkimus 2013).

Golden Capin sleek-tölkkivalikoimassa on kolme makua: Raspberry Soda Light, Lemon Soda ja Green Apple Light.

Uudelleenlanseeraus keväällä 2013 vahvisti Golden Capin markkinajohtajuutta Suomen myydyimpänä siiderinä ja paransi brändimielikuvaa: kuluttajien mielestä Golden Cap on entistä maukkaampi, raikkaampi, trendikkäämpi ja alkuperäisempi (PHD kampanja-analyysi 8/2013). Golden Cap on myös siiderimerkki, joka tulee kuluttajille ensimmäisenä mieleen (TNS Miriad Tracking 1-12/2013).

TUOTETIEDOT
Crowmoor Country Cider Still 4,5 %
Hiilihapoton omenasiideri
Ainesosat: Vesi, omenaviini, sokeri, happamuudensäätöaine (omenahappo), luontainen aromi, stabilointiaine E466, karamellisoitu sokerisiirappi, säilöntäaineet (kaliumsorbaatti ja kaliumdisulfiitti), väri (karmiinit).
Alkoholi 4,5 til-%
100 ml sisältää
energia 190 kJ/45 kcal
rasva 0 g
josta tyydyttynyttä 0 g
hiilihydraatit 5,0 g
josta sokereita 4,4 g
proteiini 0 g
suola 0,02 g
Pakkaus 2 L Bag-in-Box
Jakelu alkaa 1.4.2014

Golden Cap Raspberry Soda Light
Maustettu omenasiideri
Sisältää makeutusaineita ja fenyylialaniinin lähteen.
Ainesosat: Vesi, hedelmäviini, hiilidioksidi, omenamehutiiviste, aromit, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaineet (kaliumsorbaatti ja natriumdisulfiitti), makeutusaineet (aspartaami ja asesulfaami K), mustaporkkanauute.
100 ml sisältää
energia 120 kJ/30 kcal
rasva 0 g
josta tyydyttynyttä 0 g