• Sinituote Oy/

Sinituote Oy luovutti juhlallisin menoin rakentamansa SINI Hargushay -koulun ensimmäisen osan Tansanian valtiolle

Report this content

Sinituote rakentaa peruskoulua Gendabin kylään Tansaniaan. Vuonna 2007 alkaneen 10-vuotisen projektin tavoitteena on rakentaa yli 1000:n oppilaan koulu sisältäen luokkahuoneet ja opettajan asuntolat. Tammikuun 10. päivä järjestetyssä juhlallisessa afrikkalaisessa seremoniassa Sinituote luovutti tähän mennessä valmistuneet 8 luokkahuonetta ja 5 opettajan asuntoa Tansanian valtiolle, joka vastaa opettajien palkkaamisesta sekä koulun ylläpidosta. SINI Hargushay -koulun luovutusta olivat Gendabin kylässä juhlistamassa Tansanian kauppa-, teollisuus- ja vientiministeri Mary M. Nagu ja maan Cultural Tourism -toiminnasta vastaava Mary P. Lwoga, Manyara-alueen maaherra Henry Daffa Shekiffu, Gendabin kyläpäällikkö Charles Qwarihaali, kouluprojektin koordinaattorina toimiva Kahemben perhe sekä Sinituotteen toimitusjohtaja Ilkka Brotherus perheineen. Paikalla oli satoja kyläläisiä, SINI-koulun oppilaita ja opettajia sekä paikallisen Barbaig-paimentolaisheimon perheitä, jotka olivat saapuneet paikalle usean päivän kävelymatkan takaa. Seremoniaan kuului kiitospuheiden lisäksi SINI-koululaisten muodostaman kuoron laulu- ja tanssiesityksiä, perinteistä Barbaig-tanssia, ja kyläläisten vieraille tarjoama paikallinen juhla-ateria. Sinituotteen Tansania-projektiin kuuluu koulurakennusten lisäksi opiskelumateriaalin ja koulupukujen hankinta sekä koululaisten ravinnon saannin turvaamiseksi rakennetut kalalammikot. Sinituote antaa myös vuosittain stipendin jatko-opintoihin laadukkaaseen sisäoppilaitokseen 10:lle parhaalle SINI Hargushay -koulussa ala-asteen päättäneelle oppilaalle. Projektia toteutetaan suorassa yhteistyössä Gendabin kylän kanssa. Kuvia SINI Hargushay -koulusta löytyy tekstien kera www.sini.fi -kuvapankista.